JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Gebruikersavatar
vdbeke
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 18 mar, 2015 17:21
Locatie: Lommel

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door vdbeke »

mbt ecar accu
accu's komen uit elektrisch dan niet hybride voertuigen, heb hier zelf 2 porsche panamera's staan :p komen er nog 2 bij, maar dat is dan voor een off grid project en niet gerelateerd aan automotive.

ze proberen zelf de focus naar thuisbatterij te leggen. maar alsnog kan je gewoon losse batterijen bij hun kopen.

gelukkig, blijft een top project dat ik graag blijf volgen op een forum.

kwa rijbereik, geeft je motor ook geen beperking met zich mee naar rijbereik? ik meen dat deze niet zo goed presteerde, warm werd ed. warmte is inefficient dus daar lijken me ook wel wat procenten te winnen. maar kostelijk ding om zo maar eff euit te wisselen.
zalig zo'n elektrisch spel, werd gek van het lawaai van al die auto's rondom u.

hoeveel KWh heb je aan batterijen nu? en wat weegt het in totaal?
als ik kijk naar de zero's kwam je met 13KWh toch makkelijk 160Km
slowco
Quadrider
Quadrider
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 08 sep, 2010 15:32

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door slowco »

Met een brushless motor en sinewave of nog beter een FOC controller is er erg veel te verbeteren in efficiëntie. Maar erg duur nog inderdaad. Ik heb ook al eens eerder aangegeven dat je rolweerstand met die brede banden waarschijnlijk veel energie zal vreten. Misschien eens kijken of je er van die smalle velgen met "ecobandjes" m.b.v. spacers onder kunt schroeven om te ervaren wat het verschil is. Bijvoorbeeld van een Smart o.i.d.
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Klopt wat je zegt van die ECAR accu's, als ze uit elektrische voertuigen komen moeten ze natuurlijk ook weer daarvoor gebruikt kunnen worden. Misschien toch eens naar kijken dan.

De motor loopt opzich prima nu, wordt totaal niet meer warm eigenlijk dankzij die flinke koeler wat ik er op heb gezet. Denk ook dat de koolborstels wat beter zijn ingesleten nu waardoor er ook minder warmte vanaf komt. Qua efficiëntie zit deze motor ook al ergens boven de 95% dus dat is niet echt verkeerd. ;) Maar als ik nog eens voor een motor zou kiezen zal het zeker niet dezelfde worden. Wordt dan een brushless DC of gewoon een AC motor met bijbehorende controller, beetje zoals slowco al aangeeft. Ding wat ik wel geleerd heb is dat je beter een hoge spanning kunt hebben en dat het aantal ampère's wat je er doorheen jaagt minder uit maakt. De 72V die ik nu gebruik is eigenlijk net genoeg, is beter om ergens boven de 100-120V (of zelfs nog meer) te zitten zodat de motor wat minder vermogen nodig heeft om weg te komen bij stilstand.

Mijn accupakket is nogal klein met zo'n 5 KWh, meer paste er gewoon niet in het frame met dit formaat accu's. :P Wil daarom nog even wachten totdat de accu's wat meer capaciteit krijgen en ook wat kleiner worden. Dan zal ik hopelijk ook minstens 13-15 KWh erin kunnen krijgen.

Rolweerstand is inderdaad wel een ding, die brede banden van mij hoor je in de bochten echt wrijven. Die Toyo's zijn ook echt grip banden dus niet echt een hele goede combinatie. Alleen vind ik die extra grip natuurlijk ook wel leuk. Banden met lage rolweerstand is de grip meestal weer niet zo geweldig bij. Denk dat de beste oplossing een differentieel achter is met gewoon wat smallere banden. Die starre achteras is eigenlijk het grootste probleem, in de bochten dan tenminste.

En dan hebben we nog luchtweerstand wat op een quad ook echt belabberd is. :D Verschil qua verbruik tussen 50 km/u en 80 km/u is echt enorm. Denk als ik alleen op 50 km/h wegen zou rijden ik ook een bereik van zo'n 50 km heb. Maarja hier in het zuiden als je ergens heen wil kom je altijd 80 km/h wegen tegen of auto(snel)weg. Daarom hebben die Zero's ook wat meer bereik, motoren hebben toch weer wat minder luchtweerstand dan een quad en gewicht is ook minder. Gewicht van mijn quad is 273 kg terwijl die origineel 188 kg was dus dat is ook best veel. :P
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door louisraaijmakers »

ohhw sorry, ja ik dacht dat er inderdaad geen leven meer in site zat.

maar thanks voor je reply. ik heb je een pb gestuurd. heb nog wat vragen :idea:

dat klopt de aandrijf lijn in niet goedkoop. maar ik wil een keer wat elektrisch bouwen met serieus vermogen en met de "wauw" factor.

heb al eerder wat electrische voertuigen gebouwd maar niks straat legaals...

quad buggy formaat zat ik te denken aan een eenzitter ivm met gewicht (160kg) max gewicht (280kg) maar ben bang dat de aandrijflijn zeker 100/130 kilo toevoegen waardoor ik over het max gewicht zit.. is dit een probleem bij de her keuring?

Afbeelding

maarja de accu blijft het duurste grapje in je project. heb ooit set lifepo4 gekocht uit een backup baterij uit een fabriek. deze was 84v en 40 ah toen gekocht voor 700? dit waren A123 pounche cellen en waren echt prachige dingen. amper voltage sag bij zon 8kw wat de motor vroeg.

mvg louis
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
Plaats reactie