Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Voor de liefhebbers een verse motor swap
Ik ben al eenpoosje in het bezit van een bashan 200s-7 aangezien de versnellingsbak stuk is en ik een sneller blok wil
Heb ik ean kawasaki gpz 500s uit '93 gekocht om dit blok over re swappen:
De quad na wat opknap en spuit (plastidip) werk voor de swap:
Goedkoop motor fietsje gekocht was iemand mee wezen prutsen maar het blok loopt super:
Motor gestript
Het blok waar het om gaat een 500cc blokkie 33.000 km gelopen
Quad gestript en alles wat in de weg zat weg geslepen
Nu hebben we al het makkelijke werk gehad nu komt het er op aan.
Volgende stappen zijn:
-frameweer dichtmaken met ophang punten.
- geschikte carburateur vinden ik heb er nu 2 naast/aan elkaar maar dat gaat niet passen
Dus opzoek naar een geschikte registercarburateur. Iemand ervaring met deze dingen?
-achterbrug verlengen/verstevigen
-achter tand wiel aanpassen /samen bouwen met die van/voor de motor
Andere tank realiseren.
Ik ben al eenpoosje in het bezit van een bashan 200s-7 aangezien de versnellingsbak stuk is en ik een sneller blok wil
Heb ik ean kawasaki gpz 500s uit '93 gekocht om dit blok over re swappen:
De quad na wat opknap en spuit (plastidip) werk voor de swap:
Goedkoop motor fietsje gekocht was iemand mee wezen prutsen maar het blok loopt super:
Motor gestript
Het blok waar het om gaat een 500cc blokkie 33.000 km gelopen
Quad gestript en alles wat in de weg zat weg geslepen
Nu hebben we al het makkelijke werk gehad nu komt het er op aan.
Volgende stappen zijn:
-frameweer dichtmaken met ophang punten.
- geschikte carburateur vinden ik heb er nu 2 naast/aan elkaar maar dat gaat niet passen
Dus opzoek naar een geschikte registercarburateur. Iemand ervaring met deze dingen?
-achterbrug verlengen/verstevigen
-achter tand wiel aanpassen /samen bouwen met die van/voor de motor
Andere tank realiseren.
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Denk ook aan je remmen.indien mogelijk zou ik die ook goed reviseren daar die eigenlijk niet voor zo een grote motor geschikt zijn.snelheid is leuk maar je moet wel verantwoord kunnen stoppen.
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Denk ook aan ke verzekering en de type goedkeuring.
_____________________________
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Ja de remmerij word ook aangepast. Word een gescheidde systeem de remklauw van de motor komt achter op de quad,
En de voorremmen moet ik nog even kijken wat daar gaar passen maar die gaat ook een upgrade krijgen,
En over herkeuring bij rdw ben ik nog informatie aan het verzamelen, nog even opzoeken waar ze het meest naar kijken en hoe streng ze zijn.
En de voorremmen moet ik nog even kijken wat daar gaar passen maar die gaat ook een upgrade krijgen,
En over herkeuring bij rdw ben ik nog informatie aan het verzamelen, nog even opzoeken waar ze het meest naar kijken en hoe streng ze zijn.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Ik vind een Bashan een drama quad om als basis te nemen eerlijk gezegd. Je moet niet alleen nieuwe remmen voor maar een compleet nieuwe ophanging. Anders is het vragen om problemen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Ik wilde net zeggen....normaal moet je na bijna elke rit alle boutjes nalopen van een Bashan. En dan een 500 cc blok te gaan monteren. Ik had denk ik ook een ander frame genomen. Maar wens je succes ermee. Benieuwd hoe het er gaat uit zien het eind resultaat.
Ride hard!! You only live once.......
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Zoals ik al zei heb ik simpelweg niet het geld voor een raptor anders had ik dat wel meteen gedaan, en de klachtten van de bashan vallen mij reuzen mee wiel ophanging is niet veel mis mee (zolang je maar niet off road gaat) er zijn betere aftermarket spullen voor te krijgen zoals sterkere stuurstangen en betere draagarmen. En het frame gaan we zelf verstevigen.
Er zijn meer mensen die dit hebben gedaan met een bashan frame dus moet wel goedkomen, en als er een keer iets stuk gaat kost het nieuw ook niet zoveel geld dat is het voordeel, je moet tog ergens beginnen niet iedereen kan meteen (zonder ervoor te sparen) een yamaha of suzuki kopen
Er zijn meer mensen die dit hebben gedaan met een bashan frame dus moet wel goedkomen, en als er een keer iets stuk gaat kost het nieuw ook niet zoveel geld dat is het voordeel, je moet tog ergens beginnen niet iedereen kan meteen (zonder ervoor te sparen) een yamaha of suzuki kopen
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Voorwielhubs kunnen zomaar breken, zelfde geld voor achterassen etc. Ik heb tientallen van die dingen verkocht, 1 groot drama. Dus een mooi project maar pak het maar wel echt goed aan
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Bashan heeft toch ook geen naloop ? Dat zenuwachtige rijgedrag ga je goed merken met een hogere snelheid.
Of is dit al opgelost? Anders moet je daar ook aan denken.. Is niet zo fijn als je met 110 per ongeluk de berm in stuurt.
Of is dit al opgelost? Anders moet je daar ook aan denken.. Is niet zo fijn als je met 110 per ongeluk de berm in stuurt.
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Dat is vooral een kwestie van goed uitlijnen (zonder spelingen op lagers)
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Achterbrug en as heb ik al een sterkere variant voor die ik nog extra ga verstevigen maar probleem van de hubs ken
Ik nog niet maar ik twijfel evdn maar heb voor tog geen hubs alleen achter tog dat is tog het uiteinde van me as waar me wielen aan vast komen te zitten voor zijn dit tog fusees? Daar heb ik nog geen klachten over gehoord?
Noem maar zoveel mogelijk min punten/mankementen des te meer kan ik er oplossen om problemen te voorkomen ik heb al de draagarmen die op de kogel verstelbaar zijn met moeren.
Ik nog niet maar ik twijfel evdn maar heb voor tog geen hubs alleen achter tog dat is tog het uiteinde van me as waar me wielen aan vast komen te zitten voor zijn dit tog fusees? Daar heb ik nog geen klachten over gehoord?
Noem maar zoveel mogelijk min punten/mankementen des te meer kan ik er oplossen om problemen te voorkomen ik heb al de draagarmen die op de kogel verstelbaar zijn met moeren.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Fusees zijn de kogels waar de boel mee vast zit. Bij dit type bashan valt de ophanging weleens "zomaar"uit elkaar. Fusees zijn overigens ook zeer slechte kwaliteit. Je hebt overigens wel een type van auto's die passen. Je creeerd daarmee meteen wat vrijloop. Dit scheelt aanzienlijk in rijgedrag maar lost het probleem van de zwakke hub niet op.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
helaas nog geen positieve reactie gehad op dit forum maar de aanhouder wint. vind wel fijn dat jullie de min punten zeggen alleen jammer dat er geen oplossingen worden voorgesteld, maar meeste min punten wist ik gelukkig al dus daar was ik al druk mee bezig alleen nog oplossing voor de wielhub verzinnen.
waarschijnlijk deze week draagarmen van een raptor 350 ophalen (alleen lijkt het net of de fusee kogels er vast opzitten
klopt dit? anders kan ik de uitlijning niet goed afstellen lijkt mij) en anders de orginele verstevigen.
-sterkere stuurstangen zijn al besteld heb ook al een andere achterbrug plus achteras gehaald.
De vorige eigenaar kocht bashan op en verkocht die weer in onderdelen en had deze achterbrug van een bashan afgehaald maar hij is veel lomper en sterker dan de orginele maar hij wist niet waar die vanaf kwam.
als ik google lijkt die sterk op ouder type van de raptor/warrior 350 herkend iemand hem??
hij is iig sterker misschien nog extra versteviging tussen lassen.
en de rem klauw is een stuk dikker met 2 zuigers.
ondertussen ook een mooi stuk frame los gehaald van me motor die ik op het frame van me quad kan maken
die orgineel bout moeren systeem heeft dat 1 zij-bovenkant los kan zodat het blok er eventueel in de toekomst ook
nog uit kan voor onderhoud
waarschijnlijk deze week draagarmen van een raptor 350 ophalen (alleen lijkt het net of de fusee kogels er vast opzitten
klopt dit? anders kan ik de uitlijning niet goed afstellen lijkt mij) en anders de orginele verstevigen.
-sterkere stuurstangen zijn al besteld heb ook al een andere achterbrug plus achteras gehaald.
De vorige eigenaar kocht bashan op en verkocht die weer in onderdelen en had deze achterbrug van een bashan afgehaald maar hij is veel lomper en sterker dan de orginele maar hij wist niet waar die vanaf kwam.
als ik google lijkt die sterk op ouder type van de raptor/warrior 350 herkend iemand hem??
hij is iig sterker misschien nog extra versteviging tussen lassen.
en de rem klauw is een stuk dikker met 2 zuigers.
ondertussen ook een mooi stuk frame los gehaald van me motor die ik op het frame van me quad kan maken
die orgineel bout moeren systeem heeft dat 1 zij-bovenkant los kan zodat het blok er eventueel in de toekomst ook
nog uit kan voor onderhoud
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Persoonlijk zou ik er niet teveel geld instoppen eigenlijk.
_____________________________
- Paul Snip
- Quad Master
- Berichten: 1505
- Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
- Locatie: Een
- Contacteer:
Re: Bashan vs kawa gpz 500s motor swap
Van mij wél een positieve reactie
Leuk project. Goedkeuring kan lastig worden. En het weer doorverkopen is helemaal link natuurlijk.
Voor jezelf als project is het geweldig. Het frame van de Bashan is wel redelijk sterk. De achterbrug is minder. Je zou deze moeten verstevigen of vervangen.
Het nerveuze weggedrag van een Bashan is te wijten aan het ontbreken van "naloop" op de vooras. Als je de quad van opzij bekijkt dan zou de bovenste fuseekogel achter de onderste moeten staan. Bij een Bashan staan ze nagenoeg recht boven elkaar. Als je toch de draagarmen gaat vervangen dan moet je hier gelijk aan denken. Neem anders verstelbare bovenste armen:
Succes met het project!
Leuk project. Goedkeuring kan lastig worden. En het weer doorverkopen is helemaal link natuurlijk.
Voor jezelf als project is het geweldig. Het frame van de Bashan is wel redelijk sterk. De achterbrug is minder. Je zou deze moeten verstevigen of vervangen.
Het nerveuze weggedrag van een Bashan is te wijten aan het ontbreken van "naloop" op de vooras. Als je de quad van opzij bekijkt dan zou de bovenste fuseekogel achter de onderste moeten staan. Bij een Bashan staan ze nagenoeg recht boven elkaar. Als je toch de draagarmen gaat vervangen dan moet je hier gelijk aan denken. Neem anders verstelbare bovenste armen:
Succes met het project!