raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

hallo,
zoals jullie weten heb ik een week of 2 terug een yamaha raptor 660 gekocht van t bouwjaar 2002.
met een tik in het (boven) blok. deze heb gekocht omdat ik niet bang ben van een uitdaging en het leuk vind om te weten hoe de techniek in dit blok pres werkt!

ik heb ervaring met 4t blokken (piaggio 4t 50cc, 125cc ) en 2t motoren van crossers en scootertjes.
en heb daarom de uitdaging aangenomen en wil hem zelf reviseren.

om een ding vast uit te sluiten het zijn niet de kleppen die je hoort tikken omdat dit aardig vlug gaat en het blok nu een dikke tik maakt als de onsteking plaatst vind. wss kantelende zuiger of small end, bigend of krukas lagers.

de kop ligt er nu af en de ketting staat netjes op spanning. kleppen waren goed gesteld dit had ik al na gekeken toen het blok nog in de quad zat.

Afbeelding

quad op de brug.

Afbeelding

kleppendeksel gedemonteerd.

Afbeelding

blok gedemonteerd

Afbeelding

cilinder kop met de kleppen

Afbeelding

cilinder druk +-9.2 bar dus te weinig... minimaal 10 bar

Afbeelding

cilinder druk met olie 9.8 bar zoals beschreven in het yamaha handboek. zuiger versleten.


en nu het raarste deel...
Afbeelding
de laatste klep tuimelaar heeft aanslag op de klep terwijl de andere dit niet hebben?! mis een keer warm geweest?! nokkenas heeft geen sporen en geen beschadigingen?? hmmm het lijkt wel op roet. erg wazig.

later de cilinder demontage. en even kijken hoe het staat met de krukas. is deze versleten zal deze vervangen worden of gereviseerd. en dat zullen de benodigde pakkingen worden besteld.
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door Haagje »

Gelijk maar even volgen. Als je alles stap voor stap beschrijft kan ik het zo overdoen :D
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door mx jake »

Een vette tik is 9 van de 10 keer de krukas
Waar schijnlijk je bigend aan vervanging toe
never drive faster then your angel can fly
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door Jazzy »

Ja, volgens mij zei ik dat ook al in het vorige topic. Door schade en schande wijs geworden... :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door mx jake »

Aldoende leert men

Het bij mij ook alleen maar ervaring ( vanaf 1986 met m'n handen in de olie ) :lol:
Heb er inmiddels zoveel open gemaakt, dat ik wat wat je kan verwachten
never drive faster then your angel can fly
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

denk ook dat het de krukas zal zijn.
wat is slim een nieuwe complete kopen of de originele opnieuw laten persen met nieuwe drijfstang en lagers? inc balanceren?
dan de krukas lagers ook maar mee nemen.

honen laat ik waarschijnlijk hier om de "hoek" doen bij powerseal. en die leveren dan een prox zuiger erbij. best een prima merk toch?
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
boelie
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1431
Lid geworden op: za 09 apr, 2011 20:37
Locatie: Zeeland met de zon aan de zee kant
Contacteer:

raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door boelie »

Prox is zeker een goed merk. Als ik vandeweek tijd heb mail ik ff alles. Ik zit momenteel in een verhuizing


Raptor 660
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

prima!

slecht nieuws qua revisie... er heeft ooit een stuk metaal huisgehouden dus opzoek naar carter helften, krukas, nieuw waterpomptandwiel.. deze is bijna rond :lol: al met al t word geen makkelijk klusje.
de krukas en small end, big end zijn prima. maar hebben ooit een tik gehad. zitten een paar putjes in dus deze moet vervangen worden.

vol op aan het zoeken dus al iemand nog de middelste carters heeft? van een 660 hoor ik het graag. hopelijk donderdag verder met de demontage dus dan weet ik precies wat er stuk is.

krukas voel ik verder ook geen speling op. de balans as die heeft ZEKER speling op de tand wielen waarmee hij verbonden zit aan de krukas dus dit zal wss de tik zijn.
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

gister de cilinder weg gebracht naar power seal in nuenen. deze gaan de cilinder opboren en voorzien van een nieuwe overmaat zuiger (prox) dit kan +- 2 weken duren :? maarja tijd genoeg....

druk opzoek naar 2 gebruikte middelste charterhelften van een raptor 660 dit gaat met +- 200 euro kosten? beste reële prijs toch? lassen is eventueel ook een optie aangezien het gaat om de boring waar het lager van de balans as (zie foto's)
eventueel ook in Amerika te bestellen voor 90 euro voor beide carters inc verzending?

Afbeelding

zelf ben ik er niet zo'n fan van om heel het blok open te trekken om alles goed te inspecteren en deze dan pas 2/3 weken later weer in elkaar te zetten... dus ik ga de ontstekenings kap en koppelings deksel verwijderen en zo de verdere schade inspecteren.

qua krukas. hiervoor kan ik een 2e handse kopen want deze heeft putjes in de krukwagen wss door het rondslaande stuk ijzer. en hierin een nieuwe drijfstang te laten persen en te laten balanceren? of beter een nieuwe kopen?

foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

nog een vraag....:
qua krukassen zit daar veel verschil in op internet niet veel te vinden over fouten of slechte cranks.

http://www.ebay.nl/itm/Hot-Rods-Crank-G ... SwvihY8mwY

of

http://www.ebay.nl/itm/WISECO-BOTTOM-EN ... xyGwNTDLnp

schil bijna 200 euro... tussen een hot rods crank en een wiseco crank?...

wie o wie heeft hier verstand van?
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door mx jake »

Ik zou hen gewoon reviseren
Denk dat je dan het voordeligst uit ben
never drive faster then your angel can fly
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

denk dat het een wisco word indien dit goede qualiteit is?

ik moet een 2e handse kopen en deze reviseren en balanceren. dit kan ik zelf niet dus dit kost al 125 euro bij crossblok revisie.nl en dan hebben we t nog niet over een nieuwe drijfstang neem ik aan. en ik moet dan een 2e handse nog kopen voor minimaal 80 euro dus dit lijkt me niet de moeite waard.

dan is een nieuwe wel handiger om te regelen en wat beter gok ik? aangezien de standaard krukassen het nog wel eens begeven? :roll:
en deze kost "maar" 250 euro +-
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door mx jake »

Das idd niet veel
en alle pakkingen zitten er ook nog bij (alleen onderblok dan)
never drive faster then your angel can fly
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

de problemen zijn gevonden!

helaas wel het een en ander stuk gelopen door deze slimme monteur die dacht dat hergebruik van de borgplaatjes wel kom :x de moer en keering konden er zonder aan te draaien af gepakt worden. draad van de moer en krukas zijn rond! man man man wat een ... heeft hier aan gesleuteld...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de krukas moer borgplaat is her gebruikt en daarom los gelopen. dit heeft de koppelingsdeksel vernaaid en zo ook de drukas draad en olie keering. maar deze moeten toch vervangen worden dus zal ik ook een andere koppelingsdeksel moeten kopen..

dan de water pomp... zo rond als het maar zijn kan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tandwiel is rond en er zit vloeibare pakking in de water pomp. bijna half vol met troep

verder gelukkig geen schade door olie te kort in de kop van de cilinder! de onderdelen die nodig zijn worden besteld uit amerika en hopelijk kan binnen 2 weken alles binnen zijn en kan er een echte rebuild gaan plaats vinden en kunnen we gaan rijden! :roll:
Laatst gewijzigd door louisraaijmakers op ma 08 mei, 2017 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
louisraaijmakers
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 20 feb, 2017 13:43

Re: raptor 660 blok revisie tikkend geluid

Bericht door louisraaijmakers »

de demontage
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu wachten op een belletje dat mijn cilinder opnieuw geboord is en er een nieuwe zuiger bij klaar ligt.
dan wachten op de onderdelen uit amerika en dan bouwen we hem opnieuw op.

in de tussentijd zal ik het achterlicht repareren en kijken of de knipperlichter terug op de quad kunnen omdat deze er niet op zitten..
heb: Smc, Barossa 250 2004 project nl kent, Raptor 660 2002 nl kent
Plaats reactie