@kolkie
als ik jou begrijp, met onafhankelijke naaf, je ketting dus niet strakker gaat staan bij in veren,
op deze manier kun je dit never en te nooit

vergelijken met een raptor 700, omdat hier de ketting veel en veel meer te verduren krijgt, elk heuveltje veert de achterbrug en gaat je ketting strakker staan, krijgt dus klappen,
omdat de ketting los moet staan, ivm in veren, krijgt hij met schakelen ook nog klappen,
dus slijt dit veel harder!
@wiehetleest
nou moet ik zeggen dat het denk ik ook een verschil maakt hoe de ketting word afgesteld, volgens mij doen veel, ketting spannen op 2 centimeter veerring in het midden, alleen als je dan in veert staat hij zo strak als een waslijn (die gespannen is:P )
bedoeling is zo ver mogelijk in veren, ( bijv. met 1 hand op de achterbumper drukken, gewoon hard ) en dan met andere hand voelen aan de ketting, die moet dan zeker nog 2 centimeter op en neer kunnen.
als hij te strak staat en je gaat met 60 over een drempel word de ketting zo strak dat hij bijna twee keer zo lang moet worden

tja dan slijt een ketting van 120 euro ook in 1 week,
niet te vergeten wat er gebeurd met de achterbrug lagers, ook elke maand nieuwe in doen op die manier