Persbericht touring

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
Plaats reactie
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Persbericht touring

Bericht door cd_BE »

TOURING – PERSMEDEDELING

Touring: quad-verbod van steden en gemeenten is onwettig


Brussel, 11 augustus 2009. Mobiliteitsorganisatie Touring roept gemeente- en stadsbesturen op om te wachten met het invoeren van een verbod op quads. Vorige maand heeft Antwerpen dit ingevoerd door een wijziging aan te brengen in het politiereglement en er is een gelijkaardig voorstel lopende in Brussel. Touring wijst erop dat dit niet kan omdat het ingaat tegen het algemeen verkeersreglement en dus onwettig is.


Voor alle duidelijkheid: Touring spreekt zich niet uit voor of tegen een verbod van deze kleine vierwielige motorvoertuigen, maar onderlijnt dat de wet moet worden gevolgd door iedereen. “Het is onaanvaardbaar dat lokale overheden de wettelijke bepalingen aan hun laars lappen en op een onwettige manier elk hun eigen verkeersreglement beginnen te maken. Waar gaat dat eindigen? Terreinwagens verbieden in Oostende, fietsen verbieden in Luik, voorrang van links toepassen in Aalst? Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn ruime grensoverschrijdende materies die niet stoppen aan een gemeentegrens, laat staan een landsgrens, aldus Touring. “Als dit zo doorgaat wordt het een echte kakofonie waar geen mens nog wijs uitgeraakt en dat terwijl we samen met onze buitenlandse collega’s juist pleiten voor meer harmonisering van de verkeersreglementen. Duidelijkheid, herkenbaarheid en uniformiteit bevorderen ontegensprekelijk de verkeersveiligheid”.

Bevoegdheid:
De algemene verkeersreglementering behoort tot de bevoegdheid van de Koning, dus van de federale regering (art. 1 van de verkeerswet). De lokale overheden kunnen enkel reglementen invoeren die aanvullend zijn en niet in strijd met de federale verkeerswet. Het verbieden van quads is echter een maatregel met algemene draagwijdte. Zo kan een gemeentebestuur bijvoorbeeld ook niet zomaar beslissen dat op haar grondgebied fietsen verboden zijn.

Signalisatie:
Ook al zou het gaan om een aanvullende maatregel, dan nog zou deze moeten worden ter kennis gebracht door een verkeersbord (art 12 van de verkeerswet). Er bestaat geen signalisatiebord om quads te verbieden.

Hoe moet een quadrijder die van buiten Antwerpen of Brussel komt weten dat hij met zijn voertuig niet in deze stad binnen mag?

Tot slot stelt Touring dat indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, dan moet men niet al die voertuigen verbieden, maar wel optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer en die zitten bij alle soorten weggebruikers. “Men kan niet een hele categorie gaan straffen voor de overtredingen die een minderheid begaat. Het is die minderheid die eruit moet omdat zij een hypotheek legt op de grote meerderheid van correcte weggebruikers”.

- einde persbericht -
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: di 15 nov, 2005 09:03

Re: Persbericht touring

Bericht door JohnBeton »

ik las het net ook op hbvl.be
Dit is een grote stap in de goede richting. Ze hebben groot gelijk, straf diegene die de wet overtreden, en pest niet alle quadbestuurders weg. Ze halen goede argumenten boven (zoals voorrang van links, en bannen van terreinwagens).
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Persbericht touring

Bericht door cd_BE »

Als je sommige mensen ziet rijden, dacht ik dat de voorrang van links al lang een feit was.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: Persbericht touring

Bericht door airwolf »

ah zalig thanks touring!!!
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: Persbericht touring

Bericht door airwolf »

hier is een stukje uit het nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 090811_021" onclick="window.open(this.href);return false;
E10
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 04 mei, 2009 13:26

Re: Persbericht touring

Bericht door E10 »

Met dank aan Touring! Weer een reden om lid te blijven.

Idee:
Vermits we toch zo hard willen werken aan ons imago zou ik willen voorstellen dat iedereen van deze kans gebruik maakt. Zowat alle kranten hebben vandaag dit bericht opgepikt terwijl verschillende kranten de optie hebben om te reageren. (Gazet van Antwerpen, de Standaard etc.)

Wat mij opvalt is dat er heel veel negatieve reacties zijn. Tijd dus om dringend wat tegengewicht te geven! Dus... registreer en reageer guys! (Maar hou het aub deftig hé)

Greetz,

E10
snowseals
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 17 okt, 2008 23:38
Locatie: tessenderlo belgië
Contacteer:

Re: Persbericht touring

Bericht door snowseals »

meer info gevonden over de oorzaak van dit alles !!!

niet normaal maar het was weer te denken :x

Jochen Vandenbergh, de journalist van dienst, ging ook op bezoek in Borgerhout en stootte er op een groep allochtonen met quads en bracht volgend verslag:

Op zoek naar quadracers stootten we in Borgerhout op een groepje allochtonen. De mannen wensten liever anoniem te blijven. "Overlast voor de buurt? Niet onze zorg", zegt Ahmed. "Alsof het ons verbaast dat de stad ons liever van de weg wil. Ze kunnen ons toch niets maken. Dat de politie ons maar achterna komt. Dit is onze buurt, hier bepalen wij de regels. Verkeersreglement, laat me niet lachen. Wij rijden hier hoe wij willen."
Als jullie toch zo zeker zijn van jullie stuk, waarom wensen jullie dan anoniem te blijven? Bang voor de politie? "Wij zijn voor niemand bang", reageren de mannen geïrriteerd.

Is dit het resultaat van het pamperbeleid van de stad en haar burgemeester? De burgemeester en zijn ploeg van 't stad die beloofden dat "Antwerpen elke dag een nog aangenamere plek om te wonen wordt. Daar werken we elke dag aan met zijn allen. Met veel enthousiasme en uit liefde voor onze stad". De ploeg van 't stad heeft nog heel veel werk om sommige inwoners te overtuigen dat het stad van iedereen is.
banshee 600rr " second place , its the first löser ! "
banshee frame gevraagd voor volgend project !

loud pipes ,save lives !
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Persbericht touring

Bericht door cd_BE »

snowseals schreef:meer info gevonden over de oorzaak van dit alles !!!

niet normaal maar het was weer te denken :x

Jochen Vandenbergh, de journalist van dienst, ging ook op bezoek in Borgerhout en stootte er op een groep allochtonen met quads en bracht volgend verslag:

Op zoek naar quadracers stootten we in Borgerhout op een groepje allochtonen. De mannen wensten liever anoniem te blijven. "Overlast voor de buurt? Niet onze zorg", zegt Ahmed. "Alsof het ons verbaast dat de stad ons liever van de weg wil. Ze kunnen ons toch niets maken. Dat de politie ons maar achterna komt. Dit is onze buurt, hier bepalen wij de regels. Verkeersreglement, laat me niet lachen. Wij rijden hier hoe wij willen."
Als jullie toch zo zeker zijn van jullie stuk, waarom wensen jullie dan anoniem te blijven? Bang voor de politie? "Wij zijn voor niemand bang", reageren de mannen geïrriteerd.

Is dit het resultaat van het pamperbeleid van de stad en haar burgemeester? De burgemeester en zijn ploeg van 't stad die beloofden dat "Antwerpen elke dag een nog aangenamere plek om te wonen wordt. Daar werken we elke dag aan met zijn allen. Met veel enthousiasme en uit liefde voor onze stad". De ploeg van 't stad heeft nog heel veel werk om sommige inwoners te overtuigen dat het stad van iedereen is.
Dit is al zeer oud en volledig uit de pot getrokken.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
cyclone1976
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 16:16
Locatie: Limburg

Re: Persbericht touring

Bericht door cyclone1976 »

Even mijn verhaal van deze avond!!!
staat hier wel al ergens gepost weet niet of da een probleem is :D

Hey kom net binnen nog wat lekker gaan rijden met de Quad kwam op de baan van Kermt naar Hasselt lekker rijden vizier open lekker lucht in de helm was mooi vuurwerk in de lucht omwille van de kermis.

Volgende lichten 70km/u toegelaten vizier omlaag(voor de insecten lol) ik sta op het linkse vak omdat ik volgende lichten afmoet rijd mooi 70km/u(staat ook flitspaal bijbloemen thomas) rijd er ne puegot 407 oud model achter me flitsen met de groot lichten claxoneren!!! dat het niet meer kan !!!!.

Plots komt hij me langs rechts voorbij gevlogen mijnheer met raam omlaag uit de venster hangend muilen van het kan niet meer middelvinger omhoog en hij komt dreigend kort tegen me aan rijden zo erg zelfs dat ik moet uit wijken naar de middenberm!!!!

Rara een turk of marokaan ik doe teken van ge zijt niet goe wijs !!!! (en nee ben geen rasist!! duidelijk vermelden ik ben 7 jaar naar school geweest tussen de turken en marokkanen !!! had meer van hen te vriend als Belgen!!!!)
Hij komt voor me hangen en gaat vol in de remmen!!!! alles dicht we staan voor de lichten hij bolt uit en wijkt terug naar rechts ik moet hier links af !!!

Hij schreeuwt stap uit!!!!!! stap uit en nog een hoop vreemd gebrabbel!!!!
Dan trekt hij op dacht dat zijn motor blok eruit ging vliegen!!! 1 grote wolk van 3meter doorsnede pure diesel wolk achter zijn auto

Dat ze nu daar eens iets aan doen aan zulke agressieve kereltjes achter het stuur in plaats van te kakken op een lekkere relaxte quad rijder!!!!!!

Ben op dat stukje rijden van Kermt naar Hasselt mss 15 moto rijders tegen gekomen die allemaal vriendelijk hun hand opstaken!!!!

Behalve 1ne die toen hij in de tegenovergestelde richting mij zag zijn machien eens even op een weely trok !!!!
Om te imponeren ????????????????????? Of een manier om te lachen omwille van de hele Quad heisa???
Gebruikersavatar
JBX
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 08:12
Locatie: Genk

Re: Persbericht touring

Bericht door JBX »

cd_BE schreef:Als je sommige mensen ziet rijden, dacht ik dat de voorrang van links al lang een feit was.
Ja, in Hasselt heb ik het eens met iemand aan de stok gehad die me bijna in de zijkant van mijn auto reed en toen beweerde dat voorrang van rechts niet telt omdat ik te hard uit de straat kwam. :applaus:
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: Persbericht touring

Bericht door quadgirl82 »

JBX schreef:
cd_BE schreef:Als je sommige mensen ziet rijden, dacht ik dat de voorrang van links al lang een feit was.
Ja, in Hasselt heb ik het eens met iemand aan de stok gehad die me bijna in de zijkant van mijn auto reed en toen beweerde dat voorrang van rechts niet telt omdat ik te hard uit de straat kwam. :applaus:
Das een goeke.... Dan vind ik ook dat ik ALTIJD voorrang heb omdat ik met een groene auto rijd. :lol:
My Raptor and me, love at first sight.
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: Persbericht touring

Bericht door cd_BE »

quadgirl82 schreef:
JBX schreef:
cd_BE schreef:Als je sommige mensen ziet rijden, dacht ik dat de voorrang van links al lang een feit was.
Ja, in Hasselt heb ik het eens met iemand aan de stok gehad die me bijna in de zijkant van mijn auto reed en toen beweerde dat voorrang van rechts niet telt omdat ik te hard uit de straat kwam. :applaus:
Das een goeke.... Dan vind ik ook dat ik ALTIJD voorrang heb omdat ik met een groene auto rijd. :lol:
:lol: Als het nu nog was omdat je een roze vest had zou ik er nog in kunnen meegaan. :lol:
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: Persbericht touring

Bericht door quadgirl82 »

cd_BE schreef:
quadgirl82 schreef:
Das een goeke.... Dan vind ik ook dat ik ALTIJD voorrang heb omdat ik met een groene auto rijd. :lol:
:lol: Als het nu nog was omdat je een roze vest had zou ik er nog in kunnen meegaan. :lol:
hahahaha... :lol: Idd, dat is pas een goede reden. :lol:
My Raptor and me, love at first sight.
Sandy78
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 33
Lid geworden op: do 27 sep, 2012 16:12

Re: Persbericht touring

Bericht door Sandy78 »

Ik zie regelmatig staan dat men "die kleine vierwielige voertuigen" wil bannen uit het verkeer...
Wel, ik vindt persoonlijk mijn Can Am Outlander 800 Max XTP nu niet direkt een Kleine vierwieler...?!?
Ik heb een beter overzicht op het verkeer dan in mijn personenwagen... Je kijkt over alle auto's heen met zo een gevaarte ...
Gebruikersavatar
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 8394
Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
Locatie: Lunteren

Re: Persbericht touring

Bericht door Jason McCoy »

Dit was een topic uit 2009....

En volgens de wet ben je in nederland zelfde een 3 wielig voertuig. Dus ach dan kom jij er nog goed van af
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie