revisatie warrior 350

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
pointblanque
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 14 apr, 2010 11:41

revisatie warrior 350

Bericht door pointblanque »

Goedemiddag allen,

niet alleen blijkt dat mijn koppeling "op" is, tevens lekt ook de voetpakking, koppelingskantpakking zweet ook.
Goed, quadtuning heeft een nieuwe pakkingset en koppeling besteld.
In overleg besloten dat de warrior eigenlijk teveel olie lekt om met een "goed" gevoel te kunnen blijven rijden.

Nou zijn er 3 opties, laten reviseren, zelf reviseren, of zelf reviseren en wat "kietelen" van het blok.
In principe ga ik maandag eens wat rondbellen of een revisatie onder garantie mogelijk is. Dit, omdat mocht er wat in de soep draaien, het revisatie bedrijf het mag oplossen.
Waarschijnlijk gaat dit heel lastig worden...dus waarom dan veel geld uitgeven aan revisatie als we het zelf ook kunnen?

Waar moet ik rekening mee houden met de revisatie? Zijn er behalve de "normale" werkzaamheden nog bijzondere dingen waar opgelet moet worden?

Heb de servicemanuel, en onderhoudsboekje, heb de tightning secquences van de cilinder, moet goedkomen.

Wat is wijsheid om te reviseren? T blokje is uit 2001, en klinkt voor de rest opzich prima. Word dus zowiezo koppelingsplaten en drukveertjes e.d., de pakkingen, zuiger+veertjes, drijfstanglager (eventueel big bore in overweging).
Wat verder nog? Kleppen, nokkenas lager, krukaslagers, wat is eventueel handig om verder mee te nemen?

Wil eigenlijk, als we het blok zelf gaan reviseren, het zo goed mogelijk doen, en zo veel mogelijk slijtage gevoelige delen meenemen. Neem aan dat bloktandwielen, schakelstift en dat soort dingen niet nodig zijn om van te voren al in te calculeren?
Zwikje kan eventueel wel bekeken worden tijdens revisatie maar het is niet de bedoeling er een maanden durend project van te maken. Hele boeltje moet eigenlijk binnen 1 weekend gedaan zijn.

Heeft iemand enig idee qua kosten? Gok zelf kale revisatie een euro of 400/500 (zelf doen dus, uitbesteed zal dit zo'n 700a800euro zijn?)?
Indien het niet uit besteed gaat worden, maar het in eigen beheer gedaan word, dat er wat "centjes" over blijven voor pret spulletjes. Zit zelf aan een big bore 366 of 382 te denken met een compressie van 10.5/10.75 afhankelijk van kit/zuiger. Wil eigenlijk niet aan de 12.1 kits beginnen, want dan zit je weer met euro98 gezeur (is niet bij elke tankstation verkrijgbaar).
En uiteraard een ander pijpje, wel een "eec" goedgekeurd type ivm overlast buren/huiseigenaar enzo ;)

voor het bigbore "verhaal" een los topic gestart omdat het anders zo'n zootje gaat worden ;) http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =2&t=31855" onclick="window.open(this.href);return false;

Update:
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... =2&t=31855" onclick="window.open(this.href);return false;
Zal hier binnenkort even een update geven omtrent onderdeeltjes, wat er allemaal gedaan is e.d.
Koppeling + nokkenaskettingbladen vervangen gebeurt buiten een revisatiebedrijf om.
Al het andere is door http://www.mannessen.nl/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; gedaan. Wat er precies allemaal gedaan is zal ik in het andere topic melden.
Mocht er iemand nog een revisatiebedrijfje zoeken wat ook quad blokken doet dan raad ik zeker mannessen aan!
Laatst gewijzigd door pointblanque op di 29 jun, 2010 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: revisatie warrior 350

Bericht door Jazzy »

Ik heb zo'n blok vorig jaar laten reviseren. Vergis je niet in de kosten trouwens, vooral de kleine dingetjes zoals krukaslagers en dergelijke laten de kosten flink oplopen. In mijn geval ging het om vervanging van de oliepomp, drijfstang en zuiger, honen van de cylinder, vervangen van de pakkingen, keerringen en lagers. Inclusief arbeid kwam dat op 1200 euro.

Zelf doen is leuk, maar voor een goede revisie heb je wel kennis en spullen nodig. Dat zou ik persoonlijk niet snel zelf doen. Het uit- en inbouwen van je blok daarentegen kan dan weer wel, dat scheelt snel een paar uurtjes sleutelen dus geld.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 27 jan, 2010 22:39

Re: revisatie warrior 350

Bericht door YannickC »

Jij hebt presies nog niet veel geluk gehad met je warrior?
Wat heb je betaald als ik vragen mag?

Ik heb mijn warrior 350 van 2002 , 1400 euro betaald.
Ik heb hem al enkele maanden ondertussen en het eerste echte mankement kom ik nu pas tegen.
Mijn startmotor is naar de zak. :|
Voor de rest is mijn achterveer eigenlijk aan vervanging toe maar dat zal pas gebeuren als ik een 2dehands veer vind ofzo.
Voorlopig heb ik er niet echt last van...
Ook voor de rest mag ik nie klagen. Motor draait soepel, start altijd meteen, geen schakel en koppelproblemen, geen speling op A armen, ook achteraan geen speling....
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
pointblanque
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 14 apr, 2010 11:41

Re: revisatie warrior 350

Bericht door pointblanque »

@jazzy, drijfstang vervangen? hadden ze niet beter de hele krukas kunnen doen?
Neem aan dat arbeid de hoogste factor qua kosten was?

de bedoeling is idd dat vooraf gepland gaat worden wat er allemaal vervangen moet worden en wat het gaat kosten.
heb alle gereedschap/spullen, heb zelf voldoende kennis van motorblokken/versnellingsbakken, en heb hulp van hoofdmonteur/apk meester en een quad expert, dus wat dat betreft zit het ook wel goed ;)

@YannickC mijne is uit 2001 en inderdaad nog niet veel geluk gehad helaas ;)
Helaas ook mankementen die bij aankoop zo goed als niet te constateren waren, b.v. de pakking lekte niet, en schakelen ging prima. Naderhand kom je er dan achter dat er verkeerde olie in het blok zat, dat zie je op het blote oog niet. En dat de uitlaat verkeerd gemonteerd was (namenlijk demper eerst en dan cilinder) is ook niet te zien, want pas op het moment dat het gaat "werken" gaat het pas scheuren.
Heb jij er trouwens een kenteken op? Ik wel en dat bepaalde mede de hoge prijs die ik ervoor betaal heb.
Heb voor zover ik gezien heb nergens speling behalve op de bovenste bus van de achterveer, kwestie van nieuw busje erin.
Voor de rest bevalt het wel prima, maar dit was wel een grote domper.
Voor mij is de keuze om als het blok toch uit elkaar ligt de boel ook gelijk te reviseren, op de voetpakking en de koppeling is er eigenlijk verders niks mis met het blok. Maarja al wel 9 jaar oud, dus wel toe aan een revisie ;)

Iemand nog suggesties welke onderdelen ik allemaal mee kan/moet nemen?
En iemand onderdelennummers eventueel? (lagers/keeringen e.d.)
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 27 jan, 2010 22:39

Re: revisatie warrior 350

Bericht door YannickC »

Bedoel je of er chassienummer instaat?
Jes, met papieren en al ;-)
Hij is ook volledig ingeschreven op de weg enzo...
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: revisatie warrior 350

Bericht door Jazzy »

pointblanque schreef:@jazzy, drijfstang vervangen? hadden ze niet beter de hele krukas kunnen doen?
Neem aan dat arbeid de hoogste factor qua kosten was?
Een nieuwe drijfstang, bigend pen en bigend lager kostte ongeveer 130 euro, het persen was 45 euro. Een nieuwe krukas van Yamaha kost helaas een flink beetje meer.

Maar al met al was arbeid niet eens het duurste, zoals ik al zei tellen de prijzen van de onderdelen flink op samen. Koppakking 30 euro, O-ring 6 euro, 5 x O-ring 8 euro, krukaslager 50 euro, zuiger 55 euro, zuigerveren 35 euro, zuigerpen 15 euro, oliepomp 75 euro, oliefilter 12 euro, 2 x pakking zijdeksel 33 euro, etc. etc.

In mijn geval stonden er 11 werkplaatsuren op de rekening a 48 euro incl. BTW. Nou ga ik er vanuit dat ik het zelf niet in 11 uur had kunnen doen, en jij waarschijnlijk ook niet. :) Die 500 euro kun je je zelf dus besparen als je eigen tijd en de tijd van je vrienden gratis is, maar die materiaalkosten krijg je evengoed. Wat de exacte kosten zijn weet je natuurlijk pas als het blok openligt en je de schade of slijtage kunt bekijken.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
pointblanque
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 14 apr, 2010 11:41

Re: revisatie warrior 350

Bericht door pointblanque »

tot voor zover kon ik dit vinden:

nokkenas:
6 BEARING,CYL.#15
93315-32516-00 1
7 BEARING
93306-00515-00 1

versnellingsbak
8 BEARING
93306-20427-00 (replaces 93306-27202-00) 1
10 BEARING
93306-20327-00 (replaces 93306-20301-00) 1
23 BEARING
93306-20461-00 1
24 BEARING
93306-30443-00 1
39 BEARING
93306-00431-00 1
40 BEARING
93306-20541-00 1
51 BEARING
93306-20327-00 1
52 BEARING
93306-00315-00 1

krukas laat ik even buiten beschouwing omdat ik nog niet eruit ben wat het worden gaat.

ik mis dus de keeringen, wie o wie weet welke het moeten zijn?

@jazzy thanx voor je uitgebreide reactie, das vet behulpzaam van je!
O-ring 6 euro, 5 x O-ring 8 euro deze o-ringen, welke zijn dat? heb je toevallig maten/nummers of waar ze precies horen te zitten? ik kon ze op de exploded view niet vinden, dus ik kijk er denk ik overheen.
je hebt helemaal gelijk over de yamaha krukas, maar het word geen yamaha denk hotrod normaal of stroker.

@yannickC euh kom je uit nl of be? maakt nogal verschil in de prijs. deze komt uit nl en is in 2010 (dit jaar) op kenteken gezet. zitten straatbanden op, led-richting aanwijzers, voor de rest vrij standaard. Chassisnummer hebben ze allemaal, heb er ook de papieren bij en kenteken. De jouwe ook voor de baan begrijp ik zo...das wel beter man! beter als rondjes in de achtertuin rijden :-D
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: revisatie warrior 350

Bericht door Jazzy »

pointblanque schreef:@jazzy thanx voor je uitgebreide reactie, das vet behulpzaam van je!
O-ring 6 euro, 5 x O-ring 8 euro deze o-ringen, welke zijn dat? heb je toevallig maten/nummers of waar ze precies horen te zitten? ik kon ze op de exploded view niet vinden, dus ik kijk er denk ik overheen.
Nee, dat weet ik allemaal niet. Dat is dus precies de reden dat ik de revisie door een specialist heb laten doen. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
YannickC
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 27 jan, 2010 22:39

Re: revisatie warrior 350

Bericht door YannickC »

@yannickC euh kom je uit nl of be? maakt nogal verschil in de prijs. deze komt uit nl en is in 2010 (dit jaar) op kenteken gezet. zitten straatbanden op, led-richting aanwijzers, voor de rest vrij standaard. Chassisnummer hebben ze allemaal, heb er ook de papieren bij en kenteken. De jouwe ook voor de baan begrijp ik zo...das wel beter man! beter als rondjes in de achtertuin rijden :-D
België :wink:

Is het zo'n verschil dan tussen be en nl?
Ben ondertussen mijn quad eens aant aanpakken.
Oppervlakkig roest bijwerken, verven enzo. Ook heb ik besloten de achterveer te vervangen nu is toch bezig ben.
Voor de rest lijkt hij nog en tijdje mee te gaan technisch gezien, althans, dat hoop ik :D
- 2002 Yamaha Warrior 350
- 2002 Volvo v40 1.9dci 102pk
Plaats reactie