Pagina 1 van 2
Serieus (denk ik) probleem Raptor 660
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 14:33
door JohnBeton
Ik denk/vrees dat ik een serieus probleem heb met m'n raptor 660.
Wou deze namiddag een ritje maken, en na een paar km valt de motor stil.
Heb me aan de kant gezet, maar kreeg hem niet meer gestart, je hoort de startmotor en hij wil starten maar hij doet het niet.
Af en toe start hij heel even, maar het minste wat ik aan m'n gas kom valt hij stil.
Ik was toen toch maar 1km van thuis, dus heb hem tot thuis geduwd, daar merkte ik dat m'n reservoir met koelvloeistof leeg was, het lampje van de koeling had wel niet gebrand.
Ik wou ook m'n olieniveau nakijken, en de olie kwam er gewoon aan uitgelopen.
Hiervoor was m'n olieniveuw en coolant-niveau normaal.
Ik vrees dat er dus wat ernstigs aan de hand is, weet iemand raad ?
Hij zou toch niet vastgelopen zijn of zo ?
Re: Serieus (denk ik) probleem Raptor 660
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 14:56
door Drive a Z
probeer eens bij te vullen,en dan achter de auto ofzo aan de gang te trekken?
als je de zuiger niet hoort...

Geplaatst: zo 09 apr, 2006 16:07
door Ralph
Je kan al beginnen met de simpele dingen, zoals kijken of je bougie vonkt en kijken of je nog compressie hebt.
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 16:32
door JohnBeton
bougie lijkt nog te vonken, maar ga me morgen alleszins een nieuwe halen.
Maar ik maak me enorm zorgen om het feit dat de olie eruit gutste toen ik het olie reservoir opendraaide.
De quad stond toen al 10 minuten stil...
En dat die koelvloeistof plots leeg is, doet me vrezen dat de motor misschien oververhit is geweest...

Geplaatst: zo 09 apr, 2006 16:49
door Fré
olie aflaten en kijken naar kleur, geur, deeltjes, ...
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 17:39
door keesie
1. kapotte waterpompkeerring
2. lekke koppakking
1 van de 2 ben ik bang

ik denk de eerste
olie drijft op koelwater, als je de aftapplug losdraait komt er eerst koelvloeistof uit
probleem is dat ie erg heet is geworden en tijdelijk gesmeerd is geweest door olie verdund met water, en dat vinden je nokkenassen en klepgeleiders niet echt leuk laat staan je zuiger en veren, bigend lager, krukaslagers, transmissie enz.
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 20:08
door Robby
ik sluit me bij keesie aan, eerst olie aflaten en nakijken wat er bij zit, dan verdere conclusies trekken. Rookte hij niet bijzonder?
greetz
Geplaatst: zo 09 apr, 2006 22:11
door JohnBeton
Hallo,
Bedankt voor de reacties, daarstraks heb ik de olie en het koelwater afgelaten.
De olie was donker van kleur, maar er dreven geen watervlekken op, de olie zag er eigenlijk perfect normaal uit, het enige rare was dat mijn reservoir nog tot boven vol zat en eerst ook overliep.
Er kwam in totaal (reservoir + blok) iets van een 2.2l uit, wat de inhoud is van een raptor.
Daarna heb ik het koelwater afgelaten, dat was gelig van kleur, en er zat geen olie in.
M'n radiator was tot boven vol, de leidingen zaten ook nog vol, enkel het reservoir bleek leeg.
Morgen ga ik nieuwe olie, koelvloeistof en bougie halen, en dan nog eens proberen. Misschien heeft hij gewoon koelvloeistof gelekt aan het reservoir... ik weet het niet.
Maar hoe die olie zo kan stijgen, daar kom ik niet aan uit

Geplaatst: ma 10 apr, 2006 04:40
door wally
oliepomp defect?
Geplaatst: ma 10 apr, 2006 07:32
door JohnBeton
kan het ook zijn dat de olie stijgt door constant te proberen te starten ?
Ik had op raptorforum.com gelezen dat het zou kunnen dat er benzine in de olie terecht gekomen is, en ik had de oude olie nog staan, en inderdaad ruikt hij redelijk wat naar benzine.
De olie is ook redelijk vloeibaar, alleszins pakken vloeibaarder dan nieuwe olie (10w40).
Iemand een idee hoe dat zou kunnen komen dat er benzine in de olie terecht komt ?
Het zou iets met de carburators te maken hebben.
Ik heb nieuwe olie en nieuwe bougie gehaald, maar wil best eerst zeker zijn voordat ik alles nieuw erin doe.
Geplaatst: ma 10 apr, 2006 18:59
door keesie
nou ja, dan verzin je maar zelf verder

Geplaatst: ma 10 apr, 2006 19:43
door Fré
vlotter die blijft steken?
Geplaatst: ma 10 apr, 2006 19:51
door Robby
kan zijn dat er naft bij je olie is gekomen, carbs is kuisen is de oplossing daarvoor.
greetz
Geplaatst: ma 10 apr, 2006 20:48
door JohnBeton
keesie schreef:nou ja, dan verzin je maar zelf verder

huh ? Wat is dat voor een opmerking ...
Voor de rest, tnx mannen, ga zodra ik tijd heb de carburators eens kuisen.
Zal waarschijnlijk voor het week-end zijn, maar zal een update posten.
Geplaatst: di 11 apr, 2006 21:04
door keesie
nou ja, dan verzin je maar zelf verder ...
huh ? Wat is dat voor een opmerking ...
dat komt omdat je eerst zei dat de olie eruit gutste, zelfs toen ie al 10 minuten stil stond...(kennelijk teveel vloeistof)
terwijl daarvoor alles altijd goed was
daarna is het niveau/inhoud ineens wel goed...
dan weet ik het ook niet meer (vanaf hier zonder de quad gezien te hebben) dus dan zeg ik...nou ja, dan verzin je zelf maar verder.

(of samen met een ander)
je zoekt er kennelijk iets achter, wat er niet is en dat hoeft ook niet, want er is niets om achter te zoeken
