Koelmodule met pictures (getest)
- 
				Fré
 - Quad Expert

das idd het probleem van een koeler na de rad.
warmtetransfer is rechtevenredig met temperatuurverschil. Dus de efficiëntie is hoger als de vloeistof heet is, en de omgeving koud. Vandaar dat het niet zo super is om een lauwe vloeistof (dus bvb water na de radiator) met een koelertje af te koelen. Temperatuurdaling is kleiner.
Zo koelt hete soep in het begin sneller dan als ze maar half zo warm meer is.

warmtetransfer is rechtevenredig met temperatuurverschil. Dus de efficiëntie is hoger als de vloeistof heet is, en de omgeving koud. Vandaar dat het niet zo super is om een lauwe vloeistof (dus bvb water na de radiator) met een koelertje af te koelen. Temperatuurdaling is kleiner.
Zo koelt hete soep in het begin sneller dan als ze maar half zo warm meer is.
White LTZ-450 - powered by MSD -

- 
				Ivoman #7
 - Quad Expert

- Contacteer:

OK, akkoord.
Maar ik denk wel dat de koeler snel opwarmt door het pas hete koelvloestof. Zodat 'de koelingkracht' volledig overgelaten wordt aan de wind zelf. Wat maakt dat of hij nu links of rechts staat het geen verschil uitmaakt.
De wind koel links evenveel als rechts, naar mijn gedacht

Maar de eerste 15-20 minuten zal hij hoogstwaarschijnlijk wel beter koelen (als hij voor de rad) staat door het (tijdelijk
) grotere temperatuursverschil, idd. 

Maar ik denk wel dat de koeler snel opwarmt door het pas hete koelvloestof. Zodat 'de koelingkracht' volledig overgelaten wordt aan de wind zelf. Wat maakt dat of hij nu links of rechts staat het geen verschil uitmaakt.
De wind koel links evenveel als rechts, naar mijn gedacht
Maar de eerste 15-20 minuten zal hij hoogstwaarschijnlijk wel beter koelen (als hij voor de rad) staat door het (tijdelijk
- 
				peet #77
 - Quad Expert

- Contacteer:

op een yfz heeft het geen nut van die links te plaatsen (voor rad) deze zit wag gestoken achter de radiator

www.rozenhoeve.be  verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html

http://www.rozenhoeve.be/contact.html
Ik heb nu eens de temperatuur van de inline cooler in de gaten gehouden. Bij het starten heb ik ongeveer een temp van 65 graden op de uitgang van motorblok bij stilstand en omgevingstemperatuur van 22 graden. Bij het rijden blijft de temp redelijk lang op 65 graden, wat mij wijsmaakt dat die inline cooler nog niet volledig warm is. Na verloop van tijd loopt die op naar 70 graden (na ongeveer 15min rijden). Dit is dus wel een verbetering want voordien dacht ik dat ik om en bij de 75 zat bij straatgebruik. 
Maar nu, eens ik stop en de motor laat verwarmen om dan terug aan te zetten zie ik dat de temp daalt maar dit komt hoofdzakelijk door mijn scopes naar mijn gedacht en verder daalt de temp niet meer en blijft die terug hangen op 75 graden. Op crossparcour mag je daar dan een graad of 10 bij rekenen.
Dus moraal van het verhaal:
Scopes zijn in mijn ogen veel effectiefer dan een inline cooler. De inline cooler doet zijn dienst in het begin maar eens de inline cooler te warm is waardoor hij zijn warmte niet meer kwijt kan dan heeft het geen nut meer. Mss moet ik daar enkel sleufgaten infrezen met bolvrees zodat ik meer doorstroming heb van wind maarja voorlopig zal dit wel blijven. Op parcour vorige week in westdorpe heb ik niet echt een verschil gezien en dit bij 24 graden! De scoops doen hun job beter.

Maar nu, eens ik stop en de motor laat verwarmen om dan terug aan te zetten zie ik dat de temp daalt maar dit komt hoofdzakelijk door mijn scopes naar mijn gedacht en verder daalt de temp niet meer en blijft die terug hangen op 75 graden. Op crossparcour mag je daar dan een graad of 10 bij rekenen.
Dus moraal van het verhaal:
Scopes zijn in mijn ogen veel effectiefer dan een inline cooler. De inline cooler doet zijn dienst in het begin maar eens de inline cooler te warm is waardoor hij zijn warmte niet meer kwijt kan dan heeft het geen nut meer. Mss moet ik daar enkel sleufgaten infrezen met bolvrees zodat ik meer doorstroming heb van wind maarja voorlopig zal dit wel blijven. Op parcour vorige week in westdorpe heb ik niet echt een verschil gezien en dit bij 24 graden! De scoops doen hun job beter.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u

T0 F@$t F0r Y0u