sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
karperquad
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 jan, 2019 20:58

sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door karperquad »

hallo ik heb een nieuwe sp50 staan en heb vandaag 55 km gereden ermee . nu is het zo dat ik straks mijn viskar er achter ga hangen en ermee ga vissen . na het rijden vandaag is het duidelijk dat ik er een 70cc onder ga zetten want ik moet met de kar er achter wel de 50km halen daar ik hier in oosterhout voornamelijk op de rijbaan moet rijden . verder rij ik normaal en zal ik niet teveel moeite krijgen met de politie hier .
de 70cc set is eenvoudig te bestellen maar wat ik niet weet is welke sproeier ik er in moet doen als ik de swap heb gedaan . kan iemand hier me daarbij helpen misschien ??

alvast bedankt
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door slowco »

Is je huidige 50cc niet geknepen? Dan zou je gewoon de restricties er af kunnen halen en je eindoverbrenging kunnen verkorten (kleiner tandwiel voor). Een "open" standaard 50cc blok is goed voor minstens 70km/u onder een scooter dus als je daar een kortere "gearing" op toepast zodat je quad 53km/u gaat max. dan zal de trekkracht toenemen. Dus, als het er in/op zit, de prop uit de uitlaat, inlaatrestrictie verwijderen en een ontsteking zonder toerenbegrenzer (draadje knippen?) plaatsen.
monsieurYFM
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb, 2019 11:56

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door monsieurYFM »

Het standaard blok dat onder een sp50 zit is de taiwaneese namaak van een yamaha aerox blok.
Het is dus een minarelli horizontaal LC blok.
Kunt kijken naar opgevoerde aerox blokken en die setup overnemen.
Ik heb ook een sp50 gehad had er een stage 6 70cc cilinderkit onder, met stage 6 spruitstuk, membraam en carburateur.
Denk er ook aan dat bij tweetakt blokkies de uitlaat heel belangrijk is. Je kunt dadelijk er een 70cc opzetten maar je moet er dan ook een andere uitlaat ondergooien wil je de 70cc zijn werk laten doen.
karperquad
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 jan, 2019 20:58

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door karperquad »

heren bedankt voor de reacties allereerst ,
@slowco . ik zal eens gaan kijken wat die restricties zouden kunnen zijn , ik heb jaren lang motorcross gedaan vroeger en deed zelf het onderhoud incl revisie maar dit zijn schakelblokken en dat is toch heel anders dan dit stukje techniek lol .
inlaat restrictie moet ik denk ik gaan kijken of hier een kleinere doorgang is bijvoorbeeld ??
en de uitlaat heb ik over gelezen dat er geen ring in zit die je open kan boren zoals bij de meeste scooters maar dat er een binnenpijp in de gehele bocht zit waardoor deze dus in zou kunnen houden .
@monsigneurYFM .
de verkoper van de quad verteld mij dat ik dus gewoon een 70cc kan swappen en dat ik dan de huidige uitlaat gewoon kan gebruiken en dat ik dan de 50 met viskar erachter wel moet halen . hij vertelde me echter ook iets waar ik moeilijk in geloof en dat is dat als je er een 70cc cillinderset op monteerd dat dan de oliepomp niet meer zou functioneren en je zelf moet gaan mixxen met de brandstof ???? snap dit alleen niet want de cillinder is aan de buitenkant lijkt mij toch hetzelfde alleen de boring is dan toch groter en een overmaatse zuiger erin ??
is het niet gewoon mogelijk om de huidige standaard cillinder te demonteren en deze te laten uithonen , overmaatse zuiger er in en dan terug monteren ? of gaat dat niet kwa spoelpoorten goedkomen dan ??
wil graag wat opties besproken hebben voor ik de cillinder eraf haal , de quad is van 2018 en hij heeft nu 160 km gelopen , dus nog splinternieuw .
ik hoor graag nog wat meer info over jullie ervaringen aub .
het gaat hier overigens niet over financiele restricties , ik wil gewoon een goede setup waarmee de quad zo rond de 60 rijdt solo en met mijn viskar moet hij gewoon minimaal de 50 halen . wat dit me kost is bijzaak hij moet gewoon zo lopen .
alvast bedankt voor jullie moeite .
ik weet inmiddels wel dat er over een tijdje een 2e quad bij gaat komen om lekker mee te " spelen " maar dan een 300/400 cc :-))))
Jeff
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 14:36

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door Jeff »

Hi,
Ik heb niet heel veel kennis maar misschien kan het je helpen. Bij de 2 takjes scootertjes die ik van vriendjes wel eens opvoerde zat idd vaak een ring of een trechter in de uitlaat. Die trechter is een veredelde ring die met 2 laspuntjes vast zat. Gewoon even
los schroeven dan zie je het meteen. (http://www.scootersite.nl/wp-content/up ... t-prop.jpg)
Die 70 cc en oliepomp klinkt mij vreemd tenzij je em niet kan afstellen er moet lijkt mij meer olie gesmeerd gaan worden. Niet alle oliepompjes kan je rijker afstellen of iig rijk genoeg.
Ik weet niet wat uithonen kost tov een andere cilinder, zelf vind ik het prettig om weer naar een standaard terug te kunnen.
zomaar wat ideeen,

succes
cheers, Jef
karperquad
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 jan, 2019 20:58

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door karperquad »

en een restrictie in de inlaat ( carburateur ) wat moet ik me daarbij voorstellen ??
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door slowco »

karperquad schreef:en een restrictie in de inlaat ( carburateur ) wat moet ik me daarbij voorstellen ??
Soms zit er een plaatje met een kleiner diameter gat tussen de carburateur en het inlaatspruitstuk geschroefd met bijzondere (moeilijk met normaal gereedschap te verwijderen boutjes). Plaatje er tussenuit halen en carb weer op spruitstuk schroeven. Of de volledige slag omhoog van de gasschuif wordt beperkt op een of andere manier. Te controleren door te kijken of bij volledig open gedraaide gashendel ook het gat van de carb helemaal open is. Het kan ook nog zijn dat het inlaatspruitstuk zelf de restrictie is.
Jeff
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 22 feb, 2019 14:36

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door Jeff »

Ik heb ruime 20 jaar geleden een van de eerste Derbi Senda R schakelbrommers gekocht, die reden vanuit de fabriek gewoon 100 km/h, daar zaten meer dan 7 verschillende begrenzers op om hem legaal voor Nederland te maken. Ik heb echt geen idee hoe dat tegenwoordig is, maar zeker de moeite waar om eerst goed uit te zoeken waar hij op begrensd is alvorens naar bv een 70cc oid over te stappen, waarschijnlijk valt er daar dus al een hoop winst te pakken.
karperquad
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 jan, 2019 20:58

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door karperquad »

thx luitjes , ik ga er mee aan de slag want ik wil echt wel wat meer vermogen hebben want de sp50 rijdt nu 50kmph maar zodra ik wind tegen krijg of klein stukje heuvel op dan valt ie meteen terug naar de 37 km en dat vind ik echt triest . kennis van mij zei ook iets over een vario ring welke ik kon verwijderen en dat zou ook iets winst geven samen met de andere aanpassingen erbij .
ik ga wel even op onderzoek uit , zodra ik even tijd heb ga ik.is even aan het sleutelen .
mvg eric
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: sp50 naar 70cc converten welke sproeier ????

Bericht door slowco »

Het is gewoon een scooterblokje. Dus rij er eens mee langs een goede scooterzaak en vraag of zij je kunnen helpen zoeken naar de restricties.
Nogmaals elk standaard 50cc scootertje waar de restricties van verwijderd zijn, rijdt minimaal 70km/u. Dus als je er voor zorgt dat je blokje zonder begrenzers loopt en je de eindoverbrenging weer korter maakt tot hij net boven de 50km/u rijdt, trekt hij veel beter.
Plaats reactie