HOWTO: Gusset kit maken

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Plaats reactie
-=(R4N3)=-
Quadrider
Quadrider
Berichten: 462
Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
Locatie: Hoekse waard

HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door -=(R4N3)=- »

Ik ben bezig om mijn 2006 TRX450R een rebuild te geven.
Als eerste op de TO DO lijst was een gusset kit voor het frame. Hieronder zal ik het hoe/wat/waarom enz uitleggen.

Een "gusset kit"dient ervoor je frame te verstevigen zodat het niet meer vervormd,tordeerd en/of scheurt.
Vooral in de USA wordt dit heel veel gedaan.
Het is niet duur om te maken,je hebt een stuk standaard plaatstaal nodig van3MM dik en een kleine Haakse slijper met een borstel, een doorslijpschijf en een schuurborstel. VERGEET OOK JE VEILIGHEIDSBRIL NIET!!!!!!!!! :)
Afbeelding

Eerst op Internet de kit opzoeken die je wilt. Ik heb voor de voorbeeldplaatjes de TeixeiraTech-kit gebruikt omdat deze fabrikant een duidelijke manual op internet heeft staan onder deze link: http://www.teixeiratech.com/TRX%20450R% ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; ...Voor de kit zelf heb ik de Lonestar racing specs gebruikt.

Je kan iig al de ringen van de achterbug en vering doorlassen: (foto is van VOOR het laswerk)
Afbeelding

Zorg er voor dat je frame schoon is,CO2 lassen gaat verreweg het beste op blank ijzer. Zit er verf kan je nooit een mooie gelijkmatige las erop leggen. ..Heb je de spullen niet voorhanden(ik ook niet dus), kan je het bij je lokale constructiebedrijf voor een paar tientjes laten lassen. Het voorwerk kan je iig zelf en scheelt je bakken eurie!
Afbeelding

Moeilijke stukken kan je het beste eerst van karton of papier maken en als het goed is overtrekken op je plaatstaal.
Afbeelding

Door alle stukjes een nummer te geven kan je ze later makkelijk op zijn plek zetten om afgelast te worden. Ik heb alle rechtse stukken gewoon genummerd en alle linkse stukken met een nummer en een"L"gemarkeerd.
Afbeelding

Voordat het hele zooitje vastgelast zit in het frame kun je beter alle stukjes met de schuurschijf netjes afwerken. als ze los zijn is dit een fluitje van een cent....zitten ze in je frame is het tobben tot en met :p
Afbeelding

Na een dagje slijpen heb je dit ong op de werkbank liggen
Afbeelding

Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Afbeelding
Afbeelding

Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Afbeelding

Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

No worries 8)



Er zijn ook plekken op je frame die de fabrikant gewoon niet heeft doorgelast en die alleen maar een lasje extra nodig hebben. Bij mijn Honda bijvoorbeeld op de steun van de stuurstang en achter de driehoek van de voorwielophanging
Afbeelding
Afbeelding

Ook zijn niet alle stukjes dubbel,het stukje voor het subframe is bij de Honda alleen links...rechts zit de rempomp op een grote steun die ook dienst doet als versteviging.
Afbeelding

Als laatste een paar pics van het frame bijna klaar.
ik maak meteen nog even een steuntje erbij voor de stuurdemper en onder de stuurstang moet nog een steun.
Maar ik denk dat iedereen er zo wel uit komt toch??!
Suc6 met bouwen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

No worries 8)
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door tjobbie »

hele mooie degelijke uitleg, en dat je je ervaringen zo met andere wilt delen is ook een topper. :knikduim:
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
alfa164
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 01 apr, 2007 07:32
Locatie: seven-mountians

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door alfa164 »

voor het beste effect kan je hem het beste tweezijdig lassen

echt een super review
van cr250 naar can-am ds250 naar ltz400
-=(R4N3)=-
Quadrider
Quadrider
Berichten: 462
Lid geworden op: ma 08 feb, 2010 17:45
Locatie: Hoekse waard

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door -=(R4N3)=- »

Thnx!

Op de belangrijkste punten is de kit idd tweezijdig gelast...maar dit kan niet overal omdat je simpelweg niet overal bij kunt.

Maar goeie toevoeging nog bij de Howto.Thnx! :idea:
2008 Raptor700SE Road use -SOLD.....damned!
2006 Honda TRX450R-HRC MX use full rebuild 2011
2011 sponsor: DFR @ dirtfiendracing.com
Crossbaan Maasvlakte crew"Wil ik net plankgas....is het hout op!"
Reparatie vuistregel:Zodra je handen onder het vet en de olie zitten...gaat je neus jeuken en moet je naar de WC
raptordegekste
Quadrider
Quadrider
Berichten: 477
Lid geworden op: zo 20 sep, 2009 11:02
Locatie: noord brabant

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door raptordegekste »

nog nooit gezien zoiets mooi uitgelegd en mooie fotos :D
thumbs up! :buig:
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door cilinderhead »

Heb je misschien een foto van dichtbij hoe je dat hebt gedaan aan de bovenkant van het frame bij die bocht waar normaal je zadel boven zit? Bij die bovenste bevestiging van je subframe dus
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
cilinderhead
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1548
Lid geworden op: do 04 mar, 2010 19:28
Locatie: zuid-holland

Re: HOWTO: Gusset kit maken

Bericht door cilinderhead »

foto's hoe ik het heb gedaan.... http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... 98#p495698" onclick="window.open(this.href);return false;
CilinderHead-

Honda TRX450R

Donut ATV Racing team

Sponsored by :

www.pretec.nl Pretec precisietechniek
www.colijnbv.com Colijn straal en coatingen
www.elfracing.nl Van dijck MX Products
www.freekvanos.nl duurzame installaties
www.bakkerbart.nl Bakker Bart Cuijk

www.donutracing.nl
Plaats reactie