Pagina 3 van 6

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 14:18
door ~JoAcHiM~
Wat is het verschil dan tussen de Mikuni Tm 36 en de Mikuni Tm 40 :?:

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 14:54
door Hellracer
Heb een mail gekregen omdat ik mij dat ook afvroeg en de TM40 is te groot voor 400cc is vanaf 550cc .
Je top zal wel goed zijn maar gaat low verliezen en mid ook.

Hoe groter de diameter hoe minder flow maar meer volume.
Volume = Top end
Meer flow = Low end (meer flow bedoel ook snelle flow niet hoeveelheid)

Ook je respone is beter met kleinere diameter maar moet groot genoeg zijn voor je top end met motor mods als jullie mer begrijpen :)

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 18:44
door ~JoAcHiM~
Hellracer schreef:Heb een mail gekregen omdat ik mij dat ook afvroeg en de TM40 is te groot voor 400cc is vanaf 550cc .
Je top zal wel goed zijn maar gaat low verliezen en mid ook.

Hoe groter de diameter hoe minder flow maar meer volume.
Volume = Top end
Meer flow = Low end (meer flow bedoel ook snelle flow niet hoeveelheid)

Ook je respone is beter met kleinere diameter maar moet groot genoeg zijn voor je top end met motor mods als jullie mer begrijpen :)
merci hellracer;

De standaard carb op de z40 is ook een 36, dan wel zonder acceleratiepomp, maar is het niet beter om een iets groter model te nemen?

Zijn er nog TM's tussen de 36 en de 40?

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:03
door elsinore
misschien heeft Edelbrock al iets voor de z400 Hans!

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:15
door Mika
Even concreet, de FCR39 is het beste wat je kan hebben voor een 400ex bv. maar wat kost deze precies, in euro's, en waar haal ik die het beste

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:29
door ~JoAcHiM~
vraag:
Also, I was thinking of buying a aftermarket carb to go along with my fmf pipe k&n filter and no air box lid. Do you think this is a good decision to make for my next mod to my quad? Thanks

antwoord:
An aftermarket carb will help a little with the 400cc displacement, but "hold-up". If you are considering getting a 440 kit and cam any time soon, you'll want a different size carb (39-40mm) not a 36mm. We'd hate to see you buy a new carb for the 400cc and then have to swap it again in May when you decide to go to 440cc.

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:32
door ~JoAcHiM~
vraag:
Dear Pros,
How does one match up carburetor size with engine
displacement size? I have a Z400 with only full exhaust and K+N (no lid). I am looking at buying a
39mm Keihin FCR carb that someone has for sale. How
would this size work with my current setup and more importantly how would this size work in the future with a Yoshimura 450cc big bore kit? From what I have heard and read a 39mm carb may be more for 440cc displacement engines but if I am wrong let me know.
Thanks again

antwoord:
The 39mm carb is a good choice for the 450kit. The stock carb will be too restrictive for the increased displacement. However, if you install the 39mm carb now (with the 400cc displacement), your performance may suffer. If you increase the diameter of the carb without increasing the displacement, the air moves through the carb slower. The stock (36mm) carb will squeeze the air more which will make the air shoot into the engine faster.

so, the choice of carb size is a balance between how FAST the air will enter the engine and how MUCH air can make it through.

If you plan to increase to the 440/450 displacement, save the 39mm carb for then.

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 20:40
door Bartie
Dus als je bij de 400 blijft is de TM 36 de beste koop :!: .

Natuurlijk als je hem goed kan afstellen.

Maar dat gaat Hellracer voor ons uittesten :lol:

Die mannen vonden dat hij goed was aftestellen
Half of this LT-Z's performance gains were due to the 36mm Mikuni TM carburetor. Its idle (large, white wheel) and low-speed mixture (brass thumbscrew) are externally adjustable. Deeper within this racing-style carb, its main jet, pilot jet and needle also allow easy, intelligently designed access for simple jetting changes.

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 21:00
door Fré
das wel waar wat die kerel zegt. Maar neem dat misschien met een korreltje zout?
Zoek eens op z400central naar getuigenissen van mensen met een 39-40mm carb, en zonder big bore (wel met cams en van die dingen). Die hebben het niet over vermogensverlies!
Zie ook de drz-e, dat doet me toch nog twijfelen!

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 21:52
door Bartie
Fré schreef:das wel waar wat die kerel zegt. Maar neem dat misschien met een korreltje zout?
Zoek eens op z400central naar getuigenissen van mensen met een 39-40mm carb, en zonder big bore (wel met cams en van die dingen). Die hebben het niet over vermogensverlies!
Zie ook de drz-e, dat doet me toch nog twijfelen!
Ja de grote van de carbu daar ben ik ook nog niet uit :roll: .

Vooral omdat ze afraden aan hellracer om een TM40 te nemen.

Hoewel je perfect een TM-400 voor een XR-400 kan vinden.

Dan ook omdat die mannen van ATVrideronline ook een model TM36 onder de Z-400 hebben gezet

Diegen die ik ken hebben ook een TM 36 genomen voor de KLX-300 en XR-400 (met 416 kit) en een TM40 voor KTM 640.

En als je dan kijkt naar de DRZ-400E heeft standaard een FCR39.

Kan natuurlijk afhangen van hoe je je motorkarakter wilt meer trial gericht (kleinere carbu) of meer cross gericht grotere carbu.

of is er een andere uitleg:?:

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 21:55
door Fré
ja kijk es naar mijn andere post mbt tot de carbs (http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... 5119#25119)

piek vermogen is idd precies hoger met die FCR40, maar je verliest volgens de pro's (en ook de dyno van gtthunder, alsook een getuigenis op z400central) wat vermogen in de middel tot lage toeren. De TM36 zou een ideale upgrade zijn voor stock bore, minder topwinst, maar grote winst over laag/midden/middelhoge toeren. Tus meer trailriding toestanden ipv MX setup met piek in hoge toeren bij de FCR's

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 22:25
door ~JoAcHiM~
En wanneer je nu een complete uitlaat met luchtfilter, cdi en hotcams hebt. Is het dan al interessanter om een grotere carb te nemen dan te blijven bij de '36'.
Of hangt het alleen af van het aantal cc's :?:

Geplaatst: ma 22 mar, 2004 22:50
door Fré
op gtthunder is er een dynochart van te zien, en blijkbaar geeft de FCR weinig extra vermogen in de lage/middenlage toeren zelfs met cams (wel veel rond de 7000rpm).
Ik denk dat je dat "verlies" bij een FCR40 enkel kan opkrikken met een big bore

Geplaatst: di 23 mar, 2004 00:50
door Fré

Geplaatst: di 23 mar, 2004 09:08
door Hellracer
In mijn uitleg had ik dus toch gelijk maar nu sta ik toch voor een dillemma? :)

TM36 zal toch maar voorkeur zijn aangezien ik liever Mid range heb dan top :)

En in belgie is de TM36 veel goedkoper, kunt er 4 kopen voor d prijs van een FCR39 :)