Pagina 1 van 1
zelfde toerental meer pk's???
Geplaatst: di 13 dec, 2005 00:48
door Twan #33
Nou ik was me dus ff wat af aan het vragen je hebt 2 cilinders alle 2 zeg even 100 cc (2-takt) de een draait maximaal 15000 toeren de andere maximaal 11000.
Die van 15000 toeren heeft maximaal zeg 20 pk.
Die van 11000 heeft maximaal 12 pk (logisch)
Dan komt de kloe het blijft de zelfde aantal cc's dus beetje raar kijk maar naar de volgende berekening:
Maar hoe kan het dan dat de een 8 pk verschil heeft in een toeren berijk van 4000??
Want als je zou reken is 4000 : 11000 = 36, nogwat %
36 % van 12= 4.32
12 + 4.32 = 16.32 pk maximaal.
Dan is het 36% van 20 = 7.2 pk
20 - 7.2 = 12.8 pk
Deze resultaten van pk's zijn echt overigens(op de testbank geprobeerd zo veel mogelijk pk's eruit te halen.
Dan vraag ik me dus af hoe kan er 7.2 pk in 4000 toeren zitten? ( eventjes teoretisch nagaan )
Kan dit soms liggen aan de poort timing?
Geplaatst: di 13 dec, 2005 09:01
door Ralph
Volgens mij is het niet alleen het aantal toeren wat meespeelt.
Geplaatst: di 13 dec, 2005 12:17
door Twan #33
ja maar massa voor de proef is massa na de proef het moet 100 blijven het zet misschien uit maar in de normale vorm moet het weer 100 cc zijn.
Geplaatst: di 13 dec, 2005 12:49
door tigerblade
dit heeft met snelheid van de spoeling te maken.
een 2 takt heeft onderin zeer weinig vermogen ik kan anders wel een grafiek posten waar dit duidelijk word.
niet alleen de cilinder moet een goeie vullig krijgen ook de tegendruk moet worden opgebouwd dit gebeurt pas in een hoog toerental vanwege de lucht snelheids verplaatsing.
daarom kan het zijn dat een 2 takt bij 2000 toeren 3 pk levert maar bij 14000 toeren 15 pk.
op het moment dat de tegendruk vanuit de utlaat presies goed is dan levert hij het meeste vermogen dus de hoeveelheid pk,s kan ook eerder komen dan zal er dus een expansievat moeten worden gemonteerd die kleiner is dan is de druk er eerder dus ok het max vermogen.
hoop dat het een beetje duidelijk is want is redelijk moeilijk om het zo even te schrijven.
Geplaatst: di 13 dec, 2005 12:50
door Swatten
Was het maar zo simpel
Het is nie zo hoe meer toeren dat je kan maken hoe meer pk dat je hebt,nee het is nie gezegt dat het maxium toeren maxium pk is nee.
Pk' gaan niet gelijk op met de toeren en het koppel ook niet
Een beetje meer uitleg vind je hier onder
www.squadra-tuning.com/wat_is_koppel_en_vermogen.htm
Geplaatst: di 13 dec, 2005 20:19
door Robby
tigerblade schreef:dit heeft met snelheid van de spoeling te maken.
een 2 takt heeft onderin zeer weinig vermogen ik kan anders wel een grafiek posten waar dit duidelijk word.
niet alleen de cilinder moet een goeie vullig krijgen ook de tegendruk moet worden opgebouwd dit gebeurt pas in een hoog toerental vanwege de lucht snelheids verplaatsing.
daarom kan het zijn dat een 2 takt bij 2000 toeren 3 pk levert maar bij 14000 toeren 15 pk.
op het moment dat de tegendruk vanuit de utlaat presies goed is dan levert hij het meeste vermogen dus de hoeveelheid pk,s kan ook eerder komen dan zal er dus een expansievat moeten worden gemonteerd die kleiner is dan is de druk er eerder dus ok het max vermogen.
hoop dat het een beetje duidelijk is want is redelijk moeilijk om het zo even te schrijven.
inderdaad,beter had ik het niet kunnen omschrijven.