Pagina 1 van 1

Problemen met starter 660R

Geplaatst: di 27 dec, 2005 21:08
door Willems David
Kan het zijn dat de starter na verloop van tijd water binnen krijgt?
Die van mij marcheert nog maar de overslag naar het motortandwiel doet hij niet.
Ben hem nu aan het demonteren om alles eens goed in te smeren want volgens mij zit de boel vast !
Komt dit vaak voor bij quads? :wink:

Geplaatst: di 27 dec, 2005 22:48
door No Limit W-tec
Ben je zeker dat het niet starterrollement is dat kapot is. Bel eens naar Dennis van www.Powerwheels.be

Re: Problemen met starter 660R

Geplaatst: wo 28 dec, 2005 09:28
door Verlintje
Willems David schreef:Kan het zijn dat de starter na verloop van tijd water binnen krijgt?
Die van mij marcheert nog maar de overslag naar het motortandwiel doet hij niet.
Ben hem nu aan het demonteren om alles eens goed in te smeren want volgens mij zit de boel vast !
Komt dit vaak voor bij quads? :wink:
Als je een hard metalen geluid hoort bij het starten (het zogezegde 'overslaan')
zal je het wellicht niet bij de starter of onvoldoende smering moeten gaan
zoeken, maar wel bij de starterclutch.
Dat is nl. een soort rollager die bij rechtse draairichting de krukas laat
meedraaien en in de linkse draairichting in vrijloop gaat.

Kost bij de Yamaha-verdeler wel een aardige duit (>200€ geloof ik,
zonder het tandwiel dat bij wat oudere raptor's dikwijls ook aan
vervanging toe is).

Geplaatst: wo 28 dec, 2005 09:56
door Dutje#82
een one-way tandwiel kost idd kluiten vol geld :shock:
zeker als het dan nog eens warmtebestand moet zijn en druk bestan op zijwaartse druk !


grtzz

Geplaatst: wo 28 dec, 2005 10:15
door tuumke
Ik heb dit ook al een keer of 2 voorgehad.

Dat is inderdaad de starterclutch.
Deze slaat door omdat de veer die de elementjes samenhoudt stuk is.

Hier heb ik die veer vervangen door een rubberen o-ring, maar beter is dezelfde stalen veer gebruiken en die vind je terug in een asdichting (vb een oliekeerring van de voorvork van een crossmoto):

Afbeelding

Dit heb ik zelf zo ook al een keer of 2 gedaan en dit werkt, maar wel tijdelijk, omdat deze gear waarschijnlijk ook al veel heeft geleden:

Afbeelding

2 weken geleden heb ik deze gear samen met de starterclutch vervangen.
Dit kostte mij samen €342, zonder het werk.

Nu kan ie er weer een jaartje of 2 tegen :)

Let wel als je zelf gaat demonteren en terug monteren, locktite gebruiken !

Geplaatst: wo 28 dec, 2005 19:50
door 4Wheels
komt precies veel voor op op raptor
ken er ook die dat het hebben voor gehad

Geplaatst: do 29 dec, 2005 11:31
door No Limit W-tec
Enige oplossing is het vervangen door een ander model van L&A Designs.

http://alba.buyol.com/Item/LA%2D02%2D03.htm

Is een verbeterde versie van de Yamaha starter clutch. 290 € btw in

Geplaatst: do 19 jan, 2006 20:44
door Slider
Ik heb gehoord dat hij kappot gaat als je de motor met de sleutel uitzet. Dan krijgt dat een fikse klap te verduren. En dan x 3000keer kan wel eens het einde betekenen ervan.

Je moet je quad uitzetten met de knop op het stuur, dan zou het niet meer kappot gaan. Bron (yamaha dealer)

Geplaatst: do 19 jan, 2006 21:46
door Ivoman #7
Slider schreef:Ik heb gehoord dat hij kappot gaat als je de motor met de sleutel uitzet. Dan krijgt dat een fikse klap te verduren. En dan x 3000keer kan wel eens het einde betekenen ervan.

Je moet je quad uitzetten met de knop op het stuur, dan zou het niet meer kappot gaan. Bron (yamaha dealer)
Mij zeiden ze net het omgekeerde. :? 'k Ga geen winkelnaam noemen.
Wie kan wat Slider zegt nog eens bevestigen?

Geplaatst: do 19 jan, 2006 21:59
door Teunie
Slider schreef:Ik heb gehoord dat hij kappot gaat als je de motor met de sleutel uitzet. Dan krijgt dat een fikse klap te verduren. En dan x 3000keer kan wel eens het einde betekenen ervan.

Je moet je quad uitzetten met de knop op het stuur, dan zou het niet meer kappot gaan. Bron (yamaha dealer)
Ik heb ook altijd het omgekeerde gehoord...

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 06:47
door Slider
Ah fijn, dus wat is het nu :shock: ..

Die knop op het stuur, wat doet die precies? Ik denk eerlijk gezegd zelf dat hij hetzelfde doet als de sleutel. Gewoon de stroom onderbreken.

Eigenlijk zou het niet mogen kappot gaan vind ik, maar wie ben ik..

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 07:04
door tuumke
Mij hebben ze ook altijd gezegd dat het beter is hem met de sleutel stil te leggen. Dit is omdat je dan alles uitschakelt, ook de lichten. Zo kunnen deze niet ongewild blijven branden.

Maar of dit beter of slechter is dan met de knop aan het stuur is gewoon dikke onzin. Je kan net zo goed de bougiekap lostrekken, dat doet juist hetzelfde; de vonk onderbreken.

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 14:50
door Slider
Dat denk ik ook ja...maar ze moeten iets zeggen hé.

Geplaatst: vr 20 jan, 2006 17:01
door tuumke
Tis dat he :)

Geplaatst: za 11 feb, 2006 18:01
door Willems David
Is al in orde!
Starterclutch was kapot + tandwielslijtage.
Heb de hele rim ram laten vernieuwen.
Was de prijs zoals jullie hebben vermeld.
Alvast bedankt voor jullie uitleg.
:wink: