TGB Blade 500 vs TGB 325

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent 4x4 quads gaat...
hb2014
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 31 jan, 2014 16:00

TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door hb2014 »

Heb nu een half jaar rondgereden met een Adly 500S en het quadrijden bevalt mij erg goed. rij 1x per week naar mijn werk (60km heen en terug) maar ga toch de overstap doen naar een Utility Quad daar ik hier mee kan (persoonlijke keuze) dan met een sportquad.
maar zit nu voor de dilemma TGB Blade 500R of de TGB Blade 325. Oke weet het verschil qua CC's en het 4x4 verhaal. Maar beide zijn even groot, de 325 rijd zuiniger en zelfs iets harder. De 500 is ook duurder maar wel 4x4 en iets meer power.

Zal de quad voor 90% gebruiken op de weg. Graag jullie advies
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Jason McCoy »

Ik zou de zwaarder pakken. Een blok wat zwaarder is hoeft minder hard te werken en zal als gevolg minder slijtage hebben.
Het 4x4 is soms handig om toch te hebben. Een 500 zal ongetwijfelt ook iets harder trekken en dus ietsje makkelijker meekomen in het verkeer
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
hb2014
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 31 jan, 2014 16:00

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door hb2014 »

Jason McCoy schreef:Ik zou de zwaarder pakken. Een blok wat zwaarder is hoeft minder hard te werken en zal als gevolg minder slijtage hebben.
Het 4x4 is soms handig om toch te hebben. Een 500 zal ongetwijfelt ook iets harder trekken en dus ietsje makkelijker meekomen in het verkeer
Alleen is de TGB 325 net geen 5000 euro en de TGB 500 net 7000 euro :(
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Jason McCoy »

Kun je dan niet beter gaan kijken naar een nette 2e hands grizzly?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Jason McCoy »

Haha ik zie in een ander topic dat je die link zelf ook al had gelegd.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
hb2014
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 31 jan, 2014 16:00

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door hb2014 »

is ook een mogelijkheid. Maar heb nu een Adly500 (leuk ding maar wil toch liever een utility) En bij inruil op een nieuwe krijg ik hier een hele leuke prijs voor terug. En geen zin in maanden lang adverteren op marktplaats ofzo.
Gebruikersavatar
TheMask
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:56
Locatie: Etten-Leur

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door TheMask »

Heb zelf een tgb blade 425 4x4 en dat rijd heerlijk, maar moet ook toegeven dat een beetje extra power bij een blade zeker geen kwaad kan.
Mijn keuze zou ook op de 500 vallen

(ps de top van mijn 425 ligt maar op 85kmh, houd er rekening mee dat de cvt het nodige aan top snelheid eruit haald, een schakel kan nou eenmaal wat harder)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Paul Snip »

Toch is een 325 voor de straat een betere keuze.

Zuiniger en sneller. Deze motoren zijn volgasbestendig en gaan eigenlijk nooit kapot. De 425 en 500 blokken zijn een stuk kwetsbaarder. En halen de 1 op 10 nog niet eens. Met een 325 is zeker 1 op 15 haalbaar.

De 250 en 325 motoren zijn van Sym. Dit soort blokken draait 30.000km zonder veel problemen.

Zwakke punt van de 250 en 325 TGB's is de achterbrug ophanging. Goed smeren en na ca 15.000km moeten de bussen een keer vervangen worden.

Wil je toch een 4x4 kijk dan eens naar een Landfighter. Deze heeft veel overeenkomsten met een TGB, maar een 600 cc Sym motorblok dat ook als zeer degelijk bekend staat.
http://www.quadwise.nl/index.php?item=l ... 64&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Jason McCoy »

Ik blijf dat echt vette machines vinden...... Dat t kan voor zulk geld blijft me verbazen.

Let wel op!! Van de Landfighter zijn nog geen lange termijn problemen bekend dus je weet nooit helemaal zeker wat je koopt. De eerste berichten hier op het forum zijn overigens positief
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Paul Snip »

Van de quad zelf zijn geen lange termijn Nederlandse ervaringen bekend inderdaad!

De motor is een oude bekende en eigenlijk probleemloos. (Sym 600cc)

De quads rijden in bijvoorbeeld Spanje en Duitsland(Online) al enkele jaren rond. Ze schijnen gewoon goed te zijn!

Het frame en andere componenten lijken heel veel op TGB. Mijns inziens had TGB destijds ook voor de Sym motor moeten kiezen en niet zelf aan het ontwikkelen gaan...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Jason McCoy »

Als de kwaliteit is zoals jij zegt dan is de Landfighter zeker de overweging waard. Helemaal gezien wat de TS er mee wil doen
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Gebruikersavatar
Quadrijder2
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 556
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 10:57
Locatie: Zuid Nederland

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Quadrijder2 »

Ik rij de TGB 500 Blade 4x4 en ben zeer tevreden over deze machine.
Ik rij wekelijks zo'n 150 km maar wel 50 % of en 50 % on road en dan is de 4x4 echt geweldig. 8)
De top ligt bij mij op 90 km/u en inderdaad een verbruik van 1 op 10.
Wel zou ik voor wegbanden kiezen en niet voor de Bighorns als je bijna niet off road gaat.
De kwaliteit ja daar kan ik nog niet veel over zeggen want ik heb hem pas maar alles wat ik gelezen heb voor ik hem kocht heb ik er toch wel vertrouwen in en het is ook een mooie machine om te zien met alles erop en eraan.
Maar de Landfighter is ook een mooie machine met veel TGB componenten. :wink:
En de kenners hier geven dus toch de voorkeur aan de sym motor.
Ben benieuwd wat je gaat kiezen. :crosser:
Can Am Outlander L 500 DPS Max
elooijenga
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 10:15
Locatie: Friesland

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door elooijenga »

Ik gebruik al ong 2000km een Landfighter. Ben daar bijzonder blij mee. Voldoende power. Heb wel de Big Horns weggedaan en Cerossen gemonteerd (voornamelijk woon/werkverkeer). Wil je zuinig rijden pak dan een 325.
Arctic Cat XR 700 Limited
Gebruikersavatar
Partagas
Quadrider
Quadrider
Berichten: 294
Lid geworden op: do 14 aug, 2014 12:48
Locatie: Omgeving Gennep

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Partagas »

Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren. Op http://www.quadjournal.eu" onclick="window.open(this.href);return false; (Duitstalig) las ik een leuke review over TGB. In Dld en Oostenrijk is TGB blijkbaar al vier jaar op rij het best verkochte merk 8)
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: TGB Blade 500 vs TGB 325

Bericht door Paul Snip »

TGB is inderdaad het best verkochte merk. Ze bieden ook best veel waar voor hun geld.

De 500 is gewoon niet echt een ideale toermachine. Verbruik is slechter dan 1 op 10. De top net 80 km per uur (GPS) bij heel veel toeren. En de levensduur van de motor is niet echt geweldig bij dit soort gebruik. Er zijn betere alternatieven.

Een Landfighter is motorisch al beter. Hogere top. Minder toeren. Beproefd 600 cc SYM motorblok. Ook nog steeds een verbruik van 1 op 10 a 1 op 11 overigens.

Dus wil je langere ritten gaan maken, de quad als motorfiets gebruiken. Dan zou mijn advies sowieso geen TGB zijn.
Plaats reactie