Pagina 4 van 7
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:10
door Sg6
Ralph schreef:Dus er zit zo'n 0,8 mm verschil tussen orgineel en Durablauw?
nee 0,08mm verschil, 1 tiende bijna en dit is wel veel naar mijn gedacht voor passingen.
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:12
door Sg6
ik ga vlug eens in de skf boeken snuisteren wat de max speling mag zijn.
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:25
door Geert
Sg6 schreef:
@ geert join the club uw as is pinokio

Verklaar je nader, ik begrijp je niet echt.
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:26
door Sg6
als ik dit hier goed lees volgens de tabellen mag er een speling opzitten van max 18 micrometer, anders gezegd 0,018mm speling en zoals je kan zien zit de standaard er heeeeeeeel dicht bij tov de durablue
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:31
door Ralph
Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:40
door Sg6
Geert schreef:Sg6 schreef:
@ geert join the club uw as is pinokio

Verklaar je nader, ik begrijp je niet echt.
dat uw as waarschijnlijk hetzelfde pb vertoond.
@ ralph: wat gebeurt er dan met de assen?? mag ik de mijn terug monteren morgen?
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:45
door Sg6
Ralph schreef:Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
als je het echt perfect wil weten zal ik het anders eens laten meten met de drie dimensionele meettafel. die meet nauwkeuriger dan 1micrometer. Zal eens navraag doen.
Geplaatst: wo 17 nov, 2004 23:49
door Ralph
Als het niet te veel moeite is dan mag dat

Maar als je wil kan ik eerst vragen wat ze hier van vinden.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 08:00
door keesie
Sg6 schreef:Ralph schreef:Zit er inderdaad 0,062 mm naast. Zal het doorgeven.
als je het echt perfect wil weten zal ik het anders eens laten meten met de drie dimensionele meettafel. die meet nauwkeuriger dan 1micrometer. Zal eens navraag doen.
dat heeft totaal geen zin, er zit meer tolerantie in de lager boringen onderling.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 08:15
door Ralph
Dan hou ik het wel bij die 0,062 oke?
Geplaatst: do 18 nov, 2004 08:33
door Hanzie
klote assen...
Geplaatst: do 18 nov, 2004 08:48
door keesie
Hanzie schreef:klote assen...
ik denk dat dat wel meevalt.......0,06 als verschil is nauwelijks merkbaar.
zal straks eens een verslag maken van g-force as tbv yfz450.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 10:34
door Fré
je zou dat denken he, maar in feite moet de lagerzijde (binnen of buiten) die een wisselende belasting "ziet" een redelijk vaste passing hebben. Dus elk beetje dat de as te los zit is niet echt goed voor het lager.
Geplaatst: do 18 nov, 2004 11:47
door No Limit W-tec
Fré schreef:je zou dat denken he, maar in feite moet de lagerzijde (binnen of buiten) die een wisselende belasting "ziet" een redelijk vaste passing hebben. Dus elk beetje dat de as te los zit is niet echt goed voor het lager.
In feite is het simpel : hoe groter de afwijking tov binnendiameter van de lager, hoe vlugger je lagers zullen verslijten. Is bovendien zo dat het exponentieel sneller gaat. Laat het ons zo stellen : als afwijking 0.08 mm is, wil dat niet zeggen dat lagers dubbel zo snel gaan slijten dan bij afwijking van 0.04 mm, zal eerder 10x zo snel zijn.
Je hebt al een iets vluggere slijtage op de rollementen dan bij een standaardas omdat de krachten groter die erop komen groter zijn. Daabovenop nog eens de te grote speling en het gaat idd razendsnel.
Vraag me trouwens af waarom niet alle quadbouwers werken met dubbele rijen rollementen, dus twee aan elke kant, vier in totaal (zoals GasGas en ook vele aftermarket swingarmen zoals Tucker). Dit zou al een hele verbetering zijn, en de afwijking zou minder doorslaggevend zijn.
Denk dat durablue met grotere afwijking werkt om een makkelijke montage toe te laten en daarop niet te veel opmerkingen te krijgen. Zolang eerste rollementen er in zitten gaat montage met kleine afwijking goed, maar velen wachten te lang om nieuwe rollementen te steken, hebben dan miserie om de oude erin te krijgen, nieuwe zitten soms niet meer perfect in lijn doordat carrier licht beschadigd is en dan zeggen ze dat montage niet lukt... Zou het zo niet kunnen zijn ?
Geplaatst: do 18 nov, 2004 12:11
door Bartie
Ik weet een ding.
Ik wacht nog effe met de keuze van mijn achteras
