Pagina 2 van 3

Geplaatst: zo 26 nov, 2006 21:15
door Fré
yamaha tri-z schreef:
Fré schreef:tnx! :draailach:

word die achterbrug ook korten? -2 inch ofzo of langer?
nee, eventueel zelfs 0,5" of 1" langer (kan beter zijn voor geometrie van frame, hoewel het nu niet echt slecht is)

Geplaatst: zo 26 nov, 2006 23:15
door FUBAR
:buig: :shock: :buig:

Fré, spijtig genoeg ben ik (nog niet) slim genoeg op het gebied van quads om te kunnen antwoorden, maar ik wou toch zeggen dat bij het zien van je (zelfgemaakte) tekening :duimhoog: , m'n mond wijd open viel...Knap gedaan, is dit een speciaal programma? Blijkbaar ben ik ook (nog niet) slim genoeg op het gebied van PC's

:buig: :shock: :buig:

Geplaatst: zo 26 nov, 2006 23:33
door airwolf
FUBAR schreef::buig: :shock: :buig:

Fré, spijtig genoeg ben ik (nog niet) slim genoeg op het gebied van quads om te kunnen antwoorden, maar ik wou toch zeggen dat bij het zien van je (zelfgemaakte) tekening :duimhoog: , m'n mond wijd open viel...Knap gedaan, is dit een speciaal programma? Blijkbaar ben ik ook (nog niet) slim genoeg op het gebied van PC's

:buig: :shock: :buig:

troost je dan zijn we met 2!
he fré goe bezig man! :knikduim: :knikduim: :mrgreen:

Geplaatst: zo 26 nov, 2006 23:39
door SlOoT
Ja, die Fre is echt een professional :duimhoog: Kijk bijvoorbeeld maar naar de a-armen die hij zelf heeft gemaakt, echt vakwerk :knikduim:

En ik weet zeker dat deze achterbrug ook gewoon super gaat worden :afgestudeerd:

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 09:42
door Fré
nee het is gewoon Solidworks 2005, in feite niets speciaals en zeer eenvoudig om vanuit een idee iets te ontwerpen. Beetje oefenen dat wel, maar hoe meer je traint, hoe beter je het kan, en hoe liever je het doet. Andries kan er ook al mee uit de voeten. Vind het eigenlijk een aanrader om te trainen.

Klein beetje kijken naar gelijkaardige ontwerpen, de volgens mij goeie punten kombineren. De ombouw van jouw Cannondales (Sloot) is een stuk ingewikkelder, hoe raar dat ook mag klinken.

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 11:06
door bertmat
Fré,

een complete aftermarket achterbrug met carrier, rollementen, dichtingen, remklauwplaat,garantie, enz kost slechts 795 dollar...(komt wel nog een beetje transport en btw enz bij natuurlijk)

Chapeau dat jullie het zien zitten om dat alles zelf te maken!
Het zal ongetwijfeld degelijk spul worden, maar ga je wel conische lagers vinden die slechts zo weinig plaats nemen?

In elk geval succes met de constructie!

Groeten, Bert.

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 11:33
door No Limit W-tec
Fré, ik denk dat je aan de moeilijkste opdracht begint hoor !

Heb al meer slechte dan goed ontwerpen gezien van achterburggen. En meer die wel dan niet scheuren... Onderschat de krachten niet die erop komen, en zeker mee rekening houden dat er (veel) rond rijden met slechte vering die ook nog eens doorslaat. Zwakste punten zijn stuk waar link aan vast hangt en bevstinging van carrier huis aan brug.

Voldoende verstevigings gussets monteren zoals Lonestar is de boodschap volgens mij. Ben al blij dat je met vierkante buis werkt en niet met rond.

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 11:34
door No Limit W-tec
Nog een tip misschien : bij W-tec gebruiken ze zelfde achterbrug voor verschillende motorblokken door gebruik te maken van spacers. Met wat geluk is dat misschien mogelijk voor meerde merken/types quads ook.

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 12:54
door Fré
Tnx voor de tips!

Sterkte zal ook wel lukken gezien we dat ook verifiëren, en aanpassen.
En rechthoekige buis is makkelijk voor ons, goedkoop en sterk. Ik moet zeggen: de moules voor die achterbrug zijn een stuk eenvoudiger dan die ronde geplooide buizen van de armen.

Een goeie achterbrug inclusief carrier kost al snel meer dan 1000 euro. Daarvoor wil ik al eens kijken om het zelf te maken. Ondertussen ben ik ook genoodzaakt om mij in de achterbrugophanging te verdiepen, nog eens leuk ook. Bij het tekenen zijn al heel wat waaroms en daaroms aan het licht gekomen. Alles heeft een reden.


M.b.t. die spacers van W-Tec: das een heel slim idee, hoewel achterbruglengte, veerophangpunt niet uitwisselbaar zijn. Dus een plug en play systeem voor 2 verschillende quads zie ik niet onmiddellijk zitten.

Die lagers zijn al geselecteerd en zitten er al in, zoals je op tekening kan zien. En zijn nog goedkoop ook!

Ben benieuwd in welke miserie ik me nu geworpen heb :mrgreen:

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 20:29
door bansheefreak
No Limit YFZ Geplaatst: Ma Nov 27, 2006 12:33 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Fré, ik denk dat je aan de moeilijkste opdracht begint hoor !

Heb al meer slechte dan goed ontwerpen gezien van achterburggen. En meer die wel dan niet scheuren... Onderschat de krachten niet die erop komen, en zeker mee rekening houden dat er (veel) rond rijden met slechte vering die ook nog eens doorslaat. Zwakste punten zijn stuk waar link aan vast hangt en bevstinging van carrier huis aan brug.

Voldoende verstevigings gussets monteren zoals Lonestar is de boodschap volgens mij. Ben al blij dat je met vierkante buis werkt en niet met rond.


ik heb zelf ook een achterbrug gebouwd voor trx400ex en voor trx450r. Als je eenmaal de mal klaar hebt is het een makkie, ik cross er al een jaar mee en hij is nog niet gescheurd en zal dat ook niet doen :knikduim:

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 20:31
door Fré
idd, het is weliswaar niet eenvoudig, maar mits een beetje gezond verstand toch goed te doen. :applaus:

natuurlijk kan je ook gaan overdimensioneren, maar dat willen we tot een minimum beperken.

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 20:57
door Quadzillaboy
Wat is deze afmeting?:
Afbeelding


Deze is bij mij ook 16cm.
De andere maten kan ik niet meten omdat de mijne vanachter nog in elkaar zit

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 21:07
door Fré
ok tnx daarmee kom ik al een heel eind!

Geplaatst: ma 27 nov, 2006 23:13
door Twan #33
vanwaar de afmetingen van een 250r?
Past de achterbrug van een 250r zo op een suzuki? A-armen ook?

Geplaatst: di 28 nov, 2006 12:45
door Fré
nee maar ik geloof dat de Honda achterbrugafmetingen (tenminste achterste deel) veel overgenomen worden, dus ik dacht dat is de quad die ik moet hebben om te meten.