Quad met aanhangwagen

Deel hier je tips of een zelfgeschreven review
Plaats reactie
Gallonneken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 nov, 2012 11:58

Quad met aanhangwagen

Bericht door Gallonneken »

Is het toegelaten om met een quad die ingeschreven is als moto op de openbare weg te rijden met een aanhangwagen?
Het betreft een romorque enkelas tot 750kg, natuurlijk voorzien van verlichting.
Bedoeling is met deze romorque hout te vervoeren, ook op off road terrein.
Welke quad is hier best voor geschikt?
Suzuki kingquad, yahama grizzly, can am outlander of polaris sportsman?
Voor welke cc zou ik minumum moeten gaan?
Sportsman XP 1000 forest, eerder sportsman 500 forest
erikalbring
Quad Master
Quad Master
Berichten: 1600
Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
Locatie: ergens op een boerderij in nederland

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door erikalbring »

je lunt dan gewoon op de openbare weg rijden, ik zou dan toch minimaal een grizzly 700, KQ 750, polaris 850 of can-am 800/1000 pakken,

leuke suggestie voor een aanhhanger: http://www.polartrailer.nl/HD1500TA.php" onclick="window.open(this.href);return false; , kar kan een ruime 600 kg hebben, en ze zijn speciaal gemaakt voor 4x4 quad's
yamaha raptor 350 :crosser: : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door Jazzy »

erikalbring schreef:je lunt dan gewoon op de openbare weg rijden, ik zou dan toch minimaal een grizzly 700, KQ 750, polaris 850 of can-am 800/1000 pakken,
Want hoe zit het ook alweer precies met de maximale breedte en gewicht?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door AC67 »

een arctic cat 425 kan/mag al 500kg trekken,staat standaard op autokenteken,weegt zelf 300 kilo dus je kan dan een leuk aanhangertje trekken.ik heb zelf een licht bakje van 80 kilo,mag dus 200 kilo laden zonder troubles.
je moet wel rekening houden met het gewicht t.a.v je quad.,
je hebt dezelfde regels als met een auto:dus als de aanhanger gemaakt/geschikt is voor gewichten die zwaarder dan je quad zijn heb je BE nodig.Ook al laad je dat niet heb je toch nodig
Ook als de aanhanger leeg zwaarder is als je quad heb je BE nodig.Dus de gewone BE regels t.a.v. gewichtsverhouding trekkend voertuig/aanhanger als de quad op autokenteken staat tenminste.
Dit geldt uiteraard leen op de openbare weg.op eigen terrein ben je vrij.ik ben alleen bang dat als je aanhanger te zwaar is hij met je quad aan de haal gaat.
Gallonneken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 nov, 2012 11:58

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door Gallonneken »

Ja dat is normaal e, je mag niet meer trekken dan de specificaties van de quad opgeven.
Voor een polaris 850 forest is de trekkracht 750kg.
Mag dus juist met je B rijbewijs.
Voor een can am outlander 1000cc is dat "maar" 590kg.
Ik heb me laten vertellen dat polaris de beste quads zijn om te trekken en sleuren met een aanhangwagen.
Iemand ervaringen hiermee?
Alle nuttige tips zijn welkom.
Sportsman XP 1000 forest, eerder sportsman 500 forest
kawasaki25
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 18:33

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door kawasaki25 »

ik heb zelf een Can am outlander 800, hier achter hangt regelmatig een aanhanger.
zelf heb ik er al ruim een ton mee getrokken. dit kan de quad makkelijk.
ik ken can am rijders die er wel 2,5 ton mee weg trekken
libie
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 207
Lid geworden op: do 16 aug, 2007 12:15

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door libie »

Tussen kunnen trekken en mogen trekken is een groot verschil. De normale wetgeving is van toepassing. Klopt volledig wat dutchmoose schrijft.
acokever
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 nov, 2011 12:13

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door acokever »

Nu lees ik in het eerste bericht alleen dat hij hem wil inschrijven als "moto". Als hier een motorfiets bedoelt word heb je de aparte regels van een aanhanger achter een motor. Deze mogen minder breed en zwaar zijn als een aanhanger zoals onder de BE-wetgeving.
http://www.atv-expert.com/english/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; heeft ook mooie trailers maar of deze hier te koop zijn en geschikt zijn als je als motor wilt verzekeren gok ik van niet.
Gallonneken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 nov, 2012 11:58

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door Gallonneken »

@ Libie: er is idd verschil tussen kunnen en mogen, in de spec's van een outlander 1000cc staat dat hij maar 590kg mag trekken, hij kan in werkelijkheid misschien 1 ton trekken, maar als ze je aanhouden op de weg heb je wel een dik probleem.
Ivm de inschrijving van een quad: volgens mij zijn er 2 manieren: als moto met moto nrplaat, of als landbouwvoertuig en dan heb je een nrplaat zoals op een auto, ik zou gaan voor inschrijven als moto
Weet iemand wat je juiste regels dan zijn voor aanhangwagen aan quad met moto nrplaat?
Het betreft een enkelas saris romorque ongeremd met mtm 750kg, zelfde nrplaat als de auto en zonder schouwing dus.
Als ik deze trek met mijn auto is de verzekering van de romorque inbegrepen in de autoverzekering
Ik ben in het bezit van rijbewijs A, B en C, alles zonder toevoeging van E
Sportsman XP 1000 forest, eerder sportsman 500 forest
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door AC67 »

@galloneken:
Ik ben bang dat je dat niet gaat lukken met een moto plaat of een autoplaat,beide levert problemen op met de door jouw genoemde aanhanger.op de openbare weg tenminste..of je quad moet meer dan 750 kg wegen,dat zou de enige reden zijn om met een quad een dergelijke anhanger te trekken zonder E.de aanhanger mag immers tot een compleet gewicht van 750 kg gebruikt worden en dan is het totaalgewicht meer als je quad,dus is E van toepassing.wat verzekering weet ik het niet maar daar zullen hier wel mensen zijn die daar verstand van hebben.
Of het mag is 1 maar of het verstandig is 2.ik zou geen volgeladen 750kg aanhanger achter me willen hebben die op een hellinkje naar beneden met mijn quad aan de haal gaat.zwaartekracht en gewicht trekken zich helaas niks aan van een rijbewijs met toevoeging E of verzekering.
Laatst gewijzigd door AC67 op ma 12 nov, 2012 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
dutchgun
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 07 okt, 2011 14:01

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door dutchgun »

Ik heb begrepen dat een ongeremde AHW achter de ATV mag tot een bepaald gewicht...........
Geremd weet ik niet; het staat in ieder geval NIET op het kentekenbewijs, zoals met auto's..........
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door AC67 »

geremd of ongeremt is geen isue,het gaat om het totaal gewicht van de aanhanger t.o.v het trekkend voertuig.de aantekening op het kentekenbewijs is slecht een aantekening of het trekkend voertuig technisch in staat is om het te trekken en de trekhaak voldoet aan de eisen voor bepaalde gewchten.Ik heb een 50x50 trekhaak aan mijn quad,die kan veel hebben maareen bolletje aan een staalplaatje en dan 750 kg?ik wacht op de foto's van de schade na de eerste scherpe bocht.
Gallonneken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 nov, 2012 11:58

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door Gallonneken »

dit heb ik gevonden, maar niet echt concreet iets over een aanhangwagen

http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... -nl-75.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Sportsman XP 1000 forest, eerder sportsman 500 forest
Gallonneken
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 20
Lid geworden op: za 10 nov, 2012 11:58

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door Gallonneken »

Wetgeving in België

De wetgeving in België gelijkt op die van Nederland, maar er zijn enkele extra voorwaarden voor het trekken zonder het behalen van een rijbewijs B-E

Een rijbewijs B (zonder E) voldoet in de volgende situaties:[1]
De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
De maximale toegelaten massa van de aanhangwagen mag, indien het gaat om een aanhangwagen zonder remmen, niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.
De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan 75 % van de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype, dat wil zeggen een die de krachten benut die ontstaan door nadering van de aanhangwagen tot het trekkend voertuig.[2]
Maximaal trekgewicht is 750 kg indien men bij de vorige voorwaarden een hoger gewicht bekomt.

In overige gevallen is voor het rijden met een aanhangwagen een rijbewijs met de aantekening E vereist

Ik moet dus een BE hebben
Sportsman XP 1000 forest, eerder sportsman 500 forest
AC67
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 911
Lid geworden op: ma 13 feb, 2012 09:25

Re: Quad met aanhangwagen

Bericht door AC67 »

was/is een hoop geschrijf maar we hebben het nu duidelijk en voor de toekomst een mooi naslagpostje.
ik denk dat het vrij onduidelijk was/is voor veel quad rijders met een knop achte de kont.
bedankt iedereen voor meedenken en posten
Plaats reactie