Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INFO

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
femmz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul, 2015 13:53

Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INFO

Bericht door femmz »

Dag,

Ik ben opzoek naar een oplossing om niet als maar met de kruiwagen over mijn weides te lopen om alle mest op te ruimen.
Zat te denken aan een Quad met trekhaak, en hierbij een aanhangwagen te kopen die kan kiepen.
De Kiepbak heb ik al gevonden maar kan gevuld worden tot 400kg in totaal.

Nu mijn vraag,

Ik zag een Bashan 200cc te koop staan niet te duur, kan deze dit trekken?
Via motorpromo.nl werd mij al verteld dat ik een watergekoelde quad moet nemen en op een weide best 4x4.
300cc 4x4 zou 250kg kunnen trekken.

Wat is jullie ervaring/mening?
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Jazzy »

Welkom op het forum!

Een Bashan 200cc is een lichte sportquad met alleen achterwielaandrijving, dat is inderdaad niet de beste keuze voor dit doel. Een 4x4 utility quad met een zwaardere motor is inderdaad een beter idee. Houd er wel rekening mee dat zo'n quad ergens tussen de 200 en 350 kilo weegt, vergeleken met een trekker of auto is dat maar heel weinig. Gevolg is ook dat quads niet zo geschikt zijn om een zware aanhanger te trekken. Een aanhanger van 400 kilo totaal is dan ook geen pretje om te trekken, je zult rustig moeten rijden en goed uitkijken bij bochten omdat het gewicht van de aanhanger het liefst rechtdoor wil en je quad kan laten kantelen. Dat geldt natuurlijk nog meer voor een aanhanger met een laadvermogen van 400 kg waar het eigen gewicht nog eens bij komt.

Dat wil niet zeggen dat het helemaal niet kan, er zijn heel veel mensen die een quad gebruiken voor lichte taken als deze. Populaire types zijn de utility quads van Kawasaki, Honda, Yamaha en Suzuki.

Naast het type quad moet je ook nog nadenken welk merk of welke kwaliteit je wilt aanschaffen, hier vind je een goede discussie over dit onderwerp: viewtopic.php?f=22&t=19562" onclick="window.open(this.href);return false; En waar je op moeten letten bij aanschaf van een gebruikte quad: viewtopic.php?t=10771" onclick="window.open(this.href);return false;
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Jason McCoy »

Op een boerderij wil je zowiezo geen chinese quad. Die quad moet altijd lopen en blijven lopen. Bij een chinees is dat geen doen op de boerderij
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door slowco »

Welkom femmz,

Is zoiets niet handiger?: http://www.marktplaats.nl/a/motoren/qua ... ousPage=lr
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Minyi »

Slowco, die lijkt leuk, maar dan kun je beter een kleine grizzly of brute force hebben.

Ten eerste kunnen die dingen niet ver komen als het echt modderig wordt want ze zijn een stuk zwaarder. Nou kun je er wel andere banden onder zetten maar de 2x4 gators blijven daar een beetje gevoelig voor.

En ik zie dat deze al een 4,5 duizend uur erop zitten. Dat is best veel voor een benzine moter ( de diesels kunnen dat nog wel hebben )

En ze kosten ook nog eens een klein fortuin.

Kortom, niet helemaal ideaal dus.
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door java »

Grizzly, kodiak van yamaha.
450 Articcat (volgens mij zit er een aanbieding op).

Evt een sidebyside maar dat is weer aardig aan de prijs. Een voor deel de meste hebben een kiep bakje achter op
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hondatrx
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 apr, 2014 17:32

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Hondatrx »

Moet het perse een quad zijn?
Anders een Fordson Dexta kopen, kosten niks en kan veel meer trekken dan een quad. 8)
Eventueel een bakje in de hef.
Honda Sportrax 250 EX
femmz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul, 2015 13:53

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door femmz »

Dankje wel voor jullie reacties !

Ik heb een ervaring met quad's daarom dat ik op dit forum jullie mening vraag. De Bashan 200cc is dus al geen goede optie. Wat ik wil vervangen op stal is het lopen met de kruiwagen. Dit door eventueel een quad + aanhangwagen zie link, http://www.landbouwwinkel.nl/webshop/me" onclick="window.open(this.href);return false; ... 0-ltr.html. Probleem is ik moet hier voor een landbouw quad nemen, en deze moet watergekoeld zijn en 4x4 neem ik aan? De goedkoopste komt op 3.000-4.000 euro? Jammere is ik kan verder niks meer met de quad op mijn stal.
(Daarom dacht ik aan de Bashan 200cc voor 500 euro)

Nu met de quad+aanhangwagen heb ik nog werk, mijn bak is 400l maar kan deze niet vol stampen omdat ik geen 400kg kan over trekken.. en nog steeds de mest met de riek moet ophogen. Weet niet of ik met de aanhangwagen+quad achteruit mijn mesthoop op kan, maar toch.

Andere oplossing is,
Een tractor uit de tuinbouw (de tractor mag niet te groot zijn omdat ik in mijn weides ga als de paarden er op staan. Met een grote tractro is dit te gevaarlijk en zijn ze te bang. http://www.marktplaats.nl/a/zakelijke-g" onclick="window.open(this.href);return false; ... BD12dBzHyg
Hier voor betaal ik dan 7.000 euro, en zit een bak vanvoor er op. En kan ik op mijn stal veel meer mee. Enige probleem wat ik nog niet weet is hoeveel kilo deze vooraan mag nemen. Het zou dan ook kunnen dienen voor in de toekomst pakken stro te nemen 300kg.
Laatst gewijzigd door femmz op za 11 jul, 2015 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Minyi »

Heb je een pm verstuurd.
Gebruikersavatar
java
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1151
Lid geworden op: za 20 aug, 2011 11:31
Locatie: Friesland!

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door java »

Onze paarden kraaide er niet om. Reden met een mf 135 Als ik mij niet vergis. Mocht je een bak hebben kan je die ook glad trekken met een quad.
Afbeelding
femmz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul, 2015 13:53

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door femmz »

java schreef:Onze paarden kraaide er niet om. Reden met een mf 135 Als ik mij niet vergis. Mocht je een bak hebben kan je die ook glad trekken met een quad.
We hebben ook zo'n formaat trator staan weet het merk niet van buiten maar zelfde grote. Ik kan daar niet mee in de weides rijden. Ze zijn er bang van en maakt te veel lawaai. Mijn weides zijn 20x40 en dan 12 stuks. We hebben 2 verschillende piste sleeps en deze hangen achter tractor gewoon.
femmz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul, 2015 13:53

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door femmz »

Ben net nog even gaan kijken naar een Kymco urban quad alain post 250 met trekhaak, iemand in de buurt gebruikt deze voor zijn paarden en verkoop deze ook. Geen 4x4 maar zegt dat dat niet nodig is met zo brede banden. Wat denken jullie? Is 10 jaar oud.
Gebruikersavatar
Hondatrx
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 33
Lid geworden op: do 24 apr, 2014 17:32

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door Hondatrx »

Tuinbouw-/ smalspoorttractor gaat niet werken als je er nog grote balen hooi/stro mee wil verplaatsen. Ze zijn niet breed en doordat je veel gewicht hoog gaat heffen wordt de combinatie instabiel (ook zijn smalspoortractors erg duur in vergelijking met een normale kleine tractor).

Verder maakt de grote van de tractor niet echt uit voor de paarden lijkt me, eerder het geluid dat een tractor produceert.
Ik zou kijken naar een kleine fendt (104/105 met voorlader), die ouwe tractors zijn redelijk waarde vast. Voor meer tractorinformatie verwijs ik je naar http://www.tractorfan.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , is heel veel informatie te vinden. En anders ook veel actieve leden waar je informatie in kunt winnen.

Om toch terug te komen op een quad; ik weet niet of een paardenbak hebt thuis, maar die zal ook gesleept moeten worden, en met een 2wd quad werkt dat niet.
Ik heb dat met mijn quad geprobeerd (Honda sportrax 250ex) en je slipt veel te veel ook al zitten er brede banden op met goede noppen.
Honda Sportrax 250 EX
GTI16VSC
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 17 jun, 2015 16:52

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door GTI16VSC »

Van welke regio kom je?

Mijn neef heeft die laatste nieuwe Grizzly 700 gekocht voor op de boerderij. Doet alles met dat ding, ook aanhangwagens trekken (ook over de openbare weg).
Echt een werkpaard zo'n grizzly!

Wellicht zou je eens bij iemand zo'n ding kunnen testen om te kijken wat je ervan vindt :)
femmz
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: do 09 jul, 2015 13:53

Re: Quad gezocht voor op paarden boerderij met Trekhaak! INF

Bericht door femmz »

Hondatrx schreef:Tuinbouw-/ smalspoorttractor gaat niet werken als je er nog grote balen hooi/stro mee wil verplaatsen. Ze zijn niet breed en doordat je veel gewicht hoog gaat heffen wordt de combinatie instabiel (ook zijn smalspoortractors erg duur in vergelijking met een normale kleine tractor).

Verder maakt de grote van de tractor niet echt uit voor de paarden lijkt me, eerder het geluid dat een tractor produceert.
Ik zou kijken naar een kleine fendt (104/105 met voorlader), die ouwe tractors zijn redelijk waarde vast. Voor meer tractorinformatie verwijs ik je naar http://www.tractorfan.nl" onclick="window.open(this.href);return false; , is heel veel informatie te vinden. En anders ook veel actieve leden waar je informatie in kunt winnen.

Om toch terug te komen op een quad; ik weet niet of een paardenbak hebt thuis, maar die zal ook gesleept moeten worden, en met een 2wd quad werkt dat niet.
Ik heb dat met mijn quad geprobeerd (Honda sportrax 250ex) en je slipt veel te veel ook al zitten er brede banden op met goede noppen.
Dag, alweer bedankt voor je info!
Heb alweer informeert bij bedrijven dat een mini tractor hebben. De ene zegt dat je van achteren hefvermogen kunt hebben van 500kg, de andere 100kg vanvoor. Ik ga eens kijken op dat forum van jou ! Maar nog ben ik niet gesteld met een kleine tractor. Ook al zou ik er een pak stro mee kunnen nemen van 300kg, ik kan het nog niet stapelen. Dus zijn we al op zoek naar een grote tractor + voorlader & een Quad voor op de weides.

We hebben 3 pistes, en deze worden gewoon gesleept met de grote tractor dat we hebben staan. (maar zit geen voorlader op) daarvoor wil ik geen quad gebruiken, we hebben heel los zand en moet ik al een hele zware quad kopen + nieuwe sleep.

De bedoeling met de quad is, door de weides rijden met de aanhangwagen kiepbak waarvan ik de link al heb vernoemd. Of dit gaat met een Kymco 250cc dat geen 4x4 is. Veel zand heb ik niet op mijn wei liggen.
Plaats reactie