2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

Hoi allemaal,Ik heb momenteel een 2018 Outlander XTP1000 Max en merkte altijd wat witte spatten op de voetsteunen. Nu blijkt dit uit het dun overloop darmpje te komen aan de waterpomp, dit hangt gewoon met een tiewrap aan het frame. Ik heb dit nu losgemaakt en gewoon naar beneden gehangen dus de witte spatten van de koelvloeistof zijn nu wel weg maar ik zit toch nog met enkele vragen. 1. waarom dit gewoon naar buiten wordt afgevoerd en niet naar het overdruk vatje ? 2. mijn overdruk vatje was ook zo goed als leeg en heb dit natuurlijk bijgevuld maar waarom loopt het weg via dat darmpje ? Radiator kan niet het probleem zijn, de quad heeft nog geen slijk gezien en heeft zelfs nog niet in de regen gereden. Temperatuur meter in het dashbord staat ook normaal en de fan werkt. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn ?
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door ukachitalu »

dit is normaal, en heeft een reden. Is helemaal niet erg, je kunt het slangetje met een tiewrap weer vastmaken zoals het was en zodra er een bui valt gaarne met de quad uren lang door de bagger rijden
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

:D dank voor je reactie,

Door de bagger rijden zit er voor mij helaas niet meer in hoor, ik heb de quad omdat gewoon motorrijden eigenlijk niet meer gaat en dit was voor mij het beste alternatief om niet met de wagen te moeten rijden.

Dus ook dat je het waterbakje moet bijvullen om de x-aantal km is dus normaal ? Dit zou dan beter opgenomen zijn in de gebruikers manual onder aandacht punten ... vul waterbakje radiator bij om de x aantal km want dit loopt leeg via overloop darmpje aan waterpomp.
myfm
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 28 nov, 2011 19:17

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door myfm »

ik heb net zo met mijn renegade 1000, hoe warmer hoe meer der uit gaat
Ik heb: 1987 suzuki lt 500, 2014 can am renegade 1000 xxc, 2003 bombardier ds 650

ik had: polaris outlaw 450 mxr, bashan 200 , raptor350 , raptor700.
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

Thanks allemaal !

Kan ik gerust zijn, alleen wat meer het water in het oog houden dan en bijvullen :)
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Paul Snip »

Ik rijd ook (veel) op de weg. En koelvloeistof bijvullen is niet normaal. Af en toe een druppeltje in het slangetje kan. Maar als er geregeld water uit komt moet toch de afdichting van de waterpomp een keer vervangen worden.

Dit slangetje zit tussen beide keerringen van de waterpomp. Aan de buitenkant zit een keramische afdichting voor de koelvloeistof. Dan zit er een ruimte met een afvoerslangetje. En aan de binnenkant zit een oliekkeering voor de motorolie. Het slangetje zorgt ervoor dat er nooit koelvloeistof in de olie kan komen bij lekkage.

Ik zou de waterpomp afdichting laten vernieuwen. Is een precies klusje. Dus laten doen door iemand die weet wat ie doet. Anders heb je na die tijd nog steeds lekkage.
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

Paul bedankt voor je reactie,

Is natuurlijk weer een ander verhaal, was eigenlijk al gerustgesteld na de 2 vorige antwoorden maar nu weer twijfel
natuurlijk. Er staan nu 1140 km op de teller wat dus niet veel is, ik begreep alleen niet waarom er water uitliep. Nu
hoe snel het water wegloopt kan ik niet zeggen want heb pas na dat ik de oorzaak had gevonden van die witte spatten
gaan kijken naar het overdruk vatje. Ik ga het nu wat meer opvolgen zodat ik weet hoe snel het water zakt.

Ik moet wel zeggen, ik rijd continu op de baan en bijna altijd top, helaas begrensd op 105 maar dat klok ik dan toch
iedere trip maar zelfs dit zou het eigenlijk niet mogen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Paul Snip »

Onbegrensd loopt zo'n ding 130. Dus 105 is geen probleem. Daar kan ie prima tegen.

Geregeld koelvloeistof bijvullen is gewoon niet normaal. De mijne staat op 13.000km. En ik heb nog nooit hoeven bijvullen. In het begin 2 of 3 keer een druppeltje in de slang gezien na een lange snelle rit.

Als je uitsluitend op de weg rijdt zou ik wel investeren in een setje goed uitgebalanceerde straatwielen. Eventueel autobanden op 14 of 16 inch velgen. Dat scheelt een hoop slijtage aan de wielophanging. Ook hebben ze veel meer grip en rijdt het een stuk zuiniger. Outlander heeft 16 inch velgen, Renegade 14 inch.
Afbeelding
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

Nogmaals dank voor de info !

Ik had voorgesteld aan de dealer voor autobanden erop te leggen maar hij rade dit af en heb op zijn advies er Maxxis
Ceros opgelegd want de oem's vond ik helemaal niets voor op de baan, deze zijn echt al een stuk beter.

Wat ik alleen gek vond was dat ik het "probleem" van koelvloeistof / spatten vernoemde bij de recall voor de ontluchting
van de benzine tank de dealer er niet veel van maakte en zei ... we zullen er wel eens naar kijken bij het onderhoud.

Tja, ik hou het voor nu zeker in het oog.
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Paul Snip »

Maxxis Ceros is ook prima. Mits ze goed gebalanceerd zijn. De grip op nat wegdek is niet super. Maar verder valt daar prima mee te rijden.
Het zijn alleen dure kilometers. De voorbanden halen vaak de 10.000km niet. En ze kosten al snel 100 Euro per stuk. Goedkoop autobandje kost 3-4 tientjes en gaat ook nog eens veel langer mee.
ukachitalu
Quadrider
Quadrider
Berichten: 438
Lid geworden op: do 03 mar, 2016 16:45

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door ukachitalu »

in dit geval met paul eens, een paar witte spatten vs continu moeten bijvullen maakt de situatie anders, ik had niet in de gaten dat je ook moest bijvullen. In dit geval zou ik hem idd even naar de dealer brengen!
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Jazzy »

Paul Snip schreef:Het zijn alleen dure kilometers. De voorbanden halen vaak de 10.000km niet. En ze kosten al snel 100 Euro per stuk. Goedkoop autobandje kost 3-4 tientjes en gaat ook nog eens veel langer mee.
Je kunt ook overdrijven. Wat is 400 euro per 10.000 kilometer op een quad van 20.000 euro?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Moneyfor
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 02 jun, 2017 17:48

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Moneyfor »

Na verlof eens langs de dealer gaan, moet dan toch onderhoud beurt krijgen en kunnen ze even kijken wat de oorzaak is.

Vind het alleen merkwaardig dat die daar niets van maakte bij het uitvoeren van de recall actie van de benzinetank ontluchting. Ik had toen de opmerking al eens gemaakt over die witte spatten maar werd eigenlijk niet op gereageerd en om die reden was ik zelf maar eens gaan kijken bij thuiskomst en toen het darmpje opgemerkt wat dan aanleiding gaf om verder te kijken naar het overdruk bakje....
Gebruikersavatar
Paul Snip
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 15 mei, 2007 13:10
Locatie: Een
Contacteer:

Re: 2018 Can Am Outlander 1000 Max koelvloeistof aan pomp

Bericht door Paul Snip »

Jazzy schreef:
Paul Snip schreef:Het zijn alleen dure kilometers. De voorbanden halen vaak de 10.000km niet. En ze kosten al snel 100 Euro per stuk. Goedkoop autobandje kost 3-4 tientjes en gaat ook nog eens veel langer mee.
Je kunt ook overdrijven. Wat is 400 euro per 10.000 kilometer op een quad van 20.000 euro?
Ik heb er jaren bij gehad dan reed ik ze in 1 seizoen op.

Maar het gaat mij niet alleen om de kosten. Persoonlijk vind ik het ook beter rijden bij 100% weggebruik. Overigens, bij incidenteel offroad gebruik kom je ook nog een heel eind. Alleen dan is het comfort wel beduidend minder. Dat is gelijk ook het enige en grote nadeel van autobanden.
De grip op droog en vooral nat asfalt is vele malen beter.
Het brandstofverbruik daalt behoorlijk
Goed gebalanceerd scheelt het ook nog eens slijtage aan de wielophanging.

Mijn idee na vele jaren ervaring:
-Neem zo licht mogelijke banden (lage loadindex). Dure merken is onzin. De goedkoopste autoband is op asfalt nog vele malen beter dan de duurste quadband
-De bandenspanning moet veel hoger zijn dan bij offroad banden. De brede banden onder de Outlander staan op 1,6 bar, die onder de Renegade op 1,2. Bij te weinig druk is het contactvlak veel te groot. De quad gaat dan heel "hoekig" sturen. Beetje experimenteren, maar blijf in ieder geval boven de 1 bar
-Zware offroad banden zijn niet aan te bevelen. Die zijn veel te zwaar en stug. Ik kreeg ze ook niet gebalanceerd en heb ze snel weer doorverkocht.
-Je moet sowieso 14 inch velgen hebben wil je een beetje courante bandenmaten vinden die overeen komen met de originele diameter.
-Spoorverbreders en adapterplaten raad ik af. Geven vaak onbalans doordat ze niet goed centreren op de quad. En ze lopen ook vaak los waardoor mensen wielen verliezen. Er zijn ruim voldoende 14 inch velgen die rechtstreeks op een CanAm passen. En via Duitsland en Amerika kun je zelfs 15 en 16 inch krijgen. (Outlander staat op 16 inch MSA velgen met CanAm steek)

En voor degenen die zeggen dat het absoluut niet kan: In Duitsland rijden meerdere quadtypen af fabriek op autobanden. En zelfs de Duitse Tüv vindt het goed. En die zijn nogal wat strenger dan onze RDW.
Plaats reactie