Pagina 4 van 5

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 14:34
door Alfredo
Dus de ribben zijn normaal gezien hol of wat?

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 20:11
door peet #77
Sg6 schreef:dus rik350 als je de ribben weg doet zou dit dan beter zijn??
Ik dacht dat wanneer je de ribben groter maakt meer warmte kan opgenomen worden?
juist andries hoe meer warmte er kan opgenomen worden in de alu hoe minder rap hij gaat staan warm draaien

en die vinnen zoals ze nu zijn zijn ze goed volgens mij die dat wij hebben geplaatst op de YFZ van Ivoman zijn juist het zelfde als die van u

Re: Koelmodule met pictures

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 21:10
door Fré
Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
ikke nie begrijp nie :mrgeen:

wat bedoel je Rik?

Re: Koelmodule met pictures

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 21:24
door Blasty
Fré schreef:
Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
ikke nie begrijp nie :mrgeen:

wat bedoel je Rik?
Denk eens aan een K&N filter dan snap je het wel :wink:

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 21:58
door Sg6
Alfredo schreef:Dus de ribben zijn normaal gezien hol of wat?
die ribben zullen wel niet hol zijn anders zou dit een gegoten stuk zijn en om wel te zijn zouden er dan door de ribben een leidingske moeten lopen om circulatie te krijgen anders heb je dit niet.

Ik weet het resultaat te vertellen indien de buitentemperatuur terug rond de 25 graden is.

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 22:24
door Alfredo
Sg6 schreef:
Alfredo schreef:Dus de ribben zijn normaal gezien hol of wat?
die ribben zullen wel niet hol zijn anders zou dit een gegoten stuk zijn en om wel te zijn zouden er dan door de ribben een leidingske moeten lopen om circulatie te krijgen anders heb je dit niet.

Ik weet het resultaat te vertellen indien de buitentemperatuur terug rond de 25 graden is.
maar bij jou loopt het water niet door de ribben

Wat bedoelt hij hier dan mee?

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 22:32
door Sg6
geen idee

Re: Koelmodule met pictures

Geplaatst: wo 16 nov, 2005 22:43
door Fré
Blasty schreef:
Fré schreef:
Rik350 schreef:Ik denk dat je zelfgemaakte dingetje niet zo veel scheelt doel van die ribben is oppervlakte vergroting maar bij jou loopt het water niet door de ribben maar kapselen de ribben de leiding juist in
ikke nie begrijp nie :mrgeen:

wat bedoel je Rik?
Denk eens aan een K&N filter dan snap je het wel :wink:
Ik word hier niet betaald om te denken :mrgreen:

Geplaatst: do 17 nov, 2005 00:41
door Rik350
Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.

Jou koeler heeft een bepaalt oppervlak aan de binnenkant en of je de ribben er nu opzet of niet dat opppervlak blijft gelijk. zou je de ribben van binnen kunnen uithollen neemt het oppervlak aanzienlijk toe en is er meer kontaktoppervlak met (koele) luchtstroom. Ribben zetten heeft wel nut op dat buisje maar tot 1 mm rib ofzo Dit voegt nog toe aan het oppervlak van de buitenkant als je daarboven komt is het hetzelfde als een massieve buis van 45 met een gat van 15mm

Geplaatst: do 17 nov, 2005 12:43
door Sg6
Rik350 schreef:Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.

Jou koeler heeft een bepaalt oppervlak aan de binnenkant en of je de ribben er nu opzet of niet dat opppervlak blijft gelijk. zou je de ribben van binnen kunnen uithollen neemt het oppervlak aanzienlijk toe en is er meer kontaktoppervlak met (koele) luchtstroom. Ribben zetten heeft wel nut op dat buisje maar tot 1 mm rib ofzo Dit voegt nog toe aan het oppervlak van de buitenkant als je daarboven komt is het hetzelfde als een massieve buis van 45 met een gat van 15mm
ik geef je deels gelijk maar ook deels ongelijk.
Van een radiator stroomt er geen water door de vinnen. Der lopen buisjes door die vinnen en die vinnen zorgen voor extra afkoeling. Als je een vin afkraakt dan is die vin kapot en loopt er daar geen water uit. Als je die ribben van die module zou uitholen zal er naar mijn gedacht dat water nie echt circuleren waardoor eigenlijk die holle ruimte tot niets zal dienen aangezien het water aangezogen wordt. Moest je 2 buisjes door die ribben steken waardoor je circulatie kan bekomen dan zou het in mijn gedacht wel werken anders heeft die holle ruimte geen nut.
Ofwel ben ik verkeerd in redenering.

Geplaatst: do 17 nov, 2005 13:34
door peet #77
Rik350 schreef:Ik weet niet precies hoe ik het nog duidelijker moet uitleggen maar ik zou het proberen. Idd de ribben zouden hol moeten zijn en het water zou daar door moeten lopen. Bij je radiator heb je ook al die vinnetjes daar loopt water door en de radiator vergroot dus het oppervlak dat in aanraking komt met lucht in vegelijking met een vlak vierkant vak van de zelfde afmeting.

Jou koeler heeft een bepaalt oppervlak aan de binnenkant en of je de ribben er nu opzet of niet dat opppervlak blijft gelijk. zou je de ribben van binnen kunnen uithollen neemt het oppervlak aanzienlijk toe en is er meer kontaktoppervlak met (koele) luchtstroom. Ribben zetten heeft wel nut op dat buisje maar tot 1 mm rib ofzo Dit voegt nog toe aan het oppervlak van de buitenkant als je daarboven komt is het hetzelfde als een massieve buis van 45 met een gat van 15mm
neen die zijn niet hol van binnen heb hier zo één liggen van bij Ralph het is enkel om de oppervlakte van de alu te doen deze doet zijn werk wel om te koelen de warmte word verspreid op de alu vinnen en door de wind koelen die vinnen af zo doede dat er altijd warmte bij kan dat is de bedoeling van die koeler

Geplaatst: do 17 nov, 2005 13:48
door Ivoman #7
peet schreef: ...heb hier zo één liggen van bij Ralph
is er één van CFM Performance ( www.cfmracing.com )
diegene Ralph verkoopt zijn LC Performance coolers ( www.lcperformance.com ) in verschillende kleuren verkrijgbaar

Geplaatst: do 17 nov, 2005 14:17
door Ralph
Waarschijnlijk zal het ook niet zo optimaal voor de flow van de koelvloeistof zijn als je van die kleine buisjes door de vinnen laat lopen.

Geplaatst: do 17 nov, 2005 19:53
door Fré
dergelijke kleine ribben, dwars op de stroomrichting, zouden toch niet doorstroomd worden.

Dan is er ook nog het probleem van hoe ga je dat maken. vonkerosie? :)
Lekker duur. Groef draaien? Ook nogal omslachtig, zou een korte koeltuit worden met dikke ribben.

Die vinnen zitten er idd op om het contactoppervlak te vergroten, dus grotere warmteafvoer. Dus er is weinig nood aan doorstroomde vinnen.

Wat ik m.b.t. koeling het beste zou vinden is een opsplitsing van de darm in veel verschillende kleinere darmpjes, met daartussen koelplaatsjes. Maar dan kom je op een extra radiator uit (ook weer lekker duur dus), en zou je het moeten overwegen om ineens een grotere hoofdradiator te steken.

Dus het gekende koelblokje met vinnetjes is een vrij goedkope en efficiënte manier om je koelwatertemperatuur nog wat naar beneden te krijgen. Hoeveel weet ik niet, maar als het een graad of 4 scheelt dan ben ik al content. ;)

Geplaatst: do 17 nov, 2005 20:10
door Ivoman #7
Je kan er zelf aan beide kanten één plaatsen, he.
1 die het hete koelvloeistof koelt vóór die de radiator ingaat
1 die het afgekoelde koelvloeistof uit de radiator extra koelt

... -> motor -> cooler -> radiator -> cooler -> motor -> ...

al zal de één altijd warmer staan dan de andere
waarbij de koudste vermoedlijke steeds het beste koelt