Pagina 2 van 2

Geplaatst: di 26 jun, 2007 11:01
door Ralph
Ja ik ook de 4.0, maar officieel :)

Geplaatst: di 26 jun, 2007 20:59
door Arctic cat
Oke,

afgelopen zondag dus op de Maasvlakte geweest.
Mezelf uit de prut en tegen een helling op gelierd.

Later nog mijn maatje er uit proberen te trekken. Probleem daarbij was alleen dat ik geen dood punt had om mijn quad aan vast te maken. Zijn Hawkeye zat vast. Het enige wat er gebeurde tijdens het lieren is dat ik mijn Grizzly met vier geblokkeerde wielen naar hem toe trok en die Hawkeye bleef mooi staan. Een Vitara heeft hem er uiteindelijk uit getrokken.

Wat ik er nu van gemerkt heb is dat deze lier vreselijk sterk is en de syntetischekabel werk super.

Geplaatst: di 26 jun, 2007 21:02
door spoor!
mooi, zooo horen we het graag :)

Geplaatst: di 26 jun, 2007 21:56
door Ralph
Je moet ondertussen ook wel wat gas geven in de achteruit.

Geplaatst: di 26 jun, 2007 22:06
door albrecht
Ralph schreef:Je moet ondertussen ook wel wat gas geven in de achteruit.
Heb jij winchervaring Ralph ?

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 10:23
door Ralph
Weinig. Maar het lijkt mij dat je met achteruit rijden al wat beter gaat.

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 11:12
door albrecht
Ralph schreef:Weinig. Maar het lijkt mij dat je met achteruit rijden al wat beter gaat.
1 van de 2 punten dienen bij het winchen om deze niet extra te belasten vast (stil) te staan :wink:
Laat steeds de winch haar werk doen, het te behelpen voertuig kan een beetje gas geven, juist genoeg om de modder te breken, zorg er steeds voor vooral met een winchrope dat deze steeds gespannen blijft

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 14:17
door brutus32
een gondanker is een oplossing als "zekering" ook een tweede quad om aan vast te hangen kan afremmend werken ;)

achteruit rijden tijdens het winchen is niet zo goed (zoals Albrecht zegt)

Geplaatst: wo 27 jun, 2007 14:34
door No Limit W-tec
Arctic cat schreef:Oke,

afgelopen zondag dus op de Maasvlakte geweest.
Mezelf uit de prut en tegen een helling op gelierd.

Later nog mijn maatje er uit proberen te trekken. Probleem daarbij was alleen dat ik geen dood punt had om mijn quad aan vast te maken. Zijn Hawkeye zat vast. Het enige wat er gebeurde tijdens het lieren is dat ik mijn Grizzly met vier geblokkeerde wielen naar hem toe trok en die Hawkeye bleef mooi staan. Een Vitara heeft hem er uiteindelijk uit getrokken.

Wat ik er nu van gemerkt heb is dat deze lier vreselijk sterk is en de syntetischekabel werk super.
Je kon eerst even getrokken hebben zonder te lieren achteruit, hierdoor zou de trekkende quad lichtjes ingraven. Dan pas beginnen lieren. Nu gaat de Grizzly er niet meer naar toe trekken. Eens de Hawk eruit rij je dan wel uit de zelf gegevraven kuil met de Grizzly.

Geplaatst: zo 01 jul, 2007 11:38
door Arctic cat
De eerste poging was om hem met een lang sleeplint eruit te trekken. Probleem was dat ik een beetje helling opstond en de ondergrond zo hard als beton. Dus erg weinig grip met de banden.

Toen proberen te lieren. Ik trok mezelf alleen maar naar de vast staande quad toe. Wat meer lierkabel genomen zodat ik net achter een heuveltje stond. Vol op de rem en nog trok ik mezelf naar die andere quad toe.

Dus toen maar een passerende Vitara om een sleepje gevraagd.

Voor de ervaren lierders onder ons, op een Grizzly zit een parkeerstand het lijkt mij onverstandig om deze te gebruiken als de quad als dood punt fungeert. Alle kracht komt dan op een punt op de overbrenging. Het lijkt mij beter om alle remmen in te trappen/knijpen. Wat is jullie ervaring?