20kw

...en andere vragen over wet- en regelgeving
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 97
Lid geworden op: do 12 jan, 2006 20:42
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Matthieu »

ik heb eens rondgekeken op wegcode.be

uit het
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
TITEL I: Inleidende bepalingen
Artikel 2: Bepalingen
link
2.20. "Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW.
een quad met op de papieren maximum 15kW is dus wettelijk gezien een "vierwieler met motor"
een motorfiets kan het niet , aangezien er 4 wielen zijn
2.18. "Motorfiets" : elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling van de bromfiets.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een motorfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
een quad met meer dan 15kW bestaat wettelijk gezien niet

maar dan lees je het volgende:

Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
TITEL II: Indeling van de motorvoertuigen in categorieën voor de toepassing van de bepalingen betreffende het recht tot sturen
Artikel 2
§1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen, worden de motorvoertuigen ingedeeld in categorieën :
3° Categorie B:
link
* auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg en met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen worden gekoppeld met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg;

* samenstellen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen, waarbij de maximale toegelaten massa van het samenstel niet meer dan 3.500 kg bedraagt en de maximale toegelaten massa van de aanhangwagen niet groter is dan de ledige massa van het trekkende voertuig.

De drie- en vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie;

en vooral wat er helemaal onderaan staat:
§3. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.
DUS: een quad met meer dan 15kW behoort niet tot categorie B (vierwieler met motor, max 15kW), maar volgens de maximaal toegelaten massa, volstaat een B rijbewijs om er mee te rijden.

dit is mijn interpretatie van de wet, het is gewoon proberen van de wet te interpreteren en je interpretatie te kunnen verdedigen :wink:
Ruff Ryder
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 06 mei, 2007 11:11
Locatie: Maascoast Belgium

Bericht door Ruff Ryder »

en dat wilt zeggen?
ik kan t interpreteren dat mijn vierwieler met motor ook onder de klasse onder de 3500t valt en dus is onderworpen aan de wet van de autos, dus ik ben verplicht om me aan de regels van autos te houden, wat effectief zo is ook al heb ik een motornummerplaat,
maar dan mag ik tussen de regels door op de snelweg? en heb ik geen motorrijbewijs nodig ook al heb ik bv 50kw maar wel een vierwieler met motor,
ik snap er niks van, k ga het eens aan mijn zus voorleggen, zij is advocaat, misschien kan zij ons op onze rechten duiden,
k snap er niks van, ben oud aan t worden... :(
...DONT EVER TAKE MY KINDNESS FOR WEAKNESS...
TE KOOP: rode handkappen Powermadd
ironcross achterlicht + lightguards chrome finish
orgineel achterlicht yamaha raptor 660
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 97
Lid geworden op: do 12 jan, 2006 20:42
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Matthieu »

over het rijden op de snelweg staat er niets in, het gaat enkel over het rijbewijs in het laatste stukje
dus zoals je zegt zou een B rijbewijs voldoende moeten zijn, ook al heb je 50 kW
dit klinkt absurd maar volgens mij kan je het zo interpreteren

waarom zetten de meeste importeurs dan 15kW op de papieren, terwijl dit niet zo is?
wel met minder dan 15kW behoort het voertuig tot "vierwieler met motor" en is de wetgeving wat duidelijker daarover, zoals wat betreft rijbewijs, autosnelweg, ...
men zit dan niet in de grijze zone.

het is gewoon een kwestie van je interpretatie te kunnen verdedigen indien dit nodig zou zijn, volgens mijn beperkte kennis van recht zou een rechter, indien je veroordeeld zou worden, hier weinig kunnen over zeggen, behalve dat de wet niet goed in elkaar zit.

maar het kan natuurlijk nooit kwaad om dit eens aan je zus voor te leggen. Ben wel eens benieuwd naar haar mening hierover.
Ruff Ryder
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 518
Lid geworden op: zo 06 mei, 2007 11:11
Locatie: Maascoast Belgium

Bericht door Ruff Ryder »

dat ga ik zeker doen , zal haar een link naar dit forum geven en ze zal het dan zeker eens onderzoeken maar naar mijn gedacht als je meer dan 15kw hebt en niet meer valt onder simpele vierwieler met motor maar als auto dat autosnelweg geen probleem mag zijn maar hey, wat staat op mijn rijbewijs? B van belgie dus alles kan :D
we zullen eens zien wat een advocaat zegt want denken dat een rechter niks kan zeggen is in t verleden denk ik bij niet iedereen zo simpel afgelopen,
zodra k meer weet post ik hier alles
...DONT EVER TAKE MY KINDNESS FOR WEAKNESS...
TE KOOP: rode handkappen Powermadd
ironcross achterlicht + lightguards chrome finish
orgineel achterlicht yamaha raptor 660
Alfredo
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1481
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 22:56
Locatie: Antwerpen

Bericht door Alfredo »

@peet #77 - Ik heb die link al eens bekeken, en volgens mij klopt het niet. Op deze link staat bijvoorbeeld: "De toegang tot de autosnelwegen is verboden : aan [...] vierwielers met motor zonder passagiersruimte."
Verder lees ik dat een passagiersruimte de ruimte is die voor vervoer van bestuurder en passagiers ingericht is. Er zijn zoals Ruff Ryder zei quads die gehomologeerd zijn voor 2 personen. Volgens wegcode.be mag ik daar dus mee op de snelweg, volgens verkeerweb.be niet. Wie heeft er gelijk?

@Matthieu - De vraag rest dan, mag een quad met meer dan 15kW effectief op de baan rijden. Als dit niet zo is, doet dat laatste punt niet terzake. Als het wel zo is, dan vallen alle andere voorwaarden (van vierwieler met motor) eveneens weg. Dus dan mag ik wel op de snelweg, mijn quad meer dan 400kg wegen en een ongelimiteerd aantal kW hebben. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd hoe dat zit, hoewel het volgens de bron van Alfa dus niet mag (meer dan 15kW).
Matthieu
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 97
Lid geworden op: do 12 jan, 2006 20:42
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Matthieu »

@Alfredo, het is inderdaad niet duidelijk of een quad met meer dan 15kW effectief op de baan mag.
Maar die quads waarover we het hier hebben op het forum rijden rond op de openbare weg, ze zijn officieel ingeschreven en verzekerd.
Daarmee is die laatste regel (§3) geldig.
§3. Motorvoertuigen die rijden op de openbare weg en die niet behoren tot één van de categorieën of subcategorieën gedefinieerd in de §§ 1 en 2, zoals het verrijdbare bedrijfsmaterieel, worden ingedeeld bij de categorie B of C of de subcategorie C1 naargelang hun maximale toegelaten massa.
Maar indien de quad wel voldoet aan de omschrijving "vierwieler met motor", dus minder dan 15kW, mag je niet op de autosnelweg, tenzij de quad gehomologeerd is voor 2 personen.

ik weet ook wel dat dit soms absurd lijkt, maar ik zoek ook alleen maar in de wet wat er mogelijk is :wink:
en soms durf ik het dan wel eens ver drijven
CVB
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 20 feb, 2013 07:46
Locatie: tielt west-vlaanderen
Contacteer:

Re: 20kw

Bericht door CVB »

hallo

is hier nu al duidelijkheid over dit probleem,
want ik gheb dit ook al horen overwaaien dat als je kfx 400 meer is dan 15kw,
dat je moto rijbewijs nodig hebt,
mocht het meer zijn dan 15kw kun je het dan nog omzetten naar 15kw?

mvg cvb
MVG cvb
KFX 400


hou het rustig op de weg, en hang niet de held uit
CVB
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 20 feb, 2013 07:46
Locatie: tielt west-vlaanderen
Contacteer:

Re: 20kw

Bericht door CVB »

ik ben bezig met onderzoek, verzekering en politie ingeschakeld om uit te zoeken wat mag en niet, zelf email gestuurd naar autorijschool,

ik zie wat er uit de bus komt, is wel voor belgie

mvg cvb
MVG cvb
KFX 400


hou het rustig op de weg, en hang niet de held uit
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: 20kw

Bericht door Boncari »

Ik vraag me af of het slim is om er zoveel werk van te maken! Quads zijn gewoon een maas in de wet en het is te hopen dat dat lang zo blijft. Quads worden in Duitsland gekeurd waardoor ze in Nederland op kenteken te krijgen zijn ed. Ze staan op de papieren als <15kw, maar hebben veel meer. Dit gaat al jarenlang goed, lekker houden zo zou ik zeggen. Van een speciaal quadrijbewijs wordt niemand blij.
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
CVB
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 20 feb, 2013 07:46
Locatie: tielt west-vlaanderen
Contacteer:

Re: 20kw

Bericht door CVB »

daar gaat het niet om,
maar tis gewoon om te weten als ik met mijn b rijbewijs met een quad mag rijden van 20 kw ( ingeschreven)

en aan de mensen waar ik het aan vraag zijn allemaaal goede kennisen van mij ook familie

mvg cvb
MVG cvb
KFX 400


hou het rustig op de weg, en hang niet de held uit
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: 20kw

Bericht door Boncari »

Oow oke, dan is er weinig aan de hand. ;)
Heeft België geen verkeerswet waar je dat in op kunt zoeken? In Nederland staat het netjes omschreven in de Regeling voertuigen artikel 1.1 voertuigen van de voertuigcategorie Lg .
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
CVB
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 20 feb, 2013 07:46
Locatie: tielt west-vlaanderen
Contacteer:

Re: 20kw

Bericht door CVB »

even verduidelijken,
na veel rondvraag, ben ik tot het volgende besluit gekomen,
voor een quad of motor met 4 wielen heb je geen moto rijbewijs nodig wel een B,
15 kw of 20 kw
normaal als je quad 20kw ingeschreven staat, dan is hij normaal landbouw voertuig en heb je een auto plak nodig,
15kw moto plak maar geen moto rijbewijs nodig wel B,
nu voor aan en verkoop,
het is zo als je de quad verkoopt met 20 kw en moto plak dan kun je onmogelijk die quad homologeren naar 15kw, dus heb je geen probleem, het biv moet de quad herinschrijven op 20kw en moto plak op u naam,
reden omdat er niks bestaat om het omte zetten.

dus aan allen geen paniek,

mvg cvb
MVG cvb
KFX 400


hou het rustig op de weg, en hang niet de held uit
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: 20kw

Bericht door Boncari »

Ben benieuwd, laat de uitkomst maar horen! ;)
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
CVB
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 20 feb, 2013 07:46
Locatie: tielt west-vlaanderen
Contacteer:

Re: 20kw

Bericht door CVB »

awel de uitkomst staat er hé,

geen paniek alles loopt goed, b rijbewijs de rest is bijzaak

mvg cvb
MVG cvb
KFX 400


hou het rustig op de weg, en hang niet de held uit
Boncari
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 3218
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 22:16

Re: 20kw

Bericht door Boncari »

Oow we praten telkens langs elkaar heen :S

Nu snap ik het!
Zijn er trouwens ook andere manieren (dan met een landbouwvoertuig) om een quad met meer dan 15kw ingeschreven te krijgen als die nieuw is?

Is het niet mogelijk om een quad dan opnieuw te laten keuren in Duitsland zoals met de nieuwe quads gebeurd?
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Plaats reactie