Toekomst enduro/quadrijden omgeving Merchtem-Asse

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Toekomst enduro/quadrijden omgeving Merchtem-Asse

Bericht door Robby »

Op uitnodiging van de burgemeester van Merchtem,Eddy De Block en de afgevaardigde van de politiezone AMOW,Jan Fieremans is er op datum van 01/04/2008 een eerste positieve evaluatie vergadering geweest op het gemeentehuis van Merchtem.

Dankzij de groter dan verwachte opkomst van een 20 tal enduro en quad rijders hebben we aan de bevoegde instanties een duidelijk signaal kunnen geven dat we bereid zijn om mee te werken aan alle intiatieven die nodig zijn om de toekomst van onze hobby veilig te stellen.
De problemen zijn onderhand gekend,deze werden door de burgemeester en politie nogmaals op tafel gelegd.Het gaat vooral om:geluidsoverlast,niet aangepast rijgedrag en het niet respekteren van prive eigendommen.
Daarop werd aan de burgemeester de 10 hoffelijksregels van het offroadrijden voorgesteld.
Deze werden positief onthaald.

Het resultaat van deze vergadering is dat er verder een constructief overleg komt tussen de bevoegde instanties en wijzelf de enduristen/quadrijders.Wijzelf gaan met enkele personen een kleine werkgroep oprichten om te kunnen in dialoog gaan met de burgemeester en politie.

Dit alles zal uitmonden in een bijeenkomst waarop iedereen uitgenodigd wordt die het goed meent met onze hobby.Streefdatum is eind mei,de gemeentelijke fuifzaal van merchtem zal dienst doen als lokatie.

Op deze bijeenkomst zullen de gemaakte afspraken toegelicht worden door de gemeentes en politie van de zone Asse,Merchtem,Opwijk,Wemmel enerzijds en de enduro/quadrijders anderzijds.

Deze bijeenkomst wordt een unieke kans om aan de bevolking en instanties te tonen dat offroadrijders respektvol en met verantwoordelijkheidszin hun hobby kunnen beoefenen.

Onze dank gaat al uit naar burgemeester Eddy De Block en politiecommessaris Jan Fieremans voor hun positieve medewerking.


dit zijn de 10 hoffelijksregels die we voorgesteld hadden:

De 10 geboden van de offroader.



1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.

Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar zondag's wanderlaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. ezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.

2. Rij niet buiten de pistes.

Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!

3. Maak van de rit geen wedstrijd.

Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!

4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).

Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.

5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.

Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets uniek, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?

6. Respecteer de staat van de wegen

Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.

7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.

Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor :) en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.

8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.

Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!

9. Respecteer de wetgeving

U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!

10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt

Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeer te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.

Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze hobby (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.


ps:hou dit topic in de gaten, meer data volgt!
Ik wil hierbij ook melden dat dit niet wil zeggen dat deze dorpen een speelterein wordt en iedereen carte blanche heeft, integendeel, er zullen verscherpte controles zijn, maar wie in orde is hoeft niets te vrezen! zorg dat die nummerplaat proper is op de openbare weg!

Dit bericht kreeg ik net binnen van peter van assche:

Hallo iedereen,


Blijkbaar is onze vergadering van gisteren al redelijk bekend geraakt.
Vanochtend ben ik via de telefoon geinterviewd geweest door Radio 2 Vlaams Brabant.
De presentator had mijn gsm nummer van de burgemeester gekregen.
Op de link hieronder kan je het nog eens beluisteren.
Het begint rond minuut 13:15.

http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 22rmpb.xml

ik hoop dat ik niets verkeerd gezegd heb!

De burgemeester heeft er ook al melding van gemaakt op zijn website:

http://www.eddiedeblock.be/actuaeneddie.asp


mvg,


Peter
Laatst gewijzigd door Robby op di 20 mei, 2008 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Raptor Babe 350
Quadrider
Quadrider
Berichten: 336
Lid geworden op: di 06 sep, 2005 13:33
Locatie: Thuis
Contacteer:

Bericht door Raptor Babe 350 »

Awel schoon ding van de burgemeester... als ze dat nu eens in heel vlaanderen zouden doen he dan konden we weer lekker off raod gaan..zonder ons hartje vast te houden :) Respect voor diegene die hierachter zitten :p
Laatst gewijzigd door Raptor Babe 350 op wo 02 apr, 2008 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu

DQT --> Dangerous Quadracing Team

My Garage=http://www.demodderberen.be/forum/garag ... icle&CID=9
My Space=
http://spaces.msn.com/quadcouple/
ICHE
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1660
Lid geworden op: di 06 jun, 2006 16:45

Bericht door ICHE »

yep idd ik denk dat dit de enige manier is om onze hobby nog te kunnen uitoefenen :applaus:
ps: in Tienen zijn ze met soortgelijk project bezig.

grtz
http://www.theunissen-patrick.be" onclick="window.open(this.href);return false;
smevie
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 05 jul, 2006 22:32

Bericht door smevie »

De 10 geboden van de offroader.
volledig akkoord met deze 10 geboden :duimhoog:
ik hoop dat de rest van vlaanderen volgt met deze intiatieven die nodig zijn om de toekomst van onze hobby veilig te stellen :quad: :quad:
tim1988
Quadrider
Quadrider
Berichten: 251
Lid geworden op: wo 25 jul, 2007 09:14
Locatie: Werchter
Contacteer:

Bericht door tim1988 »

Ik heb het vanmiddag gehoord op de radio uw intervieuw.
Ik dacht al dat het iemand van het forum ging zijn.
Tof dat de media zulke positieve praat toelaat.
Je hoort niet vaak iets goed over offroaders in de media.
Ik heb wel niet helemaal kunnen luisteren omdat het juist om 12 uur was :x maar ge hebt uw best gedaan :knikduim: .
En die 10 geboden moet echt iedereen zich aan houden dat is niet teveel gevraagd.
Als we daarmee kunnen verder doen met onze hobby.
Gebruikersavatar
cyberdrone
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1022
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 20:59
Locatie: meldert

Bericht door cyberdrone »

Hoi Peter,

goed bezig man, en een mooie 10 geboden zou ik zeggen, ik hoop dat we op evenveel steun mogen rekenen van onze burgemeester.
Ik heb dan ook je 10 geboden en link naar de burgemeester van Merchtem zijn website doorgemaild naar een politieker die aan het proberen is om ons te helpen, want wij krijgen geen duidelijk gesprek vast met de burgemeester en commisaris van Tienen.

Stef.
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
cobby
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1271
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 13:37
Locatie: ( Belgie )

Bericht door cobby »

mooi mooi, :knikduim:
Als je een juiste datum heb laat me zo snel mogelijk weten, dan doe iki men best om er bij te zijn .
poor, stupid and ugly
www.demoorverkens.net
Deere Power
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 apr, 2008 19:54

Bericht door Deere Power »

Hallo,


Ik ben Peter die je in het interview kon horen.
Helaas ben ik geen quadrijder, maar een endurorijder :crossercool: , maar dit is van geen belang, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje hier.

Ik zou iedereen willen vragen die in onze regio rijdt om zich aan de tien geboden te houden.
De volgende weken gaan er belangrijke vergaderingen plaatsvinden met de gemeente en de politie, dus het laatste wat we nodig hebben is enkele "cowboys" die het nu nog komen verpesten.De burgemeester van Merchtem heeft zich opengesteld voor een dialoog, dus laat ons deze kans grijpen met beide handen.
Niet iedereen kan mee vergaderen, maar iedereen kan WEL het goede voorbeeld geven!

Als er vragen zijn, laat maar weten!


Peter
cobby
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1271
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 13:37
Locatie: ( Belgie )

Bericht door cobby »

Is er een opname van dit interview gemaakt ?
Ik zou het graag eens horen .
En goe bezig zou ik zeggen.
En aan iedereen in de streek en anderen ook rijd met manieren en het kan nog goed komen.
Wie mij kent weet dat ik hoffelijk rij net zoals de kerels met wie ik rij.

Grts
poor, stupid and ugly
www.demoorverkens.net
ibieboy
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 149
Lid geworden op: di 24 jul, 2007 22:40

Bericht door ibieboy »

Prachtig gedaan
:knikduim:
z400_racer
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1405
Lid geworden op: wo 05 sep, 2007 19:53
Locatie: Aalst

Bericht door z400_racer »

ik ben van de streken, en gedraag me naar die geboden
veel succes en dikke duim alvast :duimhoog:
LTZ-400 #26
4 wheels 4 more fun!
garage_vehicle.php?mode=view_vehicle&VID=514" onclick="window.open(this.href);return false;
Deere Power
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 02 apr, 2008 19:54

Bericht door Deere Power »

Hier kan je het beluisteren:

Vanochtend ben ik via de telefoon geinterviewd geweest door Radio 2 Vlaams Brabant.
De presentator had mijn gsm nummer van de burgemeester gekregen.
Op de link hieronder kan je het nog eens beluisteren.
Het begint rond minuut 13:15.

http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 22rmpb.xml

ik hoop dat ik niets verkeerd gezegd heb!
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Bericht door Robby »

@cobby:Het begint rond minuut 13:15.

http://internetradio.vrt.be/radiospeler ... 22rmpb.xml
en staan vandaag in de gazet :)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... tCode=1785

Voor degenen die geen zin hebben om zoveel te lezen nogmaals het charter maar in verkorte versie... Het zou eventueel geen kwaad kunnen dit eens af te printen en in je zak te steken en laten lezen aan colega rijders

De 10 geboden (charter) van de offroad rijder.

1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen die zich ertoe lenen

Hou rekening met tijdstippen en plaatsen ifv. van drukte en gebruik door andere recreanten
(Mijdt een veldweg als daar bvb. een wandeltocht doorgaat…)
Quads horen niet thuis op smalle voetwegen!

2. Rij niet buiten of naast deze wegen

Heb respect voor andermans goed: oa. landbouwgewassen, voortuintjes…

3. Maak van de rit geen wedstrijd, wedstrijden horen thuis op permanente circuits!

Hou terdege rekening met andere weggebruikers, ook off-roadrijders uit tegengestelde richting!

4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).

Ga geen rondjes draaien in dezelfde buurt.
Wees hoffelijk t.o. van andere weggebruikers, verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang is.

5. Respecteer natuurreservaten, privé domeinen en landbouwgronden.

Zie ook punt 2 en 9: Respect voor andermans goed!

6. Respecteer de staat van de wegen

Maak van een veldweg geen ‘permanent’ circuit.
Trek geen ‘sporen’ in een ‘aangelegd’ wandelpad
Maak de weg niet breder dan hij is (bvb. rond waterplassen… )

7. Rij met een motor die wettelijk in orde is: inzonderheid lawaai.

Gebruik alleen motorvoertuigen die bestemd zijn voor gebruik op de openbare weg.
Zorg ervoor dat uw uitlaat voldoende dempt: overdreven lawaai staat op nr 1 van de klachten.

8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving en omstandigheden.

Wees dubbel voorzichtig bij het passeren van wandelaars met kinderen of dieren.
Hou rekening met waterplassen en stofwolken bij het passeren van andere weggebruikers.

9. Respecteer de wetgeving

Off roadrijders zijn geen outlaw’s, gedraag u ook zo!

10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt

Uiteraard is uw voertuig volledig conform met de wetgeving terzake.
Zorg dat u steeds een geldig groen verzekeringsbewijs bij hebt, een motorvoertuig dat onverzekerd gebruikt wordt op de openbare weg wordt zonder meer verbeurd verklaard.

Wederzijds respect is de basisregel om onze maatschappij leefbaar te houden.
De individuele vrijheid houdt op waar men deze van de ander beperkt.
Alleen door deze 10 geboden te respecteren kunnen wij het beoefenen van onze hobby veilig stellen voor de toekomst!
B j o r n
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 19:26
Locatie: Herdersem (Aalst)

Bericht door B j o r n »

TOP :knikduim:
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2209
Lid geworden op: zo 15 feb, 2004 23:20
Locatie: ternat
Contacteer:

Bericht door Robby »

Had aan no limit gevraagd om dit topic meer in de kijker te zetten,hij gaat dit ook overleggen en er misschien een sticky van maken. Ook had ik gevraagd om het charter of de 10 regels te linken aan een banner zodat niemand er meer kan overzien. Dit zijn eigenlijk 10 regels die eigenlijk iedere gezonde off-roader in zen hoofd heeft,maar ze toch eens aan zen laars lapt. vinden jullie dit een goed idee?
No-limit heeft zelf voorgesteld om er misschien een artikeltje van te maken in quadactiv, het zou dus niet slecht zijn moesten jullie deze regels eens onder de loep nemen, aanpassen of verbeteren.
greetz Robby
Plaats reactie