Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

Voor wie niet zo technisch aangelegd is heb ik een simpel elektrisch schema gemaakt voor het aansluiten van een stuurschakelaar/pinkers/knipperlichten/grootlicht/dimlicht/lamp/lichten.
Als er iets fout of vergeten is, let me know!
Vragen staat uiteraard vrij (vandaar de groene nummertjes voor makkelijk aanduiden).

Afbeelding

Voor de 4 pinkers tegelijk moet je normaal niets extra doen. In je stuurschakelaar zit voor deze knipperlichten namelijk al een een bedrading met 2 diodes (iets wat stroom maar naar 1 kant door laat) aangesloten. Als je dus gewoon de knipperlichten aansluit voor elk apart zal de knop voor 4 knipperlichten automatisch werken omdat die dezelfde draadjes gebruikt en geen extra draden nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Jeroen1991 op di 13 dec, 2011 14:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Raptor 660R!
den eddy
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2010 12:42
Locatie: Kortrijk

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door den eddy »

Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
A motorcycle is God's gift to mankind
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

den eddy schreef:Denk dat ik een fout heb gevonden.
Waarom zou je de lampen van uw pinkers (voor en achter) in serie plaatsen?
Ten eerste zal uw 12 V zich verdelen over uw twee lampen.
Ten tweede zullen uw twee lampen niet meer werken indien er één kapot gaat.
Ten derde moet je onnodig veel kabels leggen.
Groot gelijk, ik was er al niet zo zeker van want zelf doe ik dat ook nooit, ik gebruik ook altijd parallellschakeling :idea:
En dit is aangepast!
Yamaha Raptor 660R!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Boncari »

Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

Boncari schreef:Goed bezig, maar volgens mij ben je de alarmlichten vergeten..
De 4 pinkers samen?
Leek me persoonlijk wel makkelijk genoeg te interpreteren uit het schema van de pinkers, maar ik zal het toevoegen!
Yamaha Raptor 660R!
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Boncari »

Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je ;)

Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

Boncari schreef:Dat was wel te interpreteren, maar het is net iets om te vergeten en dan baal je ;)

Maar de systemen per pinker en voor 4 pinkers zijn toch gecombineerd??
Ik heb gebaseerd op onderstaande schakelaar, waar daar 2 verschillende knoppen voor zijn, wat bedoel jij dan?

http://www.optitune.nl/stuurschakelaar- ... 45982.html
Yamaha Raptor 660R!
zati
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 15:47
Locatie: Limburg (BE)

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door zati »

Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:

Afbeelding
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:

Afbeelding
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best andere bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden :?
Laatst gewijzigd door Jeroen1991 op wo 25 mei, 2011 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Yamaha Raptor 660R!
zati
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 15:47
Locatie: Limburg (BE)

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door zati »

Jeroen1991 schreef:
zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:

Afbeelding
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schema
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

zati schreef:
Jeroen1991 schreef:
zati schreef:Volgens mij gaan je pinkers zo niet werken, wanneer je links of rechts wil pinken zullen ze alle vier gaan want wat je daar tekent is eigenlijk dit:

Afbeelding
Dat snap ik niet, want jij hebt hier 2 schakelaars staan en ik heb er maar eentje in mijn pinkerschema staan?
Ik heb je pinkers en 4 pinkers gewoon gecombineerd in 1 schema

Voor alarmlichten en pinkers apart gebruik je best aparte bedrading lijkt mij, ik weet niet hoe je het anders zou moeten doen om bovenstaand probleem te vermijden :?
Yamaha Raptor 660R!
zati
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 15:47
Locatie: Limburg (BE)

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door zati »

Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
zati
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 15:47
Locatie: Limburg (BE)

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door zati »

Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

zati schreef:Aparte bedrading zal niets uitmaken aangezien je nog altijd beide op het zelfde contactje van de pinkers zal aansluiten.
Groot gelijk. Someone: HELP :?
Yamaha Raptor 660R!
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1075
Lid geworden op: wo 16 dec, 2009 13:56
Locatie: Lanaken

Re: Vereenvoudigd elektrisch schema voor stuurschakelaar

Bericht door Jeroen1991 »

zati schreef:Heb eens gemeten bij mijne, blijkbaar als je links pinkt heb - + en als rechts pinkt heb je + - dus het moet iets te maken hebben met wisselen van polariteit (heb dit gemeten op de draden van het indicatie lampje)
Dat maakt toch niet uit normaal? Of je nu: Min - Schakelaar - Pinker - Plus of Plus - Schakelaar - Pinker - Min werkt toch allebei?
Heb jij alarmlichten aangesloten? Zo ja, hoe?
Yamaha Raptor 660R!
Plaats reactie