Pagina 1 van 3

Inrijden van nieuwe motor

Geplaatst: di 11 nov, 2003 19:52
door Bartie
Graag jullie mening over de inrijmethoden op onderstaande linken.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Iemand al ervaring met deze methode ?

Of gebruiken we deze methode onbewust omdat we eenmaal we ons nieuw speelgoedje hebben deze meteen even goed gaan testen 8)

Ik vind wel da zijn methode steek houdt.

Of verkiezen jullie eerder deze methode :?:

http://www.duncanracing.com/techfaq/Tec ... k-in.phtml

Beide hebben punten die met elkaar aansluiten bv steeds veranderen van toerental.

Maar bij de tweede methode spreken ze eerst van je motor gedurende 10 minuten onbelast te laten warmdraaien en verschillende malen te herhalen en dat is volgens de methode van motoman volledig uit den boze :oops: om volgende reden :

Citaat motoman :!: :

This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.

The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder and seal the combustion pressure.

Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.

The difference between what happens in an engine running in the garage, versus one being ridden is a hard concept to put into written words, so if I may use the sounds that we all can relate to: it's the difference between "zing-zing-zing" and "bwaaaaaaaaaAAAAAA"

Ik weet nen hele boterham maarja het gaat toch om ons nieuw speelgoedje en ik denk dat er vele met deze vraag zitten :?

Bartie

Geplaatst: di 11 nov, 2003 20:54
door Dennis
Ik heb mijne grizzly ook niet ingereden.ik heb'm van de remork gereden en ben naar een moerassig gebied geweest.Een goede zware rit.

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 12:47
door Fré
Motoman zijn theorie is nogal eigenaardig, imho vergeet ie (of legt ie het gewoon niet goed genoeg uit) het feit dat als je minder gas geeft (ik bedoel de motor minder zwaar belasten), de ringen weliswaar minder hard tegen de wanden drukken, maar dat ook de druk die ze moeten afdichten minder groot is.
En als iemand iets maar half uitlegt dan geef ik mezelf het recht om er niet veel van te geloven.

Het is volgens mij een klein beetje ingewikkelder dan die paar argumentjes die hij opsomt.

Ik weet ook niks van die man zijn achtergrond, noch van de testen die hij heeft uitgevoerd. Een theorie bewijs je niet door een paar voorbeeldjes te zoeken.
Als die man een materiaalkundige of zo was die in een team heeft gewerkt van verbrandingsmotoringenieurs dan zou ik al veel meer geneigd zijn van hem te geloven...

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 18:36
door B@ckBone
zelfde hier , Nooit ingereden !

Behalve dan 10 minuten laten stationair draaien met om de minuut wat toerenverhoging

en dat heb ik altijd zo gedaan

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 19:47
door Bartie
Dus B@ckbone je hebt dus (onbewust)dezelfde techniek gebruikt als motoman.

Eerst goed laten warmdraaien en dan gaan rijden en ervoor zorgen de er genoeg druk op de zuigerveren door aftewisselen intoerental. (dit is meestal zo bij een offroad quadrit). Daardoor kunnen de zuigerveren egaal insluiten tegen de cilinderwand.

Na hoeveel KM hebben jullie je eerste olie wissel gedaan :?:

Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 20:05
door Teunie
Hoewel ik nog nooit een nieuwe quad gehad heb (maar wel nieuwe zuiger e.d.) is mijn tactiek de volgende.

Rij de quad in alsof je hem pas hebt en hem nog moet leren kennen. Dat houdt dus in rustig opbouwend.
Tussendoor voldoende stops om hem af te laten koelen, gevarieerd toerental, in t begin rustigaan en niet pin gas.

Gewoon een beetje met gezond verstand gaan rijden. Tenminste dat is mijn mening erover.

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 20:05
door B@ckBone

Ik heb op vele site gelezen dat het aan te raden is dit na de eerste 50 km te doen.
Ik doe dit na 3 volle tanks te hebben leeggereden en daarna ga ik over op full syntetic castrol Actevo olie 10W - 50

Vanaf dan doe ik ieder cross een oliewissel of anders iedere 10 tanks

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 21:57
door Dennis
Ik op 300km en volledig synthetische olie ingedaan.

Geplaatst: wo 10 dec, 2003 00:19
door elsinore
5 minuten warm draaienmet af en toe wat gas geven, afkoelen en herhalen en afkoelen.

½ uur rijden, niet meer dan half gas en nooit op een toerental rijden.
afkoelen en herhalen.
dan af en toe een stukje volgas , afkoelen etc. 1 tank is ok.

als je met gesmede zuiger(s) rijdt duurt dit iets langer.

nooit een probleem gehad.

Geplaatst: za 20 dec, 2003 23:43
door Hanzie
is dit goed??

quad gehaald, daar ff stationair laten draaien, toen naar huis, hier gestart, en wat rondgereden, nooit zwaar belast, altijd laag in de toeren zodat hij niet veel moet trekken, is dit goed? heb een half uur gereden, morgen hetzelfde doen? of is dat niet meer nodig?

oja, die zei dat de z400 een speciale coating had in de cilinder ofzoiets, en naarmate je met de quad rijdt ofzoiets, wordt die harder, kan dit?

Geplaatst: zo 21 dec, 2003 08:27
door No Limit W-tec
Hans, NIET in dezelfde toeren blijven rijden ! Het is juist belangrijk dat je varieert in toeren. En niet bang zijn om eens tot bijna vol gas te gaan, maar niet in hoge toeren blijven, direct weer naar lage toeren.

Maar wat nog belangrijker is, is de afwisseling tussen opwarmen en afkoelen. In het begin is het belangrijk om niet te lang te rijden, en telkens volledig terug laten afkoelen.

Geplaatst: zo 21 dec, 2003 22:10
door stefan00
het zal allemaal wel...geen ervaring mee :lol:

Geplaatst: zo 21 dec, 2003 22:11
door bansheefreak
zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui

Geplaatst: zo 21 dec, 2003 22:13
door Hanzie
bansheefreak schreef:zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui
dat hebben we ZEKER gedaan :lol:

Geplaatst: zo 21 dec, 2003 22:14
door stefan00
Mister_aendekerk schreef:
bansheefreak schreef:zeker niet vergeten om eens even vol gas te geven.anders word hij lui
dat hebben we ZEKER gedaan :lol:
het is net een kind... anders word ie lui wahhahahaa :lol: :P