ten einde raad remsyteem

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

ik had dus op mijn raptor geen achter rem meer , deed helemaal niet meer ,
ben dus achter nieuwe dichtingset gereden naar dejonckeere nikolas van w-tec
dat probleem is dus opgelost (waarvoor dank )

maar nu ik aan mijn voorrem wil beginnen krijg ik deze helaam niet ontlucht :x
ik moet wel zeggen hij heefd van voor geremd maar heel weining
dus heb ik hem eens ontlucht en helemaal gekuist ,
maar nu is het nog slechter of ervoor , heb niets meer van remkracht

hoe kan ik mijn probleem oplossen ?


mvg
jenzie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 698
Lid geworden op: di 31 mei, 2005 19:12
Locatie: Belgie

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door jenzie »

Het probleem kan ook zijn dat je remcilinder aan je stuur niet meer zijn werk doet.
Als de dichtingen stuk zijn bouwt de cilinder geen druk meer op.
Yamaha Banshee 350 2011 (kleuren 2007)"Low-Rider"
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

jenzie schreef:Het probleem kan ook zijn dat je remcilinder aan je stuur niet meer zijn werk doet.
Als de dichtingen stuk zijn bouwt de cilinder geen druk meer op.
ik heb nu juist nog eens ontlucht

dus heel het remsysteem ontlucht de 2 nippels op de remklauwen

dus ik pomp een 5 tal keer en hou de remhendel in dan remt ie
maar los ik de remhendel dan is al mijn druk weg ?? en heb ik terug niets meer van remmen ,

er zit genoeg remolie in als ik pomp en laat de hendel los hoor ik hem wel vanboven alle olie terug zuigen

wat nu te doen ?

mvg
bonzaiking
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3495
Lid geworden op: za 19 dec, 2009 22:48
Locatie: ridderkerk

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door bonzaiking »

een doorzichtig slangetje aan de nippel wil wel eens helpen dan zie je zoizo wat er gebeurd
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

bonzaiking schreef:een doorzichtig slangetje aan de nippel wil wel eens helpen dan zie je zoizo wat er gebeurd
dat is het probleem niet denk ik , de olie vloeit langs alle 2 de kanten er mooi uit ...

als alles ontlucht is , en ik rem terug een 5 tal keer , dan is alle remkracht weg ??

enkel als ik dan terug paar keer rem heb ik terug de druk

anders is alles weg ?

zoals ik al zei als ik stop met pompen hoor ik de olie terug zuigen in het reservoir , kan het zijn dat er een dichting ofzo kapot is ? of zit ik met een ander probleem ?

grtzz
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 128
Lid geworden op: za 12 mar, 2011 22:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door Mellos700R »

Draai je de wielen van de quad of verrijd je je quad voordat de druk wegvalt?

Zoja is waarschijnlijk een of beide van je schijven krom , deze duwt dan namelijk je remzuigers een stukje terug en moet je weer een aantal keer pompen voordat je druk hebt , verrijd je de quad dan weer is de druk weer weg.

Optie 2 is dat het reservoir vacuum zuigt , probeer het eens zonder deksel van het reservoir.

Optie 3 is dat je rempomp gewoon een revisie nodig heeft.

Maar het belangrijkste is gewoon GOED ONTLUCHTEN !!!! :)
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
*Full Carbon Yamaha YZFR1 20cm verlengd!!!
WWW.MCMOTOREN.NL
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door mx jake »

er zal nog wel wat lucht halverwege in de remslang zitten

als je de remklauwen eens los maakt
dan een paar keer flink remmen, tot de blokken tegen elkaar zitten
daarna de zuiger met blokken geheel terug drukken
zonodig een paar keer herhalen

op deze marnier druk je alle lucht naar boven
wel deksel los maken
never drive faster then your angel can fly
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

Mellos700R schreef:Draai je de wielen van de quad of verrijd je je quad voordat de druk wegvalt?

Zoja is waarschijnlijk een of beide van je schijven krom , deze duwt dan namelijk je remzuigers een stukje terug en moet je weer een aantal keer pompen voordat je druk hebt , verrijd je de quad dan weer is de druk weer weg.

Optie 2 is dat het reservoir vacuum zuigt , probeer het eens zonder deksel van het reservoir.

Optie 3 is dat je rempomp gewoon een revisie nodig heeft.

Maar het belangrijkste is gewoon GOED ONTLUCHTEN !!!! :)
ik verij hem niet , ik rem een paar keer , dan gaat de helfd van de olie de leidingen in , zodra ik los laat komt alle olie terug , en ben ik terug men al men druk kwijt ,
nog een 3tal keer ontlucht , maar nog altijd niets , heb alles al uitgeblazen ,remleidingen ... maar probleem blijft zich voor doen ,

ik denk om nog eens achter een revisie set te rijden en alle 2 te vervangen , mss dat het hier mee opgelost geraakd ,

maar vind het eigenaardig , ik kon eerst remmen , heb er dan een dag of 2 niet mee gereden en plost had ik niets meer :? :x
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 128
Lid geworden op: za 12 mar, 2011 22:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door Mellos700R »

Dan moet er lucht in je resysteem zitten , vloeistof is namelijk niet samen te persen ( Comprimeren ) en lucht wel.

Als je niveau zakt comprimeer je de lucht in de leiding , deze zet logische wijze weer uit zodat je vloeistof weer terug in het reservoir wordt gedrukt , bij vloeistof is dit namelijk onmogelijk.

als je er 100% zeker van bent dat er geen lucht meer in het systeek zit zou het ook kunnen zijn dat je een remleiding hebt die kapot is , deze zet bij het remmen dan op als een ballon en neemt na het remmen zijn eigen vorm weer aan en druk de vloeistof dan terug het reservoir in , je hebt dan ook geen remdruk omdat je niet de remzuigers in je klauw naar buiten perst maar je pomp de remleiding op als een ballon.
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
*Full Carbon Yamaha YZFR1 20cm verlengd!!!
WWW.MCMOTOREN.NL
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

Mellos700R schreef:Dan moet er lucht in je resysteem zitten , vloeistof is namelijk niet samen te persen ( Comprimeren ) en lucht wel.

Als je niveau zakt comprimeer je de lucht in de leiding , deze zet logische wijze weer uit zodat je vloeistof weer terug in het reservoir wordt gedrukt , bij vloeistof is dit namelijk onmogelijk.

als je er 100% zeker van bent dat er geen lucht meer in het systeek zit zou het ook kunnen zijn dat je een remleiding hebt die kapot is , deze zet bij het remmen dan op als een ballon en neemt na het remmen zijn eigen vorm weer aan en druk de vloeistof dan terug het reservoir in , je hebt dan ook geen remdruk omdat je niet de remzuigers in je klauw naar buiten perst maar je pomp de remleiding op als een ballon.
ok bedankt voor de info ,

ik denk toch dat ik er helemaal zeker van ben , als ik de nipels opendraai dan loopt het er mooi uit .. dat is toch het resultaat dat je moet hebben ? of ben ik mis

ik zal morgen eens beginnen met een revisie te geven aan mijn 2 remschijven zodat die terug vernieuwd zijn
en hopelijk is het hiermee opgelost dan ,
Mellos700R
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 128
Lid geworden op: za 12 mar, 2011 22:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door Mellos700R »

Nee.

Zet een ringsleuteltje 8 op de nippel van de remklauw , duw nu een doorzichtig slangetje op het uiteinde van de nippel (aquariumslangetje bijvoorbeeld)

Laat het nippeltje op gesloten staan.

Vul je reservoir tot max. met remvloeistof DOT 4

begin nu met pompen van de remhendel ( Inknijpen , los , inknijpen , los enz. )

(Makkelijk is als je iemand tot hulp vraagt)

Houd nu de remhendel INGEDRUKT !!! (BELANGRIJK!!!)

Draai het nippeltje op de remklauw los en meteen weer dicht.

Begin weer met pompen 3 a 4 x en houd de remhendel weer ingedrukt en draai de nippel op de klauw weer los en dicht.

Herhaal deze stap totdat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn in het slangetje (Als het goed is krijg je nu ook weer remdruk)

Herhaal dit ook op de andere remklauw netzolang tot er geen luchtbelletjes meer uit komen en tot je druk krijgt op de hendel.

Belangrijk is dat je de remhendel NIET LOS LAAT als je het nippeltje op de klauw opengedraait hebt , laat de hendel pas los als het nippeltje dicht staat!!.

Belangrijk is ook dat je niveau niet onder het minimaal pijl komt in dit hele proces , omdat je ander weer lucht aanzuigt , dus BLIJF BIJVULLEN onder het ontluchten.

Het reviseren van de schijven is onmogelijk , deze moet je gewoon nieuw kopen als ze te dun of krom zijn.

Jouw probleem ligt niet aan de schijven dus laat deze gewoon zitten (Bij twijfel demonteren en op een plat oppervlak leggen om te controleren of de schijf nog recht is.)

Je kunt alleen je rempomp op het stuur reviseren en de remklauw.

Kijk of je remzuigers in de klauw niet vast zitten en niet lekken , is duit gewoon goed = > NIET reviseren.

Kijk je remleiding na zoals ik al zei.

Klopt alles en werkt je rem nog niet reviseer dan je REMPOMP die op het stuur zit!
*Raptor700R 08
*Yamaha YZF426SM
*Full Carbon Yamaha YZFR1 20cm verlengd!!!
WWW.MCMOTOREN.NL
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

Mellos700R schreef:Nee.

Zet een ringsleuteltje 8 op de nippel van de remklauw , duw nu een doorzichtig slangetje op het uiteinde van de nippel (aquariumslangetje bijvoorbeeld)

Laat het nippeltje op gesloten staan.

Vul je reservoir tot max. met remvloeistof DOT 4

begin nu met pompen van de remhendel ( Inknijpen , los , inknijpen , los enz. )

(Makkelijk is als je iemand tot hulp vraagt)

Houd nu de remhendel INGEDRUKT !!! (BELANGRIJK!!!)

Draai het nippeltje op de remklauw los en meteen weer dicht.

Begin weer met pompen 3 a 4 x en houd de remhendel weer ingedrukt en draai de nippel op de klauw weer los en dicht.

Herhaal deze stap totdat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn in het slangetje (Als het goed is krijg je nu ook weer remdruk)

Herhaal dit ook op de andere remklauw netzolang tot er geen luchtbelletjes meer uit komen en tot je druk krijgt op de hendel.

Belangrijk is dat je de remhendel NIET LOS LAAT als je het nippeltje op de klauw opengedraait hebt , laat de hendel pas los als het nippeltje dicht staat!!.

Belangrijk is ook dat je niveau niet onder het minimaal pijl komt in dit hele proces , omdat je ander weer lucht aanzuigt , dus BLIJF BIJVULLEN onder het ontluchten.

Het reviseren van de schijven is onmogelijk , deze moet je gewoon nieuw kopen als ze te dun of krom zijn.

Jouw probleem ligt niet aan de schijven dus laat deze gewoon zitten (Bij twijfel demonteren en op een plat oppervlak leggen om te controleren of de schijf nog recht is.)

Je kunt alleen je rempomp op het stuur reviseren en de remklauw.

Kijk of je remzuigers in de klauw niet vast zitten en niet lekken , is duit gewoon goed = > NIET reviseren.

Kijk je remleiding na zoals ik al zei.

Klopt alles en werkt je rem nog niet reviseer dan je REMPOMP die op het stuur zit!
na al u stappen wel 100 keer gedaan te hebben , nog altijd niets

nu ben ik achter nieuwe rempomp geweest , nog eens alles opnieuw geprobeerd ,

nog altijd niets .... :x

als ik naar de klauw kijk zie ik deze niet bewegen als ik pomp ?

normaal zou die toch moeten dichtknijpen ?

het probleem moet toch ergens zitten :chagarijn:

kan normaal niet aan klauw liggen want dichtingen zijn nor maar vervangen geweest ...

mijn achterste rem ging voor niets , en nu heb ik zo'n problemen met die voorste :verymad:
rschoena
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 26
Lid geworden op: do 06 jan, 2011 21:01
Locatie: Heers

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door rschoena »

Hoi Arens,

had onlangs iets vergelijkbaars voor bij mijn Warrior , alles was gedemonteerd geweest en ik kreeg de voorste rem niet ontlucht.

Je moet eens kijken als je het reservoir bovenaan opendoet als je pompt en terug lost of er geen kleine belletjes op komen, hebben ze bij mij ook laten zien en het was juist of er een klein duikertje inzat.

Om deze weg te krijgen vooral veel geduld hebben ,eerst druk maken en dan de hendel lossen, nadien eenmaal klein beetje indrukken , dan zie je de belletjes opkomen en dit herhalen tot er geen meer opkomen en dan onderaan ontluchten.
Wel zien dat er altijd olie genoeg in je reservoir zit.
Deze lucht zit aan de aansluiting van de leiding en het remcilinder, ook belangrijk om je stuur op de hoogste stand te zetten ttz draaien tot de cilinder hoog staat naar links dus.

Proberen maar en laat maar horen
Ronny
Laatst gewijzigd door rschoena op di 26 apr, 2011 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Berichten: 4786
Lid geworden op: za 02 mei, 2009 18:15
Locatie: Noord-Brabant Nederland

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door tjobbie »

het is misschien een vreemde manier van ontluchten maar aangezien niks blijkbaar lukt kun je mischien het volgende proberen.
kijk of je ergens een kleine injectie spuit hebt of iets waar je heel regelmatig lucht kan toevoegen, dus geen compressor.
vul het reservoir volledig met dot4, leg de rubber pakking in de ingevouwen stand terug in het reservoir en leg het kunststof plaatje met het kleine gaatje in het midden er weer bovenop.
zet nu beide nippels open, pak de met lucht gevulde spuit en zet deze bovenop het kleine gaatje van het kunstof plaatje.
geef met je handen druk op het plaatje zodat er geen druk kan ontsnappen en druk langzaam de spuit leeg in het gaatje.
let als je dit doet continu op het reservoir dat ie niet volledig leegraakt anders vul je het weer met ongewenste lucht.
vul het reservoir weer en blijf dit een aantal keer doen tot je echt zeker bent dat alle lucht uit het systeem verdwenen is(keer of 4/5)en een mooie gelijkmatige straal uit de nippels krijgt.
draai nu de nippels dicht, vul het reservoir voor delaatste keer en sluit het reservoir af.
volg nu de wijze van de mannen hierboven (4xpompen,ingedrukt houden en nippel open en direct weer dicht.)
nu MOET het goed zijn, zo niet zou je een paar keer moeten pompen totdat je druk hebt en dan ingedrukt houden om te kijken of de hendel langzaam druk verliest. is dit het geval zit je ergens met een lek.
voordat je begint;
de remblokken zitten er toch wel tussen en zijn nog goed ?
de remzuigers staan in beginstand?

lukt dit niet, tijd voor professionele hulp :wink:

veel succes.
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
arens
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 10 apr, 2011 12:40

Re: ten einde raad remsyteem

Bericht door arens »

met wat info van jullie samen , is het me toch gelukt

hoe heb ik het gedaan ...

op mijn remklauwen stond de 1ne nippel onderaan en de andere bovenaan , kon dus als heel moeilijk ontlucht worden ,
heb dan me ene remklauw afgedaan zodat de nippel ook langs boven kwam te staan , nog maals ontlucht , kwam al een beetje beweging in , maar nog niet echt veel

dan maar een klein gaatje in men dop gemaakt , en met compresser door geblazen nippels opengezet ,terug dicht ontlucht ,
en eindelijk ,eindelijk deed hij het terug

alvast bedankt voor me te helpen , het is eindelijk opgelost ! 8)
Plaats reactie