Yamaha Raptor 660 startrelais, CDI, omvormer probleem

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
monsieurYFM
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb, 2019 11:56

Yamaha Raptor 660 startrelais, CDI, omvormer probleem

Bericht door monsieurYFM »

Ik he me zojuist voorgesteld met mijn raptor.

Helaas heb ik momenteel een probleem met het starten van mijn quad.
tijdens het rijden is mijn startmotor aangesprongen waardoor ik mijn relais en startmotor heb opgeblazen. Alhoewel het toch tijd was voor vernieuwing heb ik mij een startmotor en relais aangeschaft geinstalleerd en ben weer verder gegaan met rijden.
na 3 weken rijden zat ik op de weg en vielen ineens mijn lampen uit en ik hoorde een raar geluid. ben direct gestopt langs de kant. en er kwam allemaal rook onder mijn buddy vandaan. maar er viel mij niks op van verbrand elektra of een slangetje dat was gesmolten. het stonk wel en de quad deed helemaal niks meer. Toen ik thuis was van mijn werk heb ik nog eens goedgekeken en jahoor... de startmotor was helemaal vastgesmolten en het begin van isolatie van de startmotorkabel was weggesmolten. Evenals mijn relais dat dichtgesmolten was. :x tijdens het rijden is dus mijn startmotor opeens aangegaan.

Nu heb ik weer een nieuwe startmotor ontvangen en 2 relais en ben nu aan het experimenteren waar het aan kan liggen.
19 van de 20 start de quad en gaat de startmotor uit. Maar af en toe blijft de startmotor gewoon doordraaien en dan is de enige manier om hem uit te zetten de - van de accu af te halen. En ik ben nu tot mijn punt gekomen:

Is het zo dat het relais alleen open staat als er een + op is aangesloten? En wanneer de + niet is aangesloten hij eigenlijk gewoon los beweegd?
En waar kan dit aan liggen

Is dit een vaker voorkomend proleem? of heeft iemand hier ook eerder last van gehad?

Ik kijk uit naar jullie antwoord :buig:
Patje88NL
Quadrider
Quadrider
Berichten: 334
Lid geworden op: ma 04 mei, 2009 18:20
Locatie: Winschoten

Re: Yamaha Raptor 660 startrelais, CDI, omvormer probleem

Bericht door Patje88NL »

Controleer anders de bekabeling goed, misschien dat er een deel is wat niet al te best meer is. En zekeringen zou ik ook controleren of er nergens een te zware zekering in geplaatst is.

En het relais hoort open te staan, het contact word opengehouden door een veer, pas als er spanning op de spoel gezet word dan gaat dit contact dicht.
GMember
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 26 apr, 2015 20:52

Re: Yamaha Raptor 660 startrelais, CDI, omvormer probleem

Bericht door GMember »

Ik zou de bekabeling maar eens controleren naar je relais ingang, als deze massa geschakeld is dan kan het zijn dat er een draad ergens contact maakt op bijvoorbeeld het frame door schuren of iets.
Een "plakkend" relais gebeurd vaak na het inschakelen van het relais maar nooit voor het automatisch inschakelen.

Ik zou eerst maar eens het 1 en ander gaan testen, zet hem op contact, in z'n vrij en rommel wat met de draadboom, kijken of er iets gebeurd.
monsieurYFM
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 9
Lid geworden op: za 09 feb, 2019 11:56

Re: Yamaha Raptor 660 startrelais, CDI, omvormer probleem

Bericht door monsieurYFM »

Heb alles doorgemeten en kan niks raars vinden op het gebied van slecht contact. wat ik voorheen had gemeten was gewoon de weerstand over de kabelboom.
Ben tot de conclusie gekomen dat mijn relais af en toe blijft plakken.
Dit kan aan het relais liggen... (heb er nu een aftermarket relais op aangesloten.)
Of de startmotor trekt teveel stroom. Maar aangezien dit al de 2de nieuwe startmotor is die erop zit. twijfel ik niet zo over een defecte startmotor.
Ik denk dat ik me maar een nieuw origineel relais haal en een nieuwe kabel van de startmotor naar het relais trek. :roll:
Plaats reactie