Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Quaddie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 10:52

Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Quaddie »

Hallo iedereen, ik ben tristan en heb een quad uit de familie gekregen gezien niemand er wat mee doet, en ik het zonde vind om hem niet te onderhouden.

Nieuwe accu gekocht plus druppel lader (werkt prima)

nieuwe master achterrem cilinder gekocht was vast geroest (moet ik nog installeren)

maar nu een aantal vragen gezien ik niet een gebruiksaanwijzing kan vinden.

10w40 motorfietsolie. (Voor natte koppeling) half synthetisch, moet er volgens mij in (volgens deze site) maar hoeveel moet er in ?
ik wil hem laten leeglopen en nieuwe er in doen. moet de motor dan warm gelopen zijn. ?
met het huidige weer -4 en geen verwarmde schuur kan ik hier anders beter even mee wachten?

remmen ontluchten en rem olie, heb kunnen vinden dat het om dot 4 olie gaat, klopt dit en weten jullie hoeveel ik moet kopen ? en hoe beste de rem te ontluchten.

achterveer is die harder te zetten. hij lijkt mij wat slapjes

hebben jullie nog tips, of kunnen jullie mij vertellen wat ik nog meer moet doen.

het is mijn eerste quad dus ik moet nog veel leren maar ik vind het wel een leuke bezigheid dus mooie hobby erbij.
Quaddie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 10:52

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Quaddie »

achterrem is ook gemaakt al heb ik nog niet kunnen rijden, is wel erg koud buiten.
heb het idee dat de rem nog wat lucht in het systeem heeft moet hem ver intrappen voor hij remt.

wellecht moet ik wat rijden en dat door de trillingen de luchtbellen helemaal weg gaan, heb het systeem ontlucht maar wellicht is niet alles eruit gekomen, heb hiervoor aanwijzingen op het forum op gevolgd ging best goed
Jandel47
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 23:05

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Jandel47 »

Hallo

Meestal staat op de vbak een getal. Dit geeft de hoeveelheid aan die erin moet. Het lijkt mij altijd het beste om ff de bak warm te krijgen door er een rondje mee te rijden. De koude temperatuur kan geen kwaad, maar je moet er maar zin in hebben.
Jandel47
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 23:05

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Jandel47 »

En de vbak olie betreft je kunt vgm idd 10 w 40 olie gebruiken. Ik zelf heb een blaster en er wordt wel aangeraden om atf vbak olie te gebruiken. Volgens mij kan dit ook gwn bij andere quads.
RobPt
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 okt, 2017 00:01
Locatie: Portugal

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door RobPt »

Quaddie schreef: ..... wellecht moet ik wat rijden en dat door de trillingen de luchtbellen helemaal weg gaan, heb het systeem ontlucht maar wellicht is niet alles eruit gekomen, heb hiervoor aanwijzingen op het forum op gevolgd ging best goed
Lucht die in het remsysteem zit gaat er beslist niet uit door trillingen of wat dan ook. Opnieuw ontluchten is het enige dat je kunt doen.
Maar weet je hoe lang die quad al niet is gebruikt? Als hij meer dan 2 jaar niet is gebruikt dan raad ik je toch dringend aan om de remvloeistof compleet te vervangen. Remvloeistof trekt vocht aan en daardoor gaat het kookpunt omlaag waardoor de remmen steeds slechter gaan werken! Auto- motorfietsfabrikanten schrijven niet voor niets voor om minimaal elke 2 jaar de remvloeistof te vervangen, ook al is het betreffende voertuig gewoon in gebruik!
En je hebt nu ontlucht waarbij je natuurlijk remvloeistof bij hebt gevuld. DOT4 schreef je. Probeer erachter te komen of dat er ook inzat want het mengen van remvloeistoffen met verschillende specificaties kan problemen opleveren. Maar als hij géén 2 jaar of langer heeft stilgestaan of de remvloeistof is nog nooit vervangen en niemand kan je vertellen welke remvloeistof er in zat, zou ik alleen om die reden al tot verversen overgaan. (Lees over remvloeistoffen: Drie vragen over remvloeistof)
Quaddie schreef:......ik wil hem laten leeglopen en nieuwe er in doen. moet de motor dan warm gelopen zijn. ?
Ja, de enige juiste manier om olie te verversen is door de motor op bedrijfstemperatuur te brengen. Hierdoor weet je zeker dat ook alle olie er uitloopt. Datzelfde geldt ook voor de versnellingsbak als die zijn eigen olie heeft.
Overigens 10W40 is altijd half-syntetisch! Let er inderdaad op dat je motorfietsolie gebruikt en geen 10W40 voor een auto. Dit i.v.m. met de additieven die er in olie voor auto's zitten. Deze additieven zetten zich vast op je koppelingsplaten en daardoor gaat je koppeling slippen!. (Lees dit: Olie droge vs. natte koppeling)
Jandel47 schreef: ......Ik zelf heb een blaster en er wordt wel aangeraden om atf vbak olie te gebruiken. Volgens mij kan dit ook gwn bij andere quads.
Beetje "griezelig" wat je hier schrijft. Uit Quaddie zijn verhaal is op te maken dat alles (motor, koppeling en versnellingsbak) door dezelfde olie wordt gesmeerd. Met ATF kan hij dus niets beginnen! En of dit ook gewoon bij andere quads kan is nog maar zeer de vraag. Niet alle fabrikanten schrijven ATF voor als olie voor een aparte (!) versnellingsbak. Niet alle versnellingsbakken verdragen ATF. Kortom helemaal afhankelijk van het merk.

Nog een algemene opmerking. Als het om olie gaat ben ik altijd zéér kritisch en begrijp ook meestal niet waarom zowel in de auto- en motorwereld er zoveel mensen zijn die het beter denken te weten dan de fabrikant. Houd je gewoon aan de voorschriften van de fabrikant en dan hoef je geen problemen te verwachten.

Rob
Ik ben ooit met niets begonnen en ....... het meeste heb ik er nog van!
Gebruikersavatar
dutchy
Quadrider
Quadrider
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 27 mei, 2012 18:48

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door dutchy »

barossa 170cc (sold)
smc 250cc (sold)
can-am DS 450 (sold)
CAN-AM RENEGADE 500

Quad Team Gelderland
Jandel47
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 23:05

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Jandel47 »

Oow een grove fout gemaakt. Ik had op andere sites gelezen dat het een blaster vbak had. Blijkbaar niet. En dan klopt het idd. En betreft atf olie, Ik heb dit van een quadmonteur gehoord dat het een universieel product is voor de yamaha vbakken. Gelukkig dat je mij verbeterd hebt het laatste wat ik wil is dat ik dingen zeg die niet kloppen.
Quaddie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 10:52

Re: Vragen Betreft Barossa Cheetah 170 2004

Bericht door Quaddie »

top dank u voor de reacties ik ga de remvloeistof er compleet uithalen dan
Plaats reactie