CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Peter
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 19:30
Locatie: Wilp Achterhoek

CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door Peter »

Hallo Allen,

Ik heb al een paar jaar een zelfbouw buggy project onderhanden waarvoor ik een motorblok van een Barossa 250 quad met achteruit heb gekocht via internet. Het is een 2 cilinder 4 takt, met een enkele carburateur. Dit motorblok heb ik gekocht incl. de bekabeling en motorolie koeler e.d.

Nu heb ik het motorblok inmiddels weer opgebouwd en aangesloten, op 2 stekkertjes na. De kabelboom van de Barossa quad is voorzien van een CDI waaraan totaal 4 stekkers zitten.

- Eén vierpolige stekker gegoten in de CDI (deze zit inmiddels weer aangesloten op de originele bekabeling).
- Eén tweepolige stekker die via een rose en zwarte draad verbonden zat met de achteruit schakelaar (deze zit inmiddels weer aangesloten op de originele bekabeling).

Maar nu komt het:

- Eén tweepolige stekker gegoten in de CDI (voor het aansluiten van deze stekker ontbreekt de bekabeling, wel zit er aan de bekabeling een dichtgetapte passende stekker getaped, mijn vermoeden is dat deze alleen gebruikt wordt indien de CDI vanuit de spoelen gevoed wordt, dit is op de Barossa volgens mij niet het geval maar ik kan het mis hebben).

- Eén losse stekker aan een zwart kabeltje, mijn vermoeden is dat dit een massakabeltje is maar ook hier ben ik niet zeker in verband met het ontbreken van verdere bekabeling.

Mijn vragen:
- Kan iemand mij vertellen wat er op de tweepolige stekker aangesloten dient te worden?
- Kan iemand mij vertellen wat er op het losse stekkertje aan de zwarte kabel aangesloten dient te worden?

Afbeelding

Afbeelding

p.s. Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn aarzel dan niet om contact op te nemen.

Gr. Peter
Laatst gewijzigd door Peter op ma 22 sep, 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door Jason McCoy »

Welkom!


http://quadforumbenelux.com/viewtopic.php?f=78&t=44431" onclick="window.open(this.href);return false;
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Peter
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 19:30
Locatie: Wilp Achterhoek

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door Peter »

Bedankt Jason,

Ik was in de tussentijd al even verder gegoocheld en heb inmiddels een foto en een plaatje met genummerde aansluitingen geplaatst om verwarring te voorkomen, evengoed bedankt.

Ik hoop dat iemand mij exact kan vertellen hoe dit aangesloten dient te worden, kwam op internet niet echt verder.
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door AC67 »

Ik mag niet praten met vreemde mannen[WINKING FACE][WINKING FACE]
Wel zo netjes om de tip van jason op te volgen.Nu lijkt het net of je alleen advies wil en niks anders.Maar dat zal toch niet?
Peter
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 19:30
Locatie: Wilp Achterhoek

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door Peter »

Hallo Dutchmoose,

Excuses voor mijn lompheid. Ik zal me vanavond even netjes voorstellen, incl. wat foto's van mijn project. Ik zal ervoor zorgen dat ik ook mijn bijdrage lever aan dit mooie forum.

Gr. Peter.
Gebruikersavatar
TheMask
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:56
Locatie: Etten-Leur

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door TheMask »

Kabeltje 1 is makkelijk, das voor de begrensings sensor... deze zou je los kunnen laten
Afbeelding
Peter
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 sep, 2014 19:30
Locatie: Wilp Achterhoek

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door Peter »

Bedankt,

Als ik het goed begrijp zit dit draadje/contact (nr. 7) dus normaal gesproken verbonden met de massa waardoor het maximum toerental van het motorblok wordt begrenst.

Ben er inmiddels achter dat de overige draadjes als volgt zitten aangesloten:
- Draad/contact nr. 3 (blauw geel) gaat naar de contactonderbreker in het vliegwielhuis.
- Draad/contact nr. 4 (zwart geel) gaat naar de 2 ontstekingsspoelen.
- Draad/contact nr. 5 (groen) en draad nr. 6 (groen) zijn massa.
- Draad/contact nr. 7 (rose) en nr. 8 (zwart) zitten verbonden aan de schakelaar die gemonteerd zit aan het hendel waarmee de quad in z'n achteruit wordt geschakeld. Deze schakeling zorgt ervoor dat de quad niet op vol toeren in z'n achteruit kan rijden.

Nu heb ik alleen nog geen voeding op de CDI en verwacht dat deze op draad/contact nr. 1 of nr. 2 moet komen. Even proberen zal waarschijnlijk de CDI beschadigen. Ik kan hier echter geen schema van vinden en hoop dat iemand mij een foto kan sturen van de CDI op z'n Barossa 250 Quad zodat ik kan herleiden waar ik de voeding op moet zetten.

Maar ik ben al weer een stapje verder. Nogmaals dank.
Gebruikersavatar
TheMask
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: di 06 mar, 2012 20:56
Locatie: Etten-Leur

Re: CDI aansluiten Barossa 250 met achteruit.

Bericht door TheMask »

Mocht er onverhoopt iets mis gaan met de cdi en/of spannings regelaar, dan heb ik die beiden liggen.
Ooit een probleem gehad met een verrotte begrensings schakelaar... en dus 2 dure units gekocht... dus nee, je hebt dat ene losse draadje van de cdi niet nodig ;)
Afbeelding
Plaats reactie