GoPro Hero HD helmcamera

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Gebruikersavatar
Tegazo
Quadrider
Quadrider
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 25 aug, 2004 08:58
Locatie: In de buurt van Rotterdam

GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Tegazo »

Omdat ik van veel mensen reacties en vragen krijg over de helmcamera die ik onlangs heb gekocht zal ik hier in het kort even mijn bevinden neerzetten.

Dit is inmiddels mijn derde helmcamera hiervoor heb ik een bulletcam gehad met een losse recorder en een Oregon Scientific ATC-2000. Het probleem bij de losse bulletcam is dat de camera wel op DVD kwaliteit kan opnemen maar vaak zijn de compacte recorders beperkt tot 640x480. De ATC is een leuk cameratje voor simpel gebruik maar door het ontbreken van een beeldstabilisator niet geschikt om op een gemotoriseerd voertuig te plaatsen (frame e.d. i.v.m. trillingen).

De zoektocht:
Ik zocht een camera waarmee ik op DVD kwaliteit kon filmen. Ook moest het systeem 100% waterdicht zijn aangezien ik hem ook voor het jetskiën en wakeboarden wil gebruiken. Als eerste viel mijn keuze op de POV 1.5. Dit is een losse camera met een losse recorder welke op DVD kwaliteit kan opnemen. Het grote voordeel is dat je meteen kan terugzien wat je hebt opgenomen. Wanneer dit setje echter voor watersport doeleinden gebruikt gaat worden moet er ook een waterdichte zak worden bijgekocht. Hiermee kwam de totaalprijs op bijna 700 euro wat ik toch wat te veel vond :roll: .

Toen ben ik toch maar verder gaan kijken en kwam ik op de GoPro hero HD uit. Deze kan, zoals de naam al zegt, ook op HD opnemen en is tot 60 meter waterdicht :shock: . Het nadeel van deze camera leek mij echt dat je niet kon zien waarop je de camera gericht had. Echter komt er binnenkort een display uit welke je achterop de GoPro kan zetten waardoor dit probleem is opgelost. Daarnaast las ik dat weinig dit als probleem ondervonden aangezien de camera een groothoek heeft van maar liefst 170 graden! Een groot voordeel van deze camera in tegenstelling tot de POV 1.5 is dat je geen kabels of wat dan ook hoeft weg te werken. En dan het grootste voordeel, de prijs die maar de helft is dan die van de POV.

De keuze:
Uiteindelijk ben ik dus gegaan voor de GoPro hero HD met het Motorsports pack, zie http://www.x-sportscam.nl/cameras/gopro ... -hero.html" onclick="window.open(this.href);return false; (hier heb ik hem ook gekocht). Ik heb overwogen om hem op ebay te kopen maar met shipping en belastingen scheelt het maar een paar tientjes waardoor ik het de moeite niet waard vond, ook i.v.m. garantie.

Afbeelding
Afbeelding

Mijn ervaringen:

Montage:
Op mijn helm heb ik een vaste mount geplakt en kan ik het boompje met de camera zo opschuiven. Om hem op andere plaatsen te plakken gebruik ik meestal de zuignap (net als glazenzetters gebruiken), het oppervlak moet dan echter wel vlak zijn anders houd die niet maar als die zit zit die echt als een huis.

Afbeelding
Afbeelding

Opnameformaten:
WVGA (848x480) @ 60fps
720p (1280x720) @ 30fps
720p (1280x720) @ 60fps (ideaal voor slowmotion beelden maar b.v. niet ondesteund door youtube)
960p (1280x960) @ 30fps
1080p (1920x1080) @ 30fps

Om op te nemen heb je wel een high speed sd kaartje nodig, zelf gebruik ik een SanDisk VideoHD 16GB kaart.

Overzetten naar PC / afspelen / bewerken:
Alles wordt opgenomen in .mp4 en kan snel worden overgezet naar de PC. Ook zijn de video’s direct vanaf de camera op de tv te bekijken, nadeel is echter dat je niet kan doorspoelen. Om de videofiles te bewerken moeten ze eigenlijk eerst van .mp4 worden omgezet naar .avi of .mov files. Ik heb het geprobeerd met directe .mp4 files maar omdat dit zwaar gecomprimeerd is kan veel bewerkingssoftware hier niet meer overweg. Het enigste wat dan kan is knippen en plakken maar titels en overgangen erin zetten resulteert dan in een willekeur van wat die wel en niet rendert. Het nadeel van het omzetten van de .mp4 files is dat het erg veel tijd kost. Zelf gebruik ik Magix Movie Edit Pro 15 plus om alles te bewerken.

Let er ook op dat je voor het bewerken in HD een zeer zware PC nodig hebt!

Conclusie:
De beeldresultaten zijn echt verbluffend mooi en ook hier thuis of een 37” full HD tv ziet alles er gelikt uit. Het bewerken mag dan wat problemen met zich meegeven maar toch is deze camera zeker een aanrader voor iedereen die mooie beelden wil schieten.

Een review schrijven is niet m’n beste kant dus ik houd het voor gezien. Daarnaast zijn vele me al voorgegaan en is tal van informatie op internet te vinden. Maar wanneer iemand vragen heeft stel ze dan gerust!

Tot slot nog wat voorbeeldvideo’s die ik heb geschoten (vele zullen ze al gezien hebben):


Link


Link


Voor meer zie mijn youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/Tegazo88" onclick="window.open(this.href);return false;
Suzuki Z400
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Haagje »

Nice ding :o
Gebruikersavatar
JR
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1671
Lid geworden op: di 01 aug, 2006 10:19
Locatie: Af Moes

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door JR »

Stevig gerief. Het doosje heeft 3uur in Touquet doorstaan en het zware zand van oldebroek.

Over de beeldkwaliteit ook niets te klagen.
Enkel dat je hem op je helm moet zetten, anders zet hij zijn eigen af door de trillingen en schokken. Op de gewone banen lukt het wel nog, maar op crossparcours zet hij zijn eigen af na een tijdje :?
‰ Quadracing Team
Gebruikersavatar
Tegazo
Quadrider
Quadrider
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 25 aug, 2004 08:58
Locatie: In de buurt van Rotterdam

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Tegazo »

Zet die zichzelf af? Ik had hem op de crossbaan op m'n kappen gemonteerd en dat ding stond te schaken als een gek maar bleef het gewoon doen. Had je hem op je stuur gezet dan?
Suzuki Z400
Gebruikersavatar
JR
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1671
Lid geworden op: di 01 aug, 2006 10:19
Locatie: Af Moes

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door JR »

Hij stond op de stuurstang. Het hangt af van quad tot quad en van piloot tot piloot...
Het beste is op de helm, maar als het de jouwe niet is. Dan is dat niet altijd even makkelijk.
‰ Quadracing Team
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Ardjuh »

Beelden zijn super!

Alleen hoe zit het op je helm, lijkt me niet heel erg lekker zitten zo'n groot ding?

Vorige week zondag hebben wij op de maasvlakte ook filmpjes gemaakt met de VHoldR Contour HD,
die vond ik wat tegen vallen.. komt misschien ook omdat het wat stoffig was.

Ben er nog niet uit of ik de meer prijs van een POV neer ga leggen t.o.v. een Go Pro. :p

POV werkt wel met .avi files, wat het een stuk makkelijker maakt om te verwerken.. en is makkelijker
om de bullit cam te plaatsen.
No Can't Do!
Gebruikersavatar
Tegazo
Quadrider
Quadrider
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 25 aug, 2004 08:58
Locatie: In de buurt van Rotterdam

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Tegazo »

@ Adrjuh

Je voelt uiteraard wel dat er iets aan de zijkant van je helm hangt, qua gewicht, maar op den duur merk ik het niet meer dat die erop zit. In dat opzicht is ook zeker de bulletcam van de POV een stuk beter.

Het is net waarvoor je het allemaal wilt gebruiken, die van mij moest gewoon 100% waterdicht zijn en dan kwam de GoPro toch voordeliger uit. Het zijn eigenlijk gewoon 2 compleet verschillende type camera's. De POV is absoluut geen slechte camera, kijk maar eens naar de onboard beelden van Nitro Circus die zijn allemaal met de POV 1.5 geschoten. De beeldkwaliteit van de GoPro is wel iets beter dan die van de POV, maarja als je een dvd brand doe je dit 9 van de 10 keer ook niet op HD :wink:

Btw heb je dat filmje van de VHoldR ergens online staan ben wel benieuwd.
Suzuki Z400
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Ardjuh »

Tegazo schreef:@ Adrjuh
Btw heb je dat filmje van de VHoldR ergens online staan ben wel benieuwd.
Dit is er 1, staat er nog 1 op... maar daarvan heeft youtube de kwaliteit beetje verknoeit.
Dit filmpje is de kwaliteit redelijk bewaard gebleven, en ja die kleuren kwamen zo van die cam af...

Link


Stuur je wel een keer het orgineel, kun je het beter zien.

Heb toch maar een POV1.5m gekocht, als alles mee zit zondag testen op de maasvlakte. :D Hoop dat die
stuk beter beeld/geluid geeft... die VholdR gaat dan ook weer mee.
No Can't Do!
pretje renegade x
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 02 feb, 2009 22:12
Locatie: Valkenswaard

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door pretje renegade x »

Mooie (actie)beelden met de Go pro Hero.
Zeker de beelden op je jetski.

En Adrjuh,
Misschien moet je je maatje wat geld lenen om een bodyprotector aan te schaffen!!!!

Hoop dat ie verder niet veel last heeft gehad van zijn val, maar wel een lesje geleerd heeft.
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door cilinderhead »

haha, ik had me bodyprotector aan :D

Had alles aan...

- bodyprotector
- laarzen
- helm ( jah Vast !!! :lol: )
- kniebeschermers
- stevige broek..


Alleen geen handschoenen want die waren net stuk :oops:

Heb een paar tussenribspieren verrekt en een aantal pezen in mijn armen, voel het nog wel maar gaat stukken beter nu :)
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
sportscamera
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 15 mar, 2010 22:13
Contacteer:

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door sportscamera »

Zeer mooi review !
www.sportscamera.eu
GoPro HD camera on board
Keyman
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 jun, 2010 10:48

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Keyman »

is deze camera nog te koop ??
en voor hoeveel

mvg chris
Keyman
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 11 jun, 2010 10:48

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Keyman »

bel mij gerust effe op ivm de camera
0475-91.31.24
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door tjobbie »

Keyman schreef:is deze camera nog te koop ??
en voor hoeveel

mvg chris
volgens mij heb je het niet helemaal begrepen, dit is een review en staat niet tekoop :wink: (dacht ik teminste)
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
Zakie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2660
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 21:33
Locatie: Aan het strand!

Re: GoPro Hero HD helmcamera

Bericht door Zakie »

Preview was zo mooi heb er zelf eentje gekocht :bier:
Al is het nacht zo donker , een Quad zie je toch nooit lopen
Plaats reactie