Pagina 5 van 5
Geplaatst: do 17 nov, 2005 20:48
door Fré
diegene die na de rad staat zal een stuk minder goed zijn werk doen dan de heetste vrees ik.
Geplaatst: do 17 nov, 2005 21:37
door Ivoman #7
't is nogthans de bedoeling om die te plaatsen na de radiator...
en mijn persoonlijke denkpiste is:
Die hete heeft geen tijd om af te koelen, die blijft warm staan, koel niet genoeg
Die na de rad koelt extra
Geplaatst: do 17 nov, 2005 22:44
door Fré
das idd het probleem van een koeler na de rad.
warmtetransfer is rechtevenredig met temperatuurverschil. Dus de efficiëntie is hoger als de vloeistof heet is, en de omgeving koud. Vandaar dat het niet zo super is om een lauwe vloeistof (dus bvb water na de radiator) met een koelertje af te koelen. Temperatuurdaling is kleiner.
Zo koelt hete soep in het begin sneller dan als ze maar half zo warm meer is.
Geplaatst: do 17 nov, 2005 23:29
door Ivoman #7
OK, akkoord.
Maar ik denk wel dat de koeler snel opwarmt door het pas hete koelvloestof. Zodat 'de koelingkracht' volledig overgelaten wordt aan de wind zelf. Wat maakt dat of hij nu links of rechts staat het geen verschil uitmaakt.
De wind koel links evenveel als rechts, naar mijn gedacht
Maar de eerste 15-20 minuten zal hij hoogstwaarschijnlijk wel beter koelen (als hij voor de rad) staat door het (tijdelijk

) grotere temperatuursverschil, idd.

Geplaatst: vr 18 nov, 2005 07:47
door peet #77
op een yfz heeft het geen nut van die links te plaatsen (voor rad) deze zit wag gestoken achter de radiator
Geplaatst: vr 12 mei, 2006 17:41
door Sg6
Ik heb nu eens de temperatuur van de inline cooler in de gaten gehouden. Bij het starten heb ik ongeveer een temp van 65 graden op de uitgang van motorblok bij stilstand en omgevingstemperatuur van 22 graden. Bij het rijden blijft de temp redelijk lang op 65 graden, wat mij wijsmaakt dat die inline cooler nog niet volledig warm is. Na verloop van tijd loopt die op naar 70 graden (na ongeveer 15min rijden). Dit is dus wel een verbetering want voordien dacht ik dat ik om en bij de 75 zat bij straatgebruik.
Maar nu, eens ik stop en de motor laat verwarmen om dan terug aan te zetten zie ik dat de temp daalt maar dit komt hoofdzakelijk door mijn scopes naar mijn gedacht en verder daalt de temp niet meer en blijft die terug hangen op 75 graden. Op crossparcour mag je daar dan een graad of 10 bij rekenen.
Dus moraal van het verhaal:
Scopes zijn in mijn ogen veel effectiefer dan een inline cooler. De inline cooler doet zijn dienst in het begin maar eens de inline cooler te warm is waardoor hij zijn warmte niet meer kwijt kan dan heeft het geen nut meer. Mss moet ik daar enkel sleufgaten infrezen met bolvrees zodat ik meer doorstroming heb van wind maarja voorlopig zal dit wel blijven. Op parcour vorige week in westdorpe heb ik niet echt een verschil gezien en dit bij 24 graden! De scoops doen hun job beter.