VERBOD op quads is ONWETTIG

Groepeer hier berichten mbt quad verboden !
nicknamebelgium
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: za 21 okt, 2006 12:18
Locatie: leuven

VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door nicknamebelgium »

artikel in "de standaard"


http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 090811_021" onclick="window.open(this.href);return false;

'Verbod op quads is onwettig'

dinsdag 11 augustus 2009
Bron: belga Auteur: kld
'Verbod op quads is onwettig'

BRUSSEL -

Touring roept de gemeente- en stadsbesturen op te wachten met het invoeren van een verbod op quads. De mobiliteitsorganisatie wijst er in een persbericht op dat dat niet kan, omdat het verbod ingaat tegen het algemeen verkeersreglement, en bijgevolg 'onwettig' is.

Vorige maand voerde Antwerpen het verbod in door een wijziging aan te brengen in het politiereglement, en er is een gelijkaardig voorstel lopende in Brussel, aldus Touring.

'Touring spreekt zich niet uit voor of tegen een verbod van de kleine vierwielige motorvoertuigen, maar benadrukt dat de wet moet worden gevolgd door iedereen', aldus de organisatie. Touring stelt dat 'mobiliteit en verkeersveiligheid ruime grensoverschrijdende materies zijn die niet stoppen aan een gemeentegrens'.

Signalisatiebord

Touring voegt er nog aan toe dat de lokale overheden enkel reglementen kunnen invoeren die aanvullend zijn en niet in strijd zijn met de federale verkeerswet, en merkt op dat er geen signalisatiebord bestaat om quads te verbieden.

De mobiliteitsorganisatie stelt ten slotte dat, indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, men niet al die voertuigen moet verbieden, maar 'moet optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer, en die zitten bij alle soorten weggebruikers'.



Op 11 augustus 2009 omstreeks 22u42, zei Rob Lemeire:

“Het is onaanvaardbaar dat lokale overheden de wettelijke bepalingen aan hun laars lappen en op een onwettige manier elk hun eigen verkeersreglement beginnen te maken. Waar gaat dat eindigen? Terreinwagens verbieden in Oostende, fietsen verbieden in Luik, voorrang van links toepassen in Aalst? Mobiliteit en verkeersveiligheid zijn ruime grensoverschrijdende materies die niet stoppen aan een gemeentegrens, laat staan een landsgrens, aldus Touring. “Als dit zo doorgaat wordt het een echte kakofonie waar geen mens nog wijs uitgeraakt en dat terwijl we samen met onze buitenlandse collega’s juist pleiten voor meer harmonisering van de verkeersreglementen. Duidelijkheid, herkenbaarheid en uniformiteit bevorderen ontegensprekelijk de verkeersveiligheid”. Tot slot stelt Touring dat indien de lokale overheden willen optreden tegen gevaarlijke of luidruchtige voertuigen, dan moet men niet al die voertuigen verbieden, maar wel optreden tegen de individuele cowboys in het verkeer en die zitten bij alle soorten weggebruikers. “Men kan niet een hele categorie gaan straffen voor de overtredingen die een minderheid begaat. Het is die minderheid die eruit moet omdat zij een hypotheek legt op de grote meerderheid van correcte weggebruikers”. Ziehier de woorden van Touring, dat veel genuanceerder is dan de zin 'Verbod op quads is onwettig'.
2010 raptor 700
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door quadgirl82 »

De meeste onder ons hadden dit al door. Nu alleen nog afwachten tot Antwerpen en Brussel dit snappen. Kan dus nog een tijdje duren. :lol:
My Raptor and me, love at first sight.
nicknamebelgium
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: za 21 okt, 2006 12:18
Locatie: leuven

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door nicknamebelgium »

gisterenavond op het einde van het late nieuwe op "één", bij "krantenkoppen van morgen"

"hasselt verbiedt quads"
aan dit tempo mogen we binnenkort nergens meer rijden :verymad:
2010 raptor 700
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door cd_BE »

ondanks de mededeling van Touring of juist daardoor is Etienne Schouppe aan het zien of hij zich er mee kan moeien. Als dit het geval is, wees er dan maar zeker van de quads in HEEL België verboden zullen worden.

Het wordt hoog tijd dat iedereen met een quad zijn bij elkaar voegt en er iets aan begint te doen. Want met 5 man is dit niet haalbaar.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door Haagje »

En iedereen wilt nu nog steeds zwijgend actie voeren??

Is het niet eens tijd om iets te organiseren voor kinderen/ gehandicapten. Daar in de plaatselijke scholen. ( hasselt en antwerpen enz )

En als dit niet mag helpen eens de wegen bij de burgemeester/parlement en andere belangrijke plat te gooien? En duidelijk te maken dat wij voor de quads wegenbelasting enz betalen. Dat ze de echte probleem makers moeten aanpakken en niet de onschuldige?
Gebruikersavatar
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2863
Lid geworden op: di 15 nov, 2005 09:03

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door JohnBeton »

ik denk dat zulke acties niets meer gaan uitmaken, die politiekers kunnen nu geen gezichtsverlies lijden en terugkeren op hun stappen, die gaan gewoon door en als gewone man kan je daar weinig of niets tegen doen buiten braaf knikken en steeds maar uw geld verkwisten aan zo'n bende randdebielen die het land besturen.
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door airwolf »

als zij zich gedragen alsranddebielen dan moeten wij dat erna ook maar doen!
ik heb taks en verzekeringen betaald voor een heel jaar en ben niet van plan om mijn quad in de garage te laten!!
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door cd_BE »

quad-racerrr schreef:En iedereen wilt nu nog steeds zwijgend actie voeren??

Is het niet eens tijd om iets te organiseren voor kinderen/ gehandicapten. Daar in de plaatselijke scholen. ( hasselt en antwerpen enz )

En als dit niet mag helpen eens de wegen bij de burgemeester/parlement en andere belangrijke plat te gooien? En duidelijk te maken dat wij voor de quads wegenbelasting enz betalen. Dat ze de echte probleem makers moeten aanpakken en niet de onschuldige?
Kijk deze post is het perfecte bewijs, dat mensen met een quad zich niet willen bezig houden met acties.

http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... =0&thold=0" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mag.be/dutch/modules.php?nam ... =0&thold=0" onclick="window.open(this.href);return false;

:crosser:
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door Haagje »

En niet dat ze zoiets hier plaatsen waar velen geregistreerd zijn. :?

Alleen helaas is dit voor mij meer dan 1 uur rijden. Aangezien ik geen aanhangwagen heb ( of er zullen andere mij moeten oppikken ) Want binnen door rijden is nog 3x zo lang....
cd_BE
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 08 jul, 2007 10:59
Locatie: Pulhof

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door cd_BE »

quad-racerrr schreef:En niet dat ze zoiets hier plaatsen waar velen geregistreerd zijn. :?
Dat komt omdat dit voor mag leden is. Maar zoals ik al gezegd heb, en ik zal het blijven zeggen, lid worden heeft echt wel zijn voordelen. al is het voor één jaar. Door samen te spannen kunnen we er iets aan doen.

We hebben 2 advocaten die er mee bezig zijn, dus wie weet als we met meer zijn kunnen we er mss 3 op gooien. Voor je het weet hebben we een leger van advocaten. :idea:

Ondertussen kunnen we dan zoveel mogelijk de publieke opinie naar ons toe trekken.
SMC 200 groen dat is mijn quadje, je moet laag beginnen hé
Fre*
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 29 aug, 2007 15:21
Locatie: Meldert

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door Fre* »

cd_BE schreef:
quad-racerrr schreef:En niet dat ze zoiets hier plaatsen waar velen geregistreerd zijn. :?
Dat komt omdat dit voor mag leden is. Maar zoals ik al gezegd heb, en ik zal het blijven zeggen, lid worden heeft echt wel zijn voordelen. al is het voor één jaar. Door samen te spannen kunnen we er iets aan doen.

We hebben 2 advocaten die er mee bezig zijn, dus wie weet als we met meer zijn kunnen we er mss 3 op gooien. Voor je het weet hebben we een leger van advocaten. :idea:

Ondertussen kunnen we dan zoveel mogelijk de publieke opinie naar ons toe trekken.
Als we nu eens met z'n allen doen zoals de boeren... gewoon de wegen gaan blokkeren :D
Er moet allesinds eens actie ondernomen worden, zodat mensen van quads een ander beeld krijgen
airwolf
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6710
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 22:23
Locatie: landen

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door airwolf »

was mijn gedacht ook al fré maar de helft van't forum gaat toch zijne kop nie laten zien sedus veel de moeite gaat het nie zijn
:braak: :braak: :braak:
Gebruikersavatar
Haagje
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 6465
Lid geworden op: wo 08 mar, 2006 14:29
Locatie: Limburg

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door Haagje »

@ airwolf
als je vervoer voor me regelt ben ik aanwezig :D

Als protest in diepenbeek is lukt et zelf nog wel.
nielsje
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 09 jul, 2007 17:25

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door nielsje »

als ik trg ben van vakantie wil ook mee gaan
ik vraag me trouwens ook af als er in antwerpen nog quads rond rijden na het verbod, als ik september trg op appartement in antwerpen zit ben ik toch van plan men quad terug meeneme, da ze zege wa ze willen maar ik heb men wegentaks betaalt dus zal ik daar ook rijde, hiervoor stond men quad ook in antwerpe en nooit heb ik me misdrage ermee dus da ze ze kusse
da ze die straffe die het verdienen...
Gebruikersavatar
quadgirl82
Quadrider
Quadrider
Berichten: 314
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 13:55
Locatie: Puurs (Breendonk)

Re: VERBOD op quads is ONWETTIG

Bericht door quadgirl82 »

quad-racerrr schreef:En iedereen wilt nu nog steeds zwijgend actie voeren??

Is het niet eens tijd om iets te organiseren voor kinderen/ gehandicapten. Daar in de plaatselijke scholen. ( hasselt en antwerpen enz )

En als dit niet mag helpen eens de wegen bij de burgemeester/parlement en andere belangrijke plat te gooien? En duidelijk te maken dat wij voor de quads wegenbelasting enz betalen. Dat ze de echte probleem makers moeten aanpakken en niet de onschuldige?
Op 22/8 is er trouwens een rondrit ten voordelen van de MS patiënten in Kapelle op den bos. Tot over 2 jaar deden hier enkel bikes en trikes aan mee. Vorig jaar heeft mijne man als enigste quadbestuurder meegereden en dit jaar zijn we al met 6.
Als ze er echter nog zin hebben om mee te doen, laat maar iets horen.
My Raptor and me, love at first sight.
Plaats reactie