oververhitting

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
bjkemp
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 14:32

oververhitting

Bericht door bjkemp »

hallo
heeft er al iemand het voor gehad dat de koelvloeistof begint warm te worden en dan via de overloop weglekt
ik had dit probleem was een uur op de weg aan het rijden met mijn raptor 700 en daarna op crossparcours in 1 keer brande mijn lampje van de motortemperatuur en was mijn koelvloeistof aan het overlopen. op de weg krijg ik dit niet voor wrs door de koeling van de wind door de snelheid maar mijn ventilator draait niet als het lampje brande kan het zijn dat deze niet goed word aangestuurd ??

tips of ervaringen zijn zeer welkom
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: oververhitting

Bericht door sjmallie94 »

ik dacht dat rond de 90 grade je ventilator begint te lopen, weet het niet zeker. normaal zouw dezen toch moeten draaien voordat het lampje gaat branden en de overloop in gaat.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
bjkemp
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 14:32

Re: oververhitting

Bericht door bjkemp »

idd weet ook iemand door wat die ventilator word aangestuurd dooar dezelfde sensor als het lampje ??
want dan is deze sensor toch niet stuk en denk echt dat de ventilator het probleem is want als ik rijd heb ik geen problemen
Gebruikersavatar
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4207
Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
Locatie: Zuid limburg
Contacteer:

Re: oververhitting

Bericht door sjmallie94 »

Weet niet of je service manuel hebt van de raptor, en of het daar in staat. misschien dat je daar ook als stuk verder mee komt
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
bjkemp
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 14:32

Re: oververhitting

Bericht door bjkemp »

ja heb deze maar staat niet in door wat de ventilator word aangestuurd staat ook in dat vanaf 85° de sensor volledig open staat dus denk ik dat de ventilator ook wel hierdoor wordt gestuurd
Arx-17
Quadrider
Quadrider
Berichten: 388
Lid geworden op: ma 20 dec, 2010 18:46
Locatie: Nieuwkoop

Re: oververhitting

Bericht door Arx-17 »

Ik weet niet hoe je rijd maar als je crosst met een rapot, ga dan niet op je koppel rijden. Hou hem goed in de toeren scheelt ook al weer warmte ontwikkeling.
Bloody wicked! This stuff dissolves braincells!!!
den eddy
Quadrider
Quadrider
Berichten: 478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2010 12:42
Locatie: Kortrijk

Re: oververhitting

Bericht door den eddy »

:? Dat moet je mij dan toch eens deftig uitleggen.
Uw motor produceert een hoeveelheid koppel aan een bepaald toerental. Vermogen is het product van toeren en koppel en wordt uitgedruikt in kW. 1kW is 1J/s. Maw de hoeveelheid arbeid geproduceerd in 1 seconde. Uw maximale vermogen verkrijg je op het einde van uw toerenbereik. Op dat punt produceer je de meeste arbeid per seconde. Het rendement van een motor = nuttige arbeid / toegevoerde warmte. Bij een rendement van 40% aan de krukas hebben we dus 60% verliezen onder de vorm van warmte. Dus als uw quad meer pk's produceert is er dus ook meer warmteverlies en moet er dus meer gekoeld worden.

En nog iets: als je in de hogere regionen 'niet meer op koppel gaat rijden' dan ga je niet meer vooruitrijden hoor.
A motorcycle is God's gift to mankind
Pindapotje
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 04 okt, 2009 19:27
Locatie: Dubai
Contacteer:

Re: oververhitting

Bericht door Pindapotje »

Waarschijnlijk is gewoon je aanjager (ventilatormotor) kapot ik heb dit ook gehad bij mijn raptor.
deze is waarschijnlijk wel te repareren. (nieuwe is belachelijk duur) vaak gebeurd het dat er een koolborstel blijft hangen door vocht/roest.
Hij wordt aangestuurd door je temperatuursensor, je kan proberen deze door te verbinden om te kijken wat hij dan doet, als hij dan wel draait is de sensor kapot en anders toch echt het motortje :?
bjkemp
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 14:32

Re: oververhitting

Bericht door bjkemp »

ik heb de sensor doorverbonden maar toen brande gewoon mijn lampje van de temperatuur en ventilator draaide niet en heb ook 12 op ventilator aangesloten en toen draaide hij wel heeft de thermostaat ook iets te maken met de aansturing van de ventilator?
Dreeke
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 74
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 18:04

Re: oververhitting

Bericht door Dreeke »

onder uw zadel zit een relais voor de radiator fan, meet deze is uit (staat uitgelegd in service manual)
de kans zit erin dat deze kapot is aangezien uw fan wel werkt als je hem rechtstreeks aansluit, en niet werkt als je uw sensor overbrugt.
uw thermostaat heeft hier normaal niets mee te maken, dat is puur mechanisch (open of dicht)
bjkemp
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 25
Lid geworden op: do 08 mar, 2012 14:32

Re: oververhitting

Bericht door bjkemp »

ben er juist aan bezig geweest heb gezien dat de draad achter de circuitonderbreker door was en de vorige eigenaar had met de relais ook zitte knoeien heeft er aluminiumfolie ingestoken voor beter contact ga nu alle aansluitingen vervangen en hopen dat alles terug werkt relais heb ik uitgestest is nog goed
Plaats reactie