aantal vragen raptor 660

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

Goedendag,

ik ben sinds kort eigenaar van een raptor 660 uit 2005.
Ik ben eigenlijjk altijd van de tweewielers geweest, maar ik wilde eens wat anders.
De quad is verlaagd dwv andere veren en is voorzien van een brede achteras en brede voor armen.
Is voorzien van brede straatvelgen icm spearz.
Ook is hij voorzien van een compleet FMF uitlaat systeem.
Ik heb hem direct mee genomen op vakantie, wat een feestje was dat zeg.

Maar ik ben toch nog wat dingetjes tegen gekomen die me niet lekker zitten.
Allereerst is hij erg nerveus op hogere snelheid ( al vanaf 50 km/u )
Dan moet je bij ieder hobbeltje alle zeilen bij zetten om hem uberhaupt op de weg te houden.
Ik heb hem al wat toespoor gegeven, dit scheelde wel al maar het is alsnog niet zoals het hoort.
Volgensmij staat hij achter ook lager, maar wat zeggen jullie er van?
Zou een setje verstelbare armen dit kunnen verhelpen?
Ik meette zojuist even met de rolmaat op de achteras, maar de wielen zitten niet precies even ver van het hart van de as. Dat kan natuurlijk ook nooit gunstig zijn. Maar dit kan ik denk ik wel uitvullen met spoorverbreders.
Wel is de achteras net iets minder breed dan de vooras. Ik las dat dit ook gunstig is.

Daarnaast klapperde de FMF demper kapot op een alpen pas, ook een beetje vreemd niet?
Hij klappert wel wat na bij gas los, maar zo extreem toch ook weer niet.

Tenslotte, ik heb de uitlaat al ingepakt met hitte band. Maar vind alsnog dat het erg warm wordt aan de rechterkant. Is hier nog een oplossing voor? Ik zit vrijwel continu met mijn benen aan het uiteinde van de nerf bar om de hitte te ontwijken :(

Ik hoor graag van jullie!

gr
Laatst gewijzigd door yannick1993 op di 10 sep, 2019 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

nog even wat plaatjes bij het verhaaltje AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yamahakoppel »

normaal moet hem achterkant iets lager staan voor stabieler rij gedrag, kijk ook eens of je geen speling hebt op uw bussen van de A-armen
dat je achteras niet 100% center staat heb ik nog geweten, met mijn raptor 700 heb ik 1cm verschil en heb ooit bij een LTZ 400 25mm gemeten :roll:

dat uw uitlaat kapot klapt en klappert als je gas los laat en zo heet wordt kan wijzen op te arm mengsel. normaal moet je sproeier aanpassen als je uitlaat veranderd. meer afvoer vraagt meer aanvoer van lucht en benzine. als ze dit niet gedaan hebben draait hij te arm waardoor hij te warm word, kans om je kleppen te verbranden.
als je lange tijd vol gas rijd word je uitlaat dan rood gloeiend? dan staat hij te arm. op stationair draaien kan hem ook wel rood worden maar dit is bijna niet te vermijden hebben er meerdere
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

ik zie bij de voorpoten nog een stelmogelijkheid. die kan ik nog wel wat verstellen. er zit geen speling op de fusees. ik meet een verschil van 1.5 centimeter nu ?! uitlaat werd inderdaad rood gloeiend voor. wat voor sproeier zit er origineel in en wat voor iets zal hij nodig hebben met een volledig fmf uitlaat systeem met cherry bomb en zonder db killer? er zit ook een schuim luchtfilter op, geen idee of dit ook standaard is ?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

nou weer een avondje verder. ik heb de vering vooraan op zn hoogste gezet, toespoor op 1 cm gezet, banden spanning wat hoger gezet, achteras uitgelijnd, 1 wielnaaf achter zat los (!), deze weer vast gezet, resultaat: iets beter maar nogsteeds niet naar mijn zin. dus ik heb zojuist een set team alba racing verstelbare a armen besteld. met name de caster verstelling spreekt me enorm aan. en dan rij ik er denk ik even mee naar de profi uitlijner. dan zou het moeten goed komen..... toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yamahakoppel »

snap niet dat ze 1cm toe spoor geven :roll: lees dat hier veel maar door de jaren ervaring en al meerdere afgesteld te hebben kom ik op gewoon recht en dit soms nog met persoon op de quad

met in veren gaat uw spoor nog meer dicht staan.
uw rechter wiel wil links en uw linker wiel wilt rechts dus ga je rechtdoor, stel nu je komt met uw rechter wiel op een bult, rechter A-arm veert in wiel stuurt nog meer naar links quad helt over naar rechts rechter wiel stuurt nog meer links uw linker wiel verliest druk van de grond en quad vliegt links jij stuurt rechts quad helt over naar links linker wiel krijgt meer druk quad vliegt rechts enz en je bent aan het zigzaggen
zelfs al zou je uw stuur potvast houden dan gaat de quad al zigzaggen door oneffenheden in de weg en het inveren van de vering

@yannick1993 een profi uitlijner vraagt u naar fabrieks instellingen hij moet maten en technische gegeven hebben en die zijn er nergens zeker niet als je begint te veranderen hij kan u naar zijn gedacht en ervaring hem wel uitlijnen maar er zijn zoveel factoren die van belang zijn

hardheid van de veren helpt ook, hardere vering betekent minder invloed op caster camber en spoor instellingen
caster kun je ook veranderen door de quad vanvoor hoger te leggen dan achter,
je hebt nu uw vering hoger gezet zeg je maar die trappenring is eigenlijk de veer voorspanning quad komt inderdaad hoger vering word iets harder je hebt uw bandenspanning veranderd minder draagvlak op de weg quad komt ook al iets hoger hierdoor heb je inderdaad beter resultaat

zelf heb ik nog een anti-swaybar op mijn quad staan voor het links en rechts kantelen ook nog tegen te gaan ligt als een blok op de weg. maar voor vlot een bocht te kunnen nemen moet je quad juist kunnen kantelen omdat uw achterwielen eigenlijk altijd rechtdoor willen. bij regen weer moet ik naar buiten leunen om juist te kunnen kantelen en iets meer druk op mijn voorwiel te krijgen anders gaat hem gewoon rechtdoor op een rondpunt :roll: voor de rest zou ik mijn anti-swaybar niet meer willen missen
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

ja ik ben uiteindelijk toch nog geëindigd met 0cm toespoor, dus gewoon recht. dat was inderdaad het minst slechte. ik denk dat fabriek gegevens toch totaal niet meer opgaan met een setup als deze. maar ik ken wel een adres met veel uitlijn ervaring. maar natuurlijk ga ik zelf toch ook nog even spelen met die nieuwe armen haha. het meeste resultaat boekte ik nog met de vering ofwel caster licht aanpassen. daarom dat ik nu deze armen heb besteld. daar is caster mooi regelbaar. wat voor vering er nu op zit? werkelijk geen idee. volgensmij is het wel stugger dan origineel. haalt zo'n sway bar niet juist net de fun uit het quad rijden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yamahakoppel »

ik haal mijn fun uit hoog snelheden door de bochten, een baan waar je 70 mag ga ik ook tegen 70 een bocht van 90°om :mrgreen: dat is tik versnelling terug en vol op het gas hij kantelt nog met de swaybar maar minder alleen met regen weer is het opletten maar dat leer je
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

je hebt er eigenlijk meer een kart van gemaakt? klinkt ook wel leuk :D

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

ik heb me even wat ingelezen maar zo'n sway bar lijkt me ook wel wat. ik zie dat H&R ze ook maakt. iets minder stelmogelijkheid maar prijstechnisch ook wat aantrekkelijker. en meestal weten de jonges van H&R ook wel waar ze mee bezig zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

ondertussen voorzien van alba armen en een H en R stabilisator, wat een verschil! nu het volgende, wat doen jullie hier aan? is nu al de 2e demper die dat doet :( Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Gebruikersavatar
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 6479
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 21:36
Locatie: Diepenbeek

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yamahakoppel »

juiste afstelling van de carburator, als hem te arm staat afgesteld word de uitlaat veel heter, ook als hem veel knalt als je gas los laat zijn allemaal steekvlammen die de demper invliegen demperwol brand op en demper word heter
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

ik heb nu sproeier 148 en 150, dynojet sproeiers. dat is eigenlijk al groter dan dynojet zelf aanbeveelt. pilot heb ik 25 gehad, maar daar liep hij totaal niet stationair op, dus weer 22.5 genomen en nu is de stationair loop weer mooi constant, maar met 22.5 is inderdaad het knallen wel weer terug gekomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
yannick1993
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 04 sep, 2019 16:49

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door yannick1993 »

het gebeurt ook enkel aan de buitenkant, staat verder totaal niet op spanning. heel vreemd...AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
ottogompie
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 22 okt, 2017 14:37

Re: aantal vragen raptor 660

Bericht door ottogompie »

Heb je met sproeier 25 ook met de benzine schroef gespeeld? (stelschroef helemaal in draaien en dan X aantal slagen uit draaien)

Verstuurd vanaf mijn EML-L29 met Tapatalk
Plaats reactie