JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Ben je bezig met een project ? Laat ons meegenieten !
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Aangezien ik in m'n voorsteltopic toch al veel vragen erover kreeg zal ik hier maar meteen een project topic maken zodat jullie het hier kunnen volgen of vragen erover stellen. :)

Even een korte samenvatting van het hele project tot nu toe. Zo kwam de quad in november 2012 hier binnen, in een krat.

Afbeelding

Toen even opgebouwd om te kijken of alles compleet was en wou het natuurlijk ook even zien voordat die weer helemaal uit elkaar zou gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze manier deed ik even meten of alles zou passen. Uiteindelijk zijn het wel een ander formaat accu's geworden maar de indeling nog grotendeels hetzelfde.

Afbeelding

De elektromotor past perfect in de achterbrug. Is ook de hoofdrede dat ik voor de JLA Loncin heb gekozen.

Afbeelding

Ondertussen maar een beetje geleerd hoe ik met sketchup tekeningen kon maken, zo kon ik heel makkelijk zien hoe ik uiteindelijk alles moest gaan bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

De motorplaat in het echt, CNC gefreesd uit 25 mm dik aluminium. Komt vast te zitten op 2 hele dikke blokken staal die op de achterbrug zijn gelast. Ook een adapter laten draaien voor het voortandwiel. Hier zitten 2 groeven in voor de RPM sensor.

Afbeelding

Afbeelding

Passen van de accu's in het frame, ging allemaal goed.

Afbeelding

Begonnen met het bouwen van behuizingen uit 3 mm ABS plastic voor de accu's.

Afbeelding

Afbeelding

Een groot achtertandwiel van de GSX-R met een gefreesde adapter aangezien er voor de steekmaat die de JLA Loncin's gebruiken niet veel te krijgen was. Past echt maar net. Maak me niet echt druk dat ooit een bout los komt en vast komt te zitten tegen de achterbrug, zit vast met nord-lock's.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de rest ook zo mooi gefreesd is geworden heb ik een paar mooie steunen laten frezen voor de controller (deze regelt hoeveel vermogen er van de accu's naar de motor gaat). Ook weer uit 25 mm aluminium aangezien ik dat nog had liggen van de motorplaat.

Afbeelding

Alles even aangesloten op 2 12V startaccu's voor een korte test op laag vermogen om te kijken of er problemen zouden zijn in de aandrijving.

Afbeelding

Afbeelding

Maar het ging allemaal perfect. Duurde alleen niet lang helaas, kwam er later pas achter dat een van de startaccu's een beetje kapot was. Deze was al helemaal leeg, de andere was nog bijna helemaal vol. Maar heeft toch een leuk filmpje opgeleverd.


Link


De nieuwe 12V accu. Lichter, kleiner en ook nog eens meer capaciteit dan de originele. Is net als de accu's voor de aandrijving lithium-ion (LiFePo4).

Afbeelding

Steunen laten maken voor een topkoffer en de verlichting achter. In de topkoffer komen ook nog delen te zitten voor de aandrijving en 12V.

Afbeelding

Een plaat laten maken voor alle tellers en schakelaars en nog een voor de laad inlet.

Afbeelding

Afbeelding

Frames en bevestingspunten zelf op maat gemaakt en laten lassen voor alle accu behuizingen.

Afbeelding

Nog een nieuwe beschermkap voor de motor gemaakt waarmee de verbindingen aanraakveilig zijn, was met de standaard kap niet het geval.

Afbeelding

Alle stalen delen laten stralen. Ziet er best leuk uit zo.

Afbeelding

Daarna heeft mijn zus alles gespoten (zij is autoschadehersteller). Zijn beetje veel foto's dus laat het eindresultaat wel zien met het frame weer in elkaar. Is een heel aparte kleur van Lamborghini, Bianco Canopus. Soort van mat wit met pearl. Ook alle aluminium delen hebben deze kleur gekregen. De plastic delen zijn allemaal mat zwart geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Alle accu's met behuizingen en de lader in het frame.

Afbeelding

Nog 2 extra behuizingen gevuld met relais en andere componenten voor het 12V systeem.

Afbeelding

Afbeelding

En nog een andere voor een sensor, hoofdzekering en contactor voor de hoogspanning.

Afbeelding

Alle oranje hoogspannings kabels aangesloten. Met in de topkoffer nog 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met waterdichte stekkers en alles van 12V wat nodig is voor de aandrijving alvast aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding

En alle draden naar de topkoffer netjes weg gewerkt en de contactors afgeschermd met een beschermkap, ook weer zelf gemaakt met dat ABS plastic. Zekeringkastjes pasten hier ook nog net in.

Afbeelding

Afbeelding

DC-DC omvormer erbovenop. Deze is om de spanning van de accu's (voor de aandrijving) om te vormen naar 12V om de 12V accu te kunnen opladen. Zelfde principe als een dynamo dus eigenlijk.

Afbeelding

En daar ook nog een beschermkap overheen want zit ook hoogspanning aan een kant.

Afbeelding

En dat was het wel zo'n beetje. :) Zo staat het er nu dus bij. Ofja ben inmiddels alweer iets verder, dat zien jullie vanavond of morgen wel. Ik zal jullie nu wel op de hoogte blijven houden.

Als jullie vragen hebben hoor ik het wel, ik probeer altijd alles te beantwoorden. :D
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jason McCoy »

Project staat op op chinaquad forum toch?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Klopt ja, daar hou ik ze ook op de hoogte van het project. :) Alleen staat het daar een beetje verspreid over heel veel pagina's, moeilijk om daar het verloop nog eens terug te kunnen zien. Daarom heb ik ook een tijdje geleden al een blog gemaakt waar alles mooi achter elkaar staat.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Ardjuh »

Goed bezig, ik heb erna zitten kijken om quad om te bouwen naar elektrisch. Alleen de batterij kosten waren iets te hoog. Hoeveel C lipo's heb je? Wat voor cellen zijn het?

Wat voor motor is het eigenlijk? :D
No Can't Do!
Gebruikersavatar
mafdaf
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 24 dec, 2014 21:35
Locatie: Emmen

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door mafdaf »

Wat gaaf man! Heel profi!!! (y)
Vroeg me af of je er wel een dodemansknop op hebt (heb ik daar overheen gekeken?) want normaal zou je bij gas blijven hangen oid de koppeling in kunnen trekken of uit de versnelling rammen, maar jij hebt alles rechtstreeks. Je bent dus afhankelijk van je electronica.
Barossa Cheetah 250cc
dave88
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1239
Lid geworden op: vr 17 feb, 2012 17:01
Locatie: nuth

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door dave88 »

Gaaf project! Ben benieuwd hoe het gaat rijden.
HONDA the dream of power
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2227
Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
Locatie: Zuid Holland (NL)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Ardjuh »

mafdaf schreef:Je bent dus afhankelijk van je electronica.
Zit een uit knop op. :D Maar wel goed punt, al hoewel bij elektronica het eerder is dat het niet wil of uit valt, dan dat het
op hol slaat. Beter zou nog zijn als je achter rem in drukt dat die elektra motor uit schakeld.
No Can't Do!
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door AC67 »

je kan een elektromagnetische rem nemen net als op een scootmobiel:
gas geven is rem los en als je het gas loslaat of de spanning valt weg gaat hij remmen,
Kan met en zonder vertragingen zodat je niet gelijk voorover gaat als je je gas loslaat,
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jason McCoy »

Ik zie op de foto gewoon een killswitch hoor :wink:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. :)

@Ardjuh:
De accu's zijn inderdaad nog wat aan de dure kant. Maar het zal denk ik niet zo heel lang meer duren voordat de kosten hiervan omlaag gaan. Ze zijn in ieder geval al met veel verschillende nieuwe soorten accu's bezig die zoals ze zeggen goedkoper worden dan de huidige door gebruik van andere materialen en ook nog eens meer capaciteit voor dezelfde afmetingen. Ik zit er wel op te wachten in ieder geval. ;)
De accu's die ik nu gebruik zijn van CALB, zijn 3,2 V LiFePo4 met 60 Ah capaciteit. Volgens document wat ze erbij geven kunnen ze langdurig 2C hebben. Maar er zijn tests mee gedaan waarmee voor zeker 30 sec lang 12C (720 A dus) totaal geen probleem was. Aangezien de motor 'maar' tot 400-450 A kan hebben zijn deze accu's erg goed geschikt.
De motor is een LMC LEM-200 D127 (PMDC). Heeft een max vermogen van 25 kW, max koppel van 65 Nm en max rpm 3600. Meer dan genoeg dus voor een vrij lichte quad.

@mafdaf:
Er zitten zelfs 2 dodemansknoppen op. Ofja eentje is een koord, die schakelt alleen de controller uit als ik eraf vlieg. De andere zit zoals normaal op de stuurschakelaar en deze zorgt ervoor dat echt nergens meer spanning op staat. Alleen voor in noodgevallen dus of als ik ergens aan moet werken.
En wat Ardjuh nog zegt van de achter rem, die functie zit toevallig al in de controller ingebouwd. Als je doet remmen gaat er geen vermogen meer naar de motor. Het is dus best wel veilig allemaal, mocht er ooit iets gebeuren.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Minyi »

Ziet er goed uit allemaal.
Alleen is dit de definitieve aandrijving?
Kettingen gaan namelijk rekken na verloop van tijd. En ik zie geen spanners en ketting vangers. Misschien heeft dat nog een aandachts puntje nodig :)
Firehuntah
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Firehuntah »

Bedankt. :) Ik denk het niet, zit er namelijk aan te denken om na verloop van tijd poelies met een tandriem erop te plaatsen. Lekker stil en geen onderhoud meer nodig. Maar voorlopig is een ketting ook wel prima. ;)

Een kettingvanger zit er niet op nee. Hier zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken. Kettingspanner zit er wel op. Zit in het lagerhuis van de achteras, die kan ik draaien voor de ketting te spannen. Voordeel bij mij is zoiezo dat de kettingspanning niet veranderd bij het inveren van de quad aangezien alles op de achterbrug zit. De ketting zal dus niet snel eraf lopen of breken met een beetje onderhoud en af en toe opnieuw spannen.
E-Streetquad project - www.e-streetquad.nl
Minyi
Quadrider
Quadrider
Berichten: 492
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 13:15
Locatie: Ruinerwold

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Minyi »

Oh ja.. Sorry was vergeten dat die kettingspanner daar zit.. Sorry..
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Partagas »

Supervet project joh!!!
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Bericht door Jazzy »

Schitterend project! Leuk dat je het ook hier komt delen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie