Pagina 6 van 7
Geplaatst: do 18 nov, 2004 22:15
door Ralph
Dan zou ik het ook op m'n Blaster moeten hebben.
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 05:46
door Ralph
Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 10:58
door keesie
blast Racer AKA sdsracer schreef:ik denk juist aan iets, je kent de amerikanen met hun uncf standard schroefdraad, zou het niet kunnen dat zij andere maten van lagers hebben? is een vraag he, want ik weet het niet.
greetz
ja, ze hebben wel andere maten, maar ze gaan uit van metrisch.
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 11:08
door keesie
Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.
er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.
wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit

.
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 11:33
door Sg6
keesie schreef:Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen
Don't worry. The specification on the axle is fine. It needs this clearance so that you can assemble the axle. It will not cause bearing wear.
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.
er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.
wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit

.
Die C reeksen is toch een heeeeeeeeeeel aparte serie?? Dit steken ze er toch nooit in?? Een C5 heeft meeeeeer speling dan een C1. Je kan dit zelfs met het blote oog zien als je de buitenste en binnenste ring beweegt tov elkaar.
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 14:55
door keesie
Sg6 schreef:keesie schreef:Ralph schreef:Volgens mij proberen ze me een beetje af te schepen
dat is ook wel zo! als het verschil as/lager binnenring 0,2 is, gaat het lager er niet sneller door slijten.
probleem is dat er minder kwaliteiten lagers worden verkocht, een c2 geeft al meer radiale en axiale speling dan een c3.
er bestaat een oplossing voor te grote toleranties tussen as en binnenring....dat heet: speedy sleeve
dat is een hele dunne ring om de speling te verhelpen
de as wordt afgedraaid en opde nieuwe tolerantie tussen binnenring en speedy sleeve.
wij monteren altijd nieuwe lagers waarbij we het standaard lagervet vervangen door een betere kwaliteit

.
Die C reeksen is toch een heeeeeeeeeeel aparte serie?? Dit steken ze er toch nooit in?? Een C5 heeft meeeeeer speling dan een C1. Je kan dit zelfs met het blote oog zien als je de buitenste en binnenste ring beweegt tov elkaar.
c0 is standaard, c2 en c1 zijn minder in tolerantie, en c3, c4 en c5 zijn groter in tolerantie (speling)
ja, het is zelfs heel erg voelbaar, ik heb hier nog een setje 2rs lagers voor yamaha blaster blaster voorwielnaaf, relatief veel ruimte naar mijn idee.
geeft allemaal niks, gewoon doen wat ieder verstandig voor zich zelf vindt.
maar vooral met achteras lagers is preventief onderhoud nodig, stel voor dat de binnenring blokkeert........dat is bij een aluminium carrier niet echt wenselijk, niet voor het lagerhuis en niet voor de as
Geplaatst: vr 19 nov, 2004 20:15
door Ralph
Dus het is niet zo'n groot probleem?
Geplaatst: za 20 nov, 2004 09:18
door Sg6
Ralph schreef:Dus het is niet zo'n groot probleem?
Wel een probleem. Ik heb dit zelfs getoond op het werk (burgerlijke ingenieur en de plaatselijke mechaniekers die zo werkjes doen en uitlijnen van assen van die motoren die 3500 euro kosten)en die zeiden dat dit niet goed was, de binnenring beweegt te veel tov de as.
Geplaatst: za 20 nov, 2004 11:53
door Ralph
Wat moet ik hier nu mee
Keesie is ook lagerspecialist en zegt dat het niet zo'n bigdeal is en Durablue ook....
Geplaatst: za 20 nov, 2004 11:53
door keesie
wat is nu het verschil tussen de lagerboring en de durablue as?
wat is het verschil tussen durablue as en de stock achteras?

Geplaatst: za 20 nov, 2004 12:01
door Ralph
Er zit 0,062mm verschil tussen.
Geplaatst: za 20 nov, 2004 13:15
door keesie
tussen boring en as of tussen de assen.
als het boring en as is:
0.062( iets meer dan 6 hondertste? mm) onmogelijk te voelen als as op juiste manier is gemonteerd.
Geplaatst: za 20 nov, 2004 13:16
door keesie
tussen boring en as of tussen de assen.
als het boring en as is:
0.062( iets meer dan 6 hondertste? mm) onmogelijk te voelen als as op juiste manier is gemonteerd.
Geplaatst: za 20 nov, 2004 13:23
door Fré
voor mooie schuifpassing is die 62 micrometer op een as van een 40tal mm dik wel op het randje hoor. En dit is dan nog maar Ralph zijn steekproef, wie weet zit op sg6 zijn as veel meer speling. Hij zegt toch dat ie het zeer goed kan voelen, dus dat is toch wel niet zoals het hoort. Op mijn standaardas zit helemaal geen voelbare speling.
Geplaatst: za 20 nov, 2004 13:49
door keesie
als de as volgens specs ( 25 Nm. voor yfz) is vastgedraaid, komt alle voelbare speling van de lagers en niet van de as tov de lagers, omdat alles tegen elkaar inklusief afstandsbus op spanning staat.