Quad hybride maken met miniquad + benzinequad?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie
Nova99
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 13 mei, 2019 15:15

Quad hybride maken met miniquad + benzinequad?

Bericht door Nova99 »

Beste Quad Liefhebbers,

Sindskort heb ik interesse gekregen in Quads vanuit praktisch oogpunt. Vooral om wat te bezuinigen op ritjes met de auto maar ook gewoon wat plezier te kunnen maken door eens lekker over landweggetjes te rijden. Ik wil dus echter graag een Quad aanschaffen - heb er ook al een paar keer 1 gehuurd om te kijken hoe het is in de praktijk en ik ben nog steeds enthousiast.

Echter in het kader van milieu/overlast/zuinigheid maar ook als hobbyproject had ik het idee opgevat om een elektrische Quad te kopen. Ik kwam er echter al snel achter dat alle serieuze elektrische Quads zeldzaam en erg duur zijn http://ecochargerquads.com/dominator.php of heel veel werk om zelf te bouwen viewtopic.php?f=42&t=46130. Verder kwam ik voornamelijk elektrische Mini Kinderquads tegen.

Nu heb ik voor het volledig zelf bouwen van een elektrische Quad (hoewel het mee een heel leuk project lijkt) te weinig kennis en vooral ook te weinig budget. Derhalve kwam ik op het idee om een hybride quad te bouwen, door een 'ouderwetse' benzine Quad te combineren met een elektrische mini Quad.

Ik zie namelijk dat de goedkopere 1000 watt mini Quads een topsnelheid hebben van 25 km/u en een maximale belasting tot 75 kg. Sommigen worden geleverd met een 48 volt systeem en een 8fun motor. Dit is essentieel een Bafang motor die ook in heel veel inbouwsets van elektrische fietsen wordt gebruikt. Ook zijn er (dankzij elektrische fietsen) genoeg accu's te vinden. Ondanks dat dit dus kinderspeelgoed is, lijkt mij de kwaliteit ook bruikbaar voor een serieuzer project.

Het idee is dus om 4- wiel aangedreven benzinequad te kopen (of een tweewielaangedreven met een extra andrijfas) en dan de elektromotor + frame van de goedkope miniQuad over te zetten op een aparte as. Zodoende zou je 25 km/u kunnen rijden puur elektrisch en buiten de woonwijk/bebouwde kom kunnen overschakelen op benzine. Natuurlijk is 25 km/u eigenlijk net iets te weinig (je kunt bijv. geen 50 weg op), daarom ben ik nog aan het kijken naar een 1500 of 2000 watt electromotor maar die zijn lastig te vinden.

Mijn belangrijkste vragen aan jullie zijn eigenlijk;

- Denk jullie dat een dergelijk systeem zou werken (dus in eenvoudigste implementatie - motor + accu van miniquad overzetten, aparte gashendel aanhouden).
- Zou een Quad met een dergelijke extra aandrijving opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW?
- Indien opnieuw keuren, zou de RDW waarschijnlijk eisen dat er slim motormanagement systeem opzet wat beide motoren samen zou laten werken (2 losse gashendels is vast niet goedgekeurd). Weet iemand of een dergelijk systeem voor zo'n toepassing bestaat?

Groeten,
Nova
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Quad hybride maken met miniquad + benzinequad?

Bericht door Jazzy »

Nova99 schreef:- Zou een Quad met een dergelijke extra aandrijving opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW?
Ja, omdat de quad niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
- Indien opnieuw keuren, zou de RDW waarschijnlijk eisen dat er slim motormanagement systeem opzet wat beide motoren samen zou laten werken (2 losse gashendels is vast niet goedgekeurd). Weet iemand of een dergelijk systeem voor zo'n toepassing bestaat?
Als ik jou was zou ik dat ombouwtopic nog eens goed lezen, dan krijg je een beetje een idee van de eisen waar je mee te maken krijgt. Ik denk niet dat het haalbaar is, tenzij je echt bereid bent om er net zo veel energie in te steken als Firahunta gedaan heeft.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie