Een paar vragen over een TGB blade 500R

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
stefan4130
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 21:00

Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door stefan4130 »

Beste allemaal,

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een TGB blade 500 R 2013 model.
Het is mijn eerste quad dus vandaar dat ik nog al wat onwetend ben.

Nu heb ik een paar vragen over dingen wat mij zijn opgevallen:

Als ik doortrek tot ongeveer 65 km per uur krijgt hij een terug val, net of de motor dan even in houd daarna trekt hij wel gewoon weer verder door waar zou dit aan kunnen liggen?

Als ik het gas los laat hoor ik hem behoorlijk op de motor afremmen met een krisperend geluid, je zou bijna zeggen dat het niet zo hoort, is dit normaal?

Als ik vaker optrek aan het stoplicht is het net of de aandrijf riem niet aangrijpt. Wat zou dit kunnen zijn?

De snelheid ik kom niet hoger dan 85 km per uur, zit in dit blok ook een vario ring of iets dergelijks? was met 100 km per uur toch wel al erg tevreden want ik ben geen snelheid duivel :)

Al met al ben ik er toch heel blij mee en heb er toch al de nodige plezierige kilometers op gereden.

Bedankt voor jullie moeite :crosser:

Groet Stefan
yvesvanhout
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 163
Lid geworden op: do 17 dec, 2015 15:40

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door yvesvanhout »

Die trugval is omdat je gewichtjes te zwaar zijn waardoor je vario te snel open gaat.
Steek je lichtere gaat dit minder zijn of constant worden.
Maar dan gaag vermoedelijk je max. Snelheid ook mindere

Kwestie van snelheid is 85 normaal.mijne doet hetzelfde.met 450cc
Wil je sneller moet je andere uitlaat,jetkit etc. Steken maar dit zal denk max 10 per uur geven.
Een quad is dan ook niet gemaakt voor.snelheid...

En dat doorslippen bedoel je als hij goed warm is?
Het kan natujrlijk zijn dat je riem versleten is en doorslipt

En als je gas lost.hoor je de tandwielen welke op de motor etc afremmen...
* yamaha wolverine 450 4x4 *
stefan4130
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 21:00

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door stefan4130 »

Hallo, ik had opeens een pooltje koelvloeistof onder mijn quad staan, na onderzoek blijkt dat de slang van het koelvloeistof reservoir is afgeschoten. Het gaat zich om een dun slangetje van ongeveer 10 mm doorsneden. Wie kan mij vertellen waar deze slang normaal hoort te zitten? Hij gaat niet na de radiator want daar is die te kort voor.

Bedankt en groet
Stefan :D
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door Paul Snip »

Welkom in de Wondere wereld van TGB.

Lawaai bij afremmen is de motorrem die langzaam aan het kapot gaan is.

Het schokje bij optrekken heeft te maken met een Vario die even blijft hangen en dan ineens weer doorschakelt. Dit kan vervuiling zijn, maar ook aan de rollen of de glijbus liggen. Het niet optrekken bij het stoplicht heeft ook met de vario te maken. Ik zou hier zeker naar laten kijken. Als de boel op hoge snelheid stuk gaat is er vaak meer gevolgschade.

De snelheid zul je mee moeten leren leven. Het toerental ligt bij deze snelheid al zo rond de 8000. Veel meer zit er niet in. Grotere wielen en andere vario gewichten kunnen nog iets winst opleveren.

Dat dunne slangetje wat "los" is is de overloop. Dit hoort nergens op. Hier komt het water uit als de motor kookt. Ik vrees met grote vrezen dat je een lekke koppakking hebt. Ook een veel voorkomend probleem bij TGB.

Als ik het zo lees denk ik dat je eerst serieus moet (laten) sleutelen voordat je gaat rijden.
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door ukachitalu »

Van een afstand valt hier niks op te zeggen. Er kunnen 10 tallen slangetjes aan zitten, als deze idd van de overloop is van het koelstof resevoir kan he took simpelweg zeggen dat hij misschien te vol zat, wellicht een paar foto's sturen kennen we mee kijken. Heb je deze quad bij een dealer gekocht? of is hij bij een dealer onderhouden?

Mijn advies: TGB's hebben soms wat kuren, laat hem even bij een dealer goed nalopen dat alles in orde is, dan kun je met een gerust hart rondrijden. Ik heb het zelfde met mijn quad, op het moment dat ik twijffel, ga ik gewoon naar de dealer, zelfs kost het geld, want op het moment dat je aan iets begint waar je het niet 100% zeker van weet kan het in de soep lopen, en dat wil je niet. En als je dit eenmaal goed hebt, kun je daarna alles lekker zelf doen.

Voor de rest zijn er ook veel goede verhalen over TGB, ik hoop dat je veel plezier hebt van je quad!
stefan4130
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 okt, 2016 21:00

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door stefan4130 »

Hallo,

Ik heb mijn quad na de dealer gebracht en daar hebben ze hem helemaal na gekeken, nu bleek dat de schakelaar van de 2wd/4wd kapot was. Deze schakelde steeds onder het rijden, vandaar dat die continu deed inhouden onder het rijden. Nu is de schakelaar vernieuwd en loopt hij weer fatsoendelijk geen getik meer in de vario en geen inhouden meer! Die losse slang was inderdaad de overloop van koelvloeistof!

Bedankt voor jullie info.

Groet Stefan :)
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Een paar vragen over een TGB blade 500R

Bericht door Jazzy »

Ah, mooi dat het opgelost is!
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Plaats reactie