afstellen van reigers
nee, hans.
je kunt de hoogte van de quad (een beetje)instellen met de voorspanning van de schroefveren.(als de ruimte er is boven de moeren).
denk erom, als je hem wat door laat zakken is de veerweg korter en de voorspanning lager en andersom.
rebound (moeren onder op de veer) is de snelheid waarmee de dempers weer uitslaan, dit weer in combinatie met de voorspanning van de schroefveer.
compression (schroef op reservoir) is voor de demping ingaand.
denk erom, het is het beste als de quad iets ca. 1 cm doorzakt zonder belasting, dit maakt het rijden soepeler.
gewoon experimenteren.
enig idee op wat voor rijdersgewicht de reigers zijn gevalved????
want als ie voor een 100 kg zware rijder is gevalved blijven ze keihard voor jou.
succes,
mark
je kunt de hoogte van de quad (een beetje)instellen met de voorspanning van de schroefveren.(als de ruimte er is boven de moeren).
denk erom, als je hem wat door laat zakken is de veerweg korter en de voorspanning lager en andersom.
rebound (moeren onder op de veer) is de snelheid waarmee de dempers weer uitslaan, dit weer in combinatie met de voorspanning van de schroefveer.
compression (schroef op reservoir) is voor de demping ingaand.
denk erom, het is het beste als de quad iets ca. 1 cm doorzakt zonder belasting, dit maakt het rijden soepeler.
gewoon experimenteren.
enig idee op wat voor rijdersgewicht de reigers zijn gevalved????
want als ie voor een 100 kg zware rijder is gevalved blijven ze keihard voor jou.
succes,
mark
ze zijn slap hoor, maar de rebound staat te hoog enzo... ze moeten gewoon goed afgesteld worden, komt allemaal wel goed. ik heb ze thuis op het slaptste gezet, dus...
ik heb een sprong gemaakt, en teun had dat gefilmt, en op het filmpje zie je dat ik gewoon knal door m'n vering ga vooraan, en daarna springt de quad vooraan omhoog omdat de rebound te hoog staat.
ik heb een sprong gemaakt, en teun had dat gefilmt, en op het filmpje zie je dat ik gewoon knal door m'n vering ga vooraan, en daarna springt de quad vooraan omhoog omdat de rebound te hoog staat.
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
DQT & Erasmus... One Team!
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
-
Fré
- Quad Expert

- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
hmm toch veel tegenstrijdige info...
Wat ik nagenoeg overal lees:
Compression stel je liefst zo zacht mogelijk in. Waarom niet op het allerzachtst? Omdat je bij te weinig compression door je veren gaat als je bv een jump pakt.
Als je deze kan afstellen op het punt dat ie zo zacht mogelijk rijdt zonder helemaal door te zakken bij een jump dan zit je goed.
Met preload kun je het helemaal ingaan van de schokdemper bij een hoge jump ook beperken, maar dit is volgens velen niet de correcte manier: preload is voor de rijhoogte, en moet er ook voor zorgen dat als je op je quad zit de veren toch mooi een beetje inveren. En ook om een neerwaardse veerweg te kunnen garanderen, bv als je over een put rijdt (quad zakt in eerste instantie niet in put, maar wielen moeten dit wel doen).
Rebound zet je zo dat je quad niet terug opspringt (te weinig rebound) en ook niet begint te blokkeren na opeenvolgende "whoops" (te veel rebound).
Kan ik met deze theorie in gedachten mijn veertjes beginnen afstellen?
In deze volgorde zou ik het doen:
1) preload instellen zodat ie een cm of 2 inzakt als ik er op plaatsneem
2) de hoogste jump nemen die ik regelmatig neem en met de compression adj. zorgen dat mijn veren net niet volledig ingedrukt worden bij het neerkomen
3) de rebound afregelen op een andere jump en whoops en gewoon parcours (imho het moeilijkst)
?
tnx!!!!
Wat ik nagenoeg overal lees:
Compression stel je liefst zo zacht mogelijk in. Waarom niet op het allerzachtst? Omdat je bij te weinig compression door je veren gaat als je bv een jump pakt.
Als je deze kan afstellen op het punt dat ie zo zacht mogelijk rijdt zonder helemaal door te zakken bij een jump dan zit je goed.
Met preload kun je het helemaal ingaan van de schokdemper bij een hoge jump ook beperken, maar dit is volgens velen niet de correcte manier: preload is voor de rijhoogte, en moet er ook voor zorgen dat als je op je quad zit de veren toch mooi een beetje inveren. En ook om een neerwaardse veerweg te kunnen garanderen, bv als je over een put rijdt (quad zakt in eerste instantie niet in put, maar wielen moeten dit wel doen).
Rebound zet je zo dat je quad niet terug opspringt (te weinig rebound) en ook niet begint te blokkeren na opeenvolgende "whoops" (te veel rebound).
Kan ik met deze theorie in gedachten mijn veertjes beginnen afstellen?
In deze volgorde zou ik het doen:
1) preload instellen zodat ie een cm of 2 inzakt als ik er op plaatsneem
2) de hoogste jump nemen die ik regelmatig neem en met de compression adj. zorgen dat mijn veren net niet volledig ingedrukt worden bij het neerkomen
3) de rebound afregelen op een andere jump en whoops en gewoon parcours (imho het moeilijkst)
?
tnx!!!!
White LTZ-450 - powered by MSD -
Ik heb ze zoals Kenny zei altijd op het midden staan en dan kijk je naar de aard van het parcours waar je rijdt en stelt ze af door na elke rondje (of twee) te stoppen en iets anders uit te proberen, zijn er veel kippen en whoops moeten ze snel terug uitveren dus zet je de rebound op 'sneller' (welke kant dit is of hoe je het juist noemt weet ik niet), anders laat ik deze gewoon op het midden staan of als het eerder plat is kan je deze op 'trager' zetten maar persoonlijk doe ik dat niet veel. De hardheid van de veren die je regelt met de schroef bovenop de piggybags liefst zo zacht mogelijk om de kleine schokken perfect op te vangen maar altijd er voor zorgen dat je op de hoogste en zwaarste jumps niet door je veren zakt, dit voel je zelf wel snel genoeg
Ik ben zeker en vast geen expert op dit gebied, dus je mag me altijd corrigeren als ik iets verkeerd heb gezegd!
Ik ben zeker en vast geen expert op dit gebied, dus je mag me altijd corrigeren als ik iets verkeerd heb gezegd!
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Ik ben ook geen expert maar voor zover ik weet kan ik je volgende raad geven :
Hef de quad met zijn wielen van de grond (zet er bvb een bak bier onder, kan altijd van pas komen) en meet de afstand van het midden van de achteras tot een vast punt recht erboven op het kader en noteer deze maat.
Zet vervolgens de quad terug met zijn wielen op de grond (en neem gerust een pintje uit de bak), en belaad de quad maximaal (leg er een aantal zakken zand op, ga er met vier man op zitten,…) zodat de quad volledig door zijn veer gaat. Meet terug en schrijf ook deze maat op. Het verschil tussen deze maat en de eerst gemeten maat is de maximale veerweg.
Nu haal je alle belasting van de quad en ga je er zelf op zitten in je normale uitrusting en normale zitpositie. Nu laat je terug meten door iemand en reken je het verschil uit. Bij een ideale afstelling zou je een doorzakking van 30 % van je totale veerweg moeten hebben. Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm). Normaal zou dat veel moeten zijn bij de eerste meting van je veer staat op zijn slapst (of je zou een pluimgewicht moeten zijn). Dus moet je je preload ring bijdraaien zodat er meer spanning op de veer komt. Nu blijven bijdraaien en meten tot je aan de 30 % uitkomt. Als je dit bereikt hebt en je stapt van je quad en de veer gaat tot boven (botst als het ware, als je de quad nog wat optilt komen de wielen direct mee van de grond) betekent dit dat je veren te slap zijn en dat je zwaardere veren nodig hebt. Dit omdat je te veel voorspanning moet steken om je slappe veer te compenseren. Vooraan wordt identiek hetzelfde principe gevolgd, maar wordt maar 20 % van de veerweg genomen voor de afstelling. Het meten kan iets moeilijker zijn. Een tip : monteer ergens aan je kader horizontaal een houten lat die de breedte is van je quad zodat je kan meten recht boven het wiel tot aan die lat. Eens dit goed staat moet je er voor de rest van je leven niet meer naar kijken, tenzij je fel verdikt of vermagert
Rebound zit steeds onderaan de veer, en rebound is de snelheid waarmee de vering terug naar zijn normale positie gaat. Moet die snel terug keren of niet, daar bestaan verschillende theoriën over, en dat moet je gewoon zelf testen. Om te weten of je naar links of rechts moet draaien om te versnellen, moet je testen, dit is afhankelijk van het merk en type. Gewoon volledig naar één kant draaien, quad naar beneden drukken en kijken hoe snel ie terug naar boven komt. Dan naar andere kant draaien en kijken of ie trager of sneller naar boven komt en je weet het (desnoods noteren zodat je het niet meer vergeet)
Compression zit steeds bovenaan. Ook hier testen welke richting je uitmoet om harder of harder te zetten. Meestal is rechts draaien harder, maar kan verschillen. Als je high/low speed hebt bij Reigers zit er midden het knopje nog een schroefje, dit is voor de low speed als ik het goed voor heb, verbeter mij als ik verkeerd heb. High speed is voor de jumps waar de veer snel ingedrukt wordt, low speed is meer voor de kippen op de "vlakke" stukken.
Nog een goeie tip : hou een boekje bij met je instellingen die je getest hebt. Dan kan je achteraf altijd terug keren naar een oude instelling.
Hef de quad met zijn wielen van de grond (zet er bvb een bak bier onder, kan altijd van pas komen) en meet de afstand van het midden van de achteras tot een vast punt recht erboven op het kader en noteer deze maat.
Zet vervolgens de quad terug met zijn wielen op de grond (en neem gerust een pintje uit de bak), en belaad de quad maximaal (leg er een aantal zakken zand op, ga er met vier man op zitten,…) zodat de quad volledig door zijn veer gaat. Meet terug en schrijf ook deze maat op. Het verschil tussen deze maat en de eerst gemeten maat is de maximale veerweg.
Nu haal je alle belasting van de quad en ga je er zelf op zitten in je normale uitrusting en normale zitpositie. Nu laat je terug meten door iemand en reken je het verschil uit. Bij een ideale afstelling zou je een doorzakking van 30 % van je totale veerweg moeten hebben. Bvb. Als je maximale veerweg 25 cm is, dan moet je een doorzakking hebben van 7,5 cm (dus gemeten afstand van 17,5 cm). Normaal zou dat veel moeten zijn bij de eerste meting van je veer staat op zijn slapst (of je zou een pluimgewicht moeten zijn). Dus moet je je preload ring bijdraaien zodat er meer spanning op de veer komt. Nu blijven bijdraaien en meten tot je aan de 30 % uitkomt. Als je dit bereikt hebt en je stapt van je quad en de veer gaat tot boven (botst als het ware, als je de quad nog wat optilt komen de wielen direct mee van de grond) betekent dit dat je veren te slap zijn en dat je zwaardere veren nodig hebt. Dit omdat je te veel voorspanning moet steken om je slappe veer te compenseren. Vooraan wordt identiek hetzelfde principe gevolgd, maar wordt maar 20 % van de veerweg genomen voor de afstelling. Het meten kan iets moeilijker zijn. Een tip : monteer ergens aan je kader horizontaal een houten lat die de breedte is van je quad zodat je kan meten recht boven het wiel tot aan die lat. Eens dit goed staat moet je er voor de rest van je leven niet meer naar kijken, tenzij je fel verdikt of vermagert
Rebound zit steeds onderaan de veer, en rebound is de snelheid waarmee de vering terug naar zijn normale positie gaat. Moet die snel terug keren of niet, daar bestaan verschillende theoriën over, en dat moet je gewoon zelf testen. Om te weten of je naar links of rechts moet draaien om te versnellen, moet je testen, dit is afhankelijk van het merk en type. Gewoon volledig naar één kant draaien, quad naar beneden drukken en kijken hoe snel ie terug naar boven komt. Dan naar andere kant draaien en kijken of ie trager of sneller naar boven komt en je weet het (desnoods noteren zodat je het niet meer vergeet)
Compression zit steeds bovenaan. Ook hier testen welke richting je uitmoet om harder of harder te zetten. Meestal is rechts draaien harder, maar kan verschillen. Als je high/low speed hebt bij Reigers zit er midden het knopje nog een schroefje, dit is voor de low speed als ik het goed voor heb, verbeter mij als ik verkeerd heb. High speed is voor de jumps waar de veer snel ingedrukt wordt, low speed is meer voor de kippen op de "vlakke" stukken.
Nog een goeie tip : hou een boekje bij met je instellingen die je getest hebt. Dan kan je achteraf altijd terug keren naar een oude instelling.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Zie ook :
http://www.atvsuspensiontech.com/sag_height.htm
Zei spreken wel over 25% van de totale veerweg voor de achter veer.
http://www.atvsuspensiontech.com/sag_height.htm
Zei spreken wel over 25% van de totale veerweg voor de achter veer.
LTR-450
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Komt niet op een 5 %, laat ons zeggen dat de algemene regel ts 20 en 30 % is.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Ja ik weet ook dat je van achter je schermpje niet veel kunt doen maar ik ben pas sinds kort begonnen met te wisselen tussen afstellingen op de quad en ik weet eigenlijk totaal niet welk soort ondergrond welk type set-up verreist
Klopt mijn theorie een paar berichten terug of doe ik iets verkeerd? Want mij hebben ze altijd geleerd dat een goede basis van levensbelang is!
Klopt mijn theorie een paar berichten terug of doe ik iets verkeerd? Want mij hebben ze altijd geleerd dat een goede basis van levensbelang is!
Ja testen , testen en nog es testen ...Mika schreef:Dat is allemaal niet zo'n groot probleem denk ik, het gaat hier vooral om hoe je de veren aanpast aan het terrein waar je rijdt...
Iemand met de gouden raad over het fine-tunen van de veren?
Koop een boekje en noteer alle settings erin bij welke ondegrond , zo kan je vergelijken


