Een apart probleem bij een arctic cat 454
Een apart probleem bij een arctic cat 454
Beste collega's quad rijders,
Ik ben in het bezit van een arctic cat bearcat 454. Het is een amerikaanse quad met een suzuki 454 cc moterblok.
Tijdens een gewone rit (niet extreem nat of moeilijk) begon de quad te ploffen en te knallen bij het gas geven. Stationair loopt de quad prima. Door van alles te proberen hield het probleem op, ik wist bij god niet waarom het ophield maar ik kon naar huis. Een paar dagen later wilde ik weer weg met de quad. Het vroor dus liet ik hem stationair warm lopen. Toen ik weg wilde rijden en meer gas gaf plofte en knalde het blok. Geen toeren alleen maar ploffen en knallen. Ik dacht dat het met de branstof toevoer te maken had. Nieuwe bogie en goede vonk al nagekeken. Nogmaals stationair loopt hij prima. Eerst de choke nagekeken, alle zit zoals het hoort en werkt naar behoren. Als ik de choke er bij warme moter optrek slaat hij af tijdens het stationair lopen. Caburateur volledig uiteen gehaald en schoon gemaakt (hoogfrequent badje). Iedereen die mijn klacht hoort of ziet zegt dat het met de brandstoftoevoer te maken heeft. (vocht in carb., bevroren waterkristallen in de benzine, verzuipt door lekken van rubber ringetje rond naald van de vlotterafsluiting enz.) Ik werd er gek van. Soms denk ik na iets gedaan te hebben het opgelost te hebben want de klacht is weg. Een dag later is de klacht weer terug.
Bij stom toeval is het volgende ondekt: als ik het contactsleuteltje in positie 1 zet kan ik starten, een positie verder kan ik ook starten maar staan ook de lichten aan. Als ik in positie 1 start komen de klachten na ongeveer 1 minuut (moter knalt en ploft en verder niets, draait goed stationair. Als ik het sleuteltje doordraai naar de volgende positie is de klacht weg.
Ook als ik de quad start in de 2 de positie is de klacht weg. De klacht was dus echt soms weg maar ik had niet in de gaten dat ik het sleuteltje per ongeluk doorgedraaid had naar de 2 de positie. Mijn conclusie: het zit dus in het elektrisch systeem maar waar en hoe.
Sorry voor het hele verhaal maar anders is het niet duidelijk. Wie o wie kan iets beredeneren waardoor deze klacht ontstaat. Ik ben blij met iedere suggestie.
Groeten Han.
Ik ben in het bezit van een arctic cat bearcat 454. Het is een amerikaanse quad met een suzuki 454 cc moterblok.
Tijdens een gewone rit (niet extreem nat of moeilijk) begon de quad te ploffen en te knallen bij het gas geven. Stationair loopt de quad prima. Door van alles te proberen hield het probleem op, ik wist bij god niet waarom het ophield maar ik kon naar huis. Een paar dagen later wilde ik weer weg met de quad. Het vroor dus liet ik hem stationair warm lopen. Toen ik weg wilde rijden en meer gas gaf plofte en knalde het blok. Geen toeren alleen maar ploffen en knallen. Ik dacht dat het met de branstof toevoer te maken had. Nieuwe bogie en goede vonk al nagekeken. Nogmaals stationair loopt hij prima. Eerst de choke nagekeken, alle zit zoals het hoort en werkt naar behoren. Als ik de choke er bij warme moter optrek slaat hij af tijdens het stationair lopen. Caburateur volledig uiteen gehaald en schoon gemaakt (hoogfrequent badje). Iedereen die mijn klacht hoort of ziet zegt dat het met de brandstoftoevoer te maken heeft. (vocht in carb., bevroren waterkristallen in de benzine, verzuipt door lekken van rubber ringetje rond naald van de vlotterafsluiting enz.) Ik werd er gek van. Soms denk ik na iets gedaan te hebben het opgelost te hebben want de klacht is weg. Een dag later is de klacht weer terug.
Bij stom toeval is het volgende ondekt: als ik het contactsleuteltje in positie 1 zet kan ik starten, een positie verder kan ik ook starten maar staan ook de lichten aan. Als ik in positie 1 start komen de klachten na ongeveer 1 minuut (moter knalt en ploft en verder niets, draait goed stationair. Als ik het sleuteltje doordraai naar de volgende positie is de klacht weg.
Ook als ik de quad start in de 2 de positie is de klacht weg. De klacht was dus echt soms weg maar ik had niet in de gaten dat ik het sleuteltje per ongeluk doorgedraaid had naar de 2 de positie. Mijn conclusie: het zit dus in het elektrisch systeem maar waar en hoe.
Sorry voor het hele verhaal maar anders is het niet duidelijk. Wie o wie kan iets beredeneren waardoor deze klacht ontstaat. Ik ben blij met iedere suggestie.
Groeten Han.
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Massa verbindingen nakijken.
Xander
Xander
-
- Quadrunner
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Beste Xander en cyclonedriver,
Allereerst bedankt voor de reactie. Massaverbindingen nakijken is duidelijk en logisch ga ik doen. Cyclonedriver wat bedoel je met stator ik denk dan aan de startmotor maar bedoel jij dat ook. De startmotor functioneert op zichzelf prime prima.
Groeten Han.
Allereerst bedankt voor de reactie. Massaverbindingen nakijken is duidelijk en logisch ga ik doen. Cyclonedriver wat bedoel je met stator ik denk dan aan de startmotor maar bedoel jij dat ook. De startmotor functioneert op zichzelf prime prima.
Groeten Han.
-
- Quadrunner
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
toch niet, de stator is de ontstekingsspoel die achter het vliegwiel zit.han ibes schreef:Beste Xander en cyclonedriver,
Allereerst bedankt voor de reactie. Massaverbindingen nakijken is duidelijk en logisch ga ik doen. Cyclonedriver wat bedoel je met stator ik denk dan aan de startmotor maar bedoel jij dat ook. De startmotor functioneert op zichzelf prime prima.
Groeten Han.
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Hallo cyclonedriver,
Waarom denk je dat daar iets fout zit. Kan ik deze stator doormeten of iets anders en zo ja aan welke waarden moet deze dan voldoen.
groeten Han.
Waarom denk je dat daar iets fout zit. Kan ik deze stator doormeten of iets anders en zo ja aan welke waarden moet deze dan voldoen.
groeten Han.
-
- Quadrunner
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
uit ervaring. je kan de stator doormeten maar dit geeft nog geen zekerheid. er kan bvb. een zeer kleine onderbreking zijn, die in koude toestand "contact" geeft, maar in warme toestand niet meer. zelfs voor een officiele dealer van het merk is het soms niet eenvoudig om zulke problemen op te lossen.
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Hallo Cyclonedriver,
Ik probeer te volgen, alleen kan ik het, goed lopen in de tweede stand van het contactslot, dan niet verklaren. Al speelt de temperatuur van het blok ook een rol, dat lijkt altans steeds meer.
Bedankt voor het meedenken, graag mee doorgaan als ik zo vrij mag zijn.
Groeten Han.
Ik probeer te volgen, alleen kan ik het, goed lopen in de tweede stand van het contactslot, dan niet verklaren. Al speelt de temperatuur van het blok ook een rol, dat lijkt altans steeds meer.
Bedankt voor het meedenken, graag mee doorgaan als ik zo vrij mag zijn.
Groeten Han.
-
- Quadfanaat
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 15:01
- Locatie: aan de schelde OVL
- Contacteer:
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Tis een suggestie, maar heeft dit niet te maken met de bobijn die op het einde van haar krachten loopt, waardoor de ontsteking bij hogere toeren niet meer doet wat het hoort te doen, waardoor hij ploft en puft (en waarschijnlijk geen power ontwikkelt?)
-
- Quadrider
- Berichten: 284
- Lid geworden op: do 15 jun, 2006 19:13
- Locatie: Nederland
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
naar mijn idee heeft he nies met massa/stator of bobijn te maken. Dan zou het probleem er ook in sleutel stand 2 moeten zijn.
Wat ik als eerste zou doen.
Zoek goed uit wat nou precies het verschil is tussen sleutel stand 1 en 2.
Misschien kunnen we/kan ik je daarna verder helpen
Wat ik als eerste zou doen.
Zoek goed uit wat nou precies het verschil is tussen sleutel stand 1 en 2.
Misschien kunnen we/kan ik je daarna verder helpen
Alles wat met 4x4 quads/auto's te maken heeft. Vooral Yamaha. Ruime ervaring in 4x4 rallyauto's, auto/quad banden
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Ook dit is bij mij het geval met een tgb325 blade!
Is weliswaar een oude topic maar is hier een oplossing voor geweest?
Is weliswaar een oude topic maar is hier een oplossing voor geweest?
tgb 325 blade (2014)
Re: Een apart probleem bij een arctic cat 454
Probleem opgelost.
Ledverlichting afgesloten en rijd weer prima!
Lekstroom waarschijnlijk..
Ledverlichting afgesloten en rijd weer prima!
Lekstroom waarschijnlijk..
tgb 325 blade (2014)