Pagina 2 van 6

Geplaatst: za 15 jan, 2005 09:25
door Fré
knappen is blijkbaar nog niet voorgekomen als ik dat zo lees. Dus nog niet panikeren. :wink:


Gisteren heb ik de olie afgelaten, geen schilfertjes, niets. Ook niet op het magneetje van de bout waarmee je de olie aflaat.

Goed nieuws dus, ware het niet dat ik achteraf de bout niet meer volledig ingedraaid kreeg. Kben benieuwd wat er vanbinnen in de weg zit...

EDIT: bwah ik ben een ezel, de bout ging gewoon wat moeilijker omdat de draad niet doorloopt door het draineergat dat er in zit... :mrgreen:

update...

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 09:43
door Fré
De rotorbouten zaten nog perfect vast, dus dat was al in orde.
Afbeelding

Wat denken jullie van mijn tandwieltje: aan vervanging toe?
Afbeelding

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 10:35
door Teunie
Kun je nog wel een tijdje mee rijden.
Als de tandjes echt krom gaan staan door het afslijten en erg dun worden moet je hem vervangen.

Heb zelf ook nog steeds het originele erop, maar nu je het zegt, misschien moet ik mijne ook eens bekijken. :oops:

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 10:48
door Mika
Die had ik er toch al lang afgegooid hoor, nu verslijt je alleen maar je ketting en achtertandwiel nog meer

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 10:53
door Vincenzo
heb al tandwielen gezien die er erger aantoe waren lijkt me toch nog goed???

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 11:05
door Frank MB
Mika schreef:Die had ik er toch al lang afgegooid hoor, nu verslijt je alleen maar je ketting en achtertandwiel nog meer
Het heeft toch geen zin om er alleen een ander voortandwiel op te doen want die ziet er naar een paar keer rijden toch weer zo uit. Dit komt doordat je achtertandwiel al wat versleten is en je ketting ook, als je dan 1 ding veranderd dan slijt die heel snel tot je oude tandwiel. Dus een tip gooi alles er nieuw op als het afgesleten is.

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 11:06
door Mika
Dat is inderdaad waar, maar ik weet de staat van zijn achterste tandwiel niet en de ketting leek me nog in redelijke staat

Maar laatste keer heb ik ook alles in één keer vervangen, en dat komt in een kitje nog goedkoper uit als alles appart kopen !

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 11:08
door Fré
idd, tis inderdaad alles of niks vervangen. Maar is alles al aan vervanging toe?
De kettingverlenging zelf is nog binnen het voorgeschreven maximum.

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 11:11
door Frank MB
Fré schreef:idd, tis inderdaad alles of niks vervangen. Maar is alles al aan vervanging toe?
De kettingverlenging zelf is nog binnen het voorgeschreven maximum.
Bijna, tenminste het ligt eraan hoe snel het slijt, Maar ik zou nog even mee rijden. Maar staat er niet een uitleg in het werkplaatshandboek hoe je tandwiel eruit moet zien als het vervangen moet worden? Bij mijn solo stond het er wel in.

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 11:17
door Fré
Frank MB schreef:
Fré schreef:idd, tis inderdaad alles of niks vervangen. Maar is alles al aan vervanging toe?
De kettingverlenging zelf is nog binnen het voorgeschreven maximum.
Bijna, tenminste het ligt eraan hoe snel het slijt, Maar ik zou nog even mee rijden. Maar staat er niet een uitleg in het werkplaatshandboek hoe je tandwiel eruit moet zien als het vervangen moet worden? Bij mijn solo stond het er wel in.
Nee, maar er staat wel bij wat de maximale afstand tussen 20 kettingschakels mag zijn. Dat is equivalent met de tandwielslijtage, en is nog binnen het vooropgestelde maximum.

Dus volgens het werkplaatshandboek moet ik de tandwielen en ketting nog niet vervangen, maar wilde ook eens jullie mening.

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 17:55
door Fré
Heb nog eens wat tijd verscheten aan mijn probleem, en de drz400 sectie op www.thumpertalk.com heeft veel geholpen.

Ik heb een van de eerste Z's (2002), maar de drz bestond al langer (2000). Wel sinds het begin van die motoren zijn er distributiekettingproblemen.

Reden (nu komt het): de ACCT, oftewel die automatic cam chain tensioner.
Er zijn naar het schijnt sinds 2001 al 4 nieuwe versies ontworpen, want de eersten hadden problemen met het ontspannen van de ACCT. De nieuwere versies hebben een haakjesmechanisme waarbij de spanner enkel uit kan schuiven, niet in, met een veer.
Nu is het blijkbaar zo dat omwille van de vrees voor terug inschuiven van die acct men een relatief sterke veer is gaan gebruiken. En die drukt dus permanent, en redelijk hard tegen de distributieketting aan, waardoor deze zeer snel rekt.

De nieuwere modelletjes ACCT's (naar het schijnt vanaf 2003) zouden volgens het zelfde principe werken, maar met een zachtere veer, zodat die de ketting dus niet zo snel uitrekt.


Hoogstwaarschijnlijk zit ik in het bootje van de verbeterde maar heel hard drukkende ACCT's.


Nieuwe ketting, een veel sterkere van DID lost het probleem op, maar naar het schijnt de oorzaak zelf (ACCT) niet. Er zijn er namelijk die een andere spanner, een manuele, hebben gestoken en nog altijd met diezelfde standaard ketting rondrijden, terwijl er maar heel zelden een bijregeling nodig was. Geen rekkende ketting meer.


Dit staat mij dus ook te wachten:

Nieuwe distributieketting van DID, en een MCCT (manuele spanner):
Afbeelding

Kzou hem dan wel zelf maken.

Indien jullie meningen of tips hebben, altijd welkom, gezien er hier toch veel mensen zitten met wat motorervaring, want ikzelf heb er totaal geen.


De mensen die dermate verontrust zijn:
Is je motor relatief stil, no prob zou ik denken. Maakt ie toch wat geluid, dan kan je de kettingspanning makkelijk controleren door die te ontspannen, er uit te halen en de resterende spanreserve te controleren. Let wel beweeg de krukas van de motor niet, anders kan je timing ontregelt zijn.
Als je niet weet wat je doet blijf er dan liever af, kwil hier niet de oorzaak zijn van zware motorproblemen.

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 18:01
door john trekels
nee dan IS je timing ontregeld :wink: :lol:

Geplaatst: zo 16 jan, 2005 18:02
door Fré
john trekels schreef:nee dan IS je timing ontregeld :wink: :lol:
niet als je exact 360 graden draait he :)

Geplaatst: ma 17 jan, 2005 09:51
door ~JoAcHiM~
Is er nog een probleem bij model 2004?

Geplaatst: ma 17 jan, 2005 10:04
door Fré
kweetnie :?

Mijn ketting was uitgerokken na 2 jaar, model eind 2002.

Stel die van 2004 zijn even delicaat: nog goed tot 2006, afhankelijk van rijgedrag en zo.

Maar voor wat ik gelezen heb zijn die automatische kettingspanners nu ietsje minder stroef, dus zou dat wel beter moeten zijn.
Toch vervangen blijkbaar veel mensen die spanner door een manuele. Gewoon om gerust te zijn.

Ma kzegget, is je motor stil en klinkt hij niet als een ijzeren bak vol met knikkers, dan is er volgens mij niet veel reden om dat open te gooien.


Niemand die hier wat kan bijspringen? Kenners genoeg toch op dit forum?