Pagina 1 van 2

Probleem met tuning Eton viper.

Geplaatst: di 03 okt, 2006 15:16
door Arno
Hallo allemaal,

Heb een eton viper 50 en ben bezig deze te tunen.
Ik heb het volgende gedaan en zal het probleem proberen te omschrijven.
Polini 70 cc(geen evo),technigas uitlaat,polini blauwe drukveer,4,1 gram rollen.
Carburateur origineel(andere sproeier geprobeerd maar niet het gewenste resultaat).
Het volgende doet zich voor:Quad trekt de eerste meters goed weg,komt lekker op toeren maar dan blijft hij als het ware daar hangen en wil niet direct doorgaan.In het zand wil het al helemaal niet op de weg trekt hij wel door het dode punt heen en rijdt dan als een beest verder.Alleen heb ik daar niks aan omdat er enkel op de crossbaan ermee wordt gereden.Wat ik ook probeer aan rollen het probleem verschuift zich dan alleen(lichtere rollen eerder,zwaarder later of komt helemaal niet door dat punt).
Met andere drukveer(gele malossi) of strakere trekveren bied ook geen uitkomst.
Weet iemand een oplossing of herkent het probleem?
Verneem graag iets.

Arno.

Geplaatst: di 03 okt, 2006 18:09
door Vyrena
Je hebt PM.

Geplaatst: di 03 okt, 2006 19:02
door Arno
Vyrena schreef:Je hebt PM.
Oke,dank je ik heb het gelezen.

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 16:29
door gareth
Je kan niet zomaar willekeurige rollen erin doen.

Als de met 4,1 alleen in het begin trekt moet je zwaarder. Maar dan niet gelijk 6 gram.
Stapjes van o,5 gram eerst proberen en dan met 0,1 gram helemaal perfect afstellen.

Hoe lichter wil niet zeggen hoe harder die trekt.

Meeste denken lekker licht er in en dan trekt die hard of met afstellen in grote stappen, dan liukt het niet.

En met 70cc moet je ook een andere drukveer nemen.

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 16:33
door epix no-fear
allebij jullie meningen kloppen niet.

het zit zo:

het gewicht van de rolletjes bepaald hoe snel ze naar buiten gaan dmv de centrifugaal kracht.
doe je er zware rolletjes is dan gaan ze sneller naar buiten dat betekent dat de vario sneller aan grijpt en je dus met relatief weinig toeren vertrekt.

leg je er daar in tegen lichtere rolletjes in dan gaan ze minder snel naar buiten en grijpt je vario later aan waardoor je met veel toeren vertrekt.

het lijkt allemaal of het harder trekt maar naar mijn mening is het gewoon POSER spul om te laten zien dat je met meer toeren weg rijd

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 16:42
door kane

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 18:06
door gareth
Wie wat klopt niet, mijn mening. Je hoeft mij niet te vertellen hoe het moet hoor.


En het ligt er ook aan wat voor uitlaat je hebt. Zoals ik al zei bij jouw setup zal maar een gewicht het beste lopen en dat gaut op de tiende gram nauwkeurig. Je zal gewoon veel moeten testen. En dan in niet te groten stappen.

Zware rollen zal die harder trekken bovenin en met lichtere rollen misschien wel iets harder onderin, maar te licht maak je meer verlies, want dan maakt hij meer toeren dan dat ie versnelt.

Testen, testen en nog een testen.

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 18:25
door kane
gareth schreef:Testen, testen en nog een testen.


idd,om de beste afstelling te hebben moet je gewoon van 0 tot 60 opmeten me ne chronometer

doe dit paar keer met verschillende gewichtjes hoe minder de tijd is die je heb opgemeten hoe beter

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 18:29
door Meeki
gele drukveer (mallossi) zwarte trekveren (omega) ongeveer 5.5 gram rollen (je kunt t beste eerst zo'n afstelset kopen van polini waar je zelf rollen mee kan maken) als je originele carb hebt en minarelli blok moet je ongeveer sproeier 90 hebbe met open lucht filter

helemaal ideaal is als je een rpm meter hebt dan kun je kijken of ie van nul tot bijna top op hetzelfde toerental blijft (het is niet voor niets vario)
moet je wel ff weten wanneer je cilinder het meeste vermogen afgeeft bij n x toerental

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 18:42
door kane
70cc met originel carb daar verliest veel power mee


hoveel mm is diene carb standaart 12mm toch ?

Geplaatst: wo 04 okt, 2006 18:52
door gareth
Heb je maar een sproeier geprobeerd, :D :? denk dat de afstelling van de carburateur dan niet klopt hoor.


Zeker gelijk heel veel stappen groter gegaan. Zo lukt het echt niet. Je moet met afstellen echt in stapjes gaan proberen en niet zomaar luck raak een sproeier erin stoppen en rollen.

Geduld en testen!

Geplaatst: do 05 okt, 2006 06:03
door Arno
Allen bedankt voor jullie reactie.
Wat rollen betreft heb ik echt vanalles geprobeerd,van 3,7 tot 6,5 gram.
Je verlegd alleen het probleem,hoe zwaarder hoe later het dode punt en hoe lichter hoe sneller dat zelfde punt.
Wat de carburateur betreft:is origineel 16 mm met een 85 sproeier.Heb 90 en 95 geprobeerd zonder resultaat.Wil een dell'orto 19 mm proberen.
Heb van iemand begrepen dat het wellicht aan de torque driver(achterpoeli) zou kunnen liggen,deelt iemand deze mening? :afgestudeerd:

Geplaatst: do 05 okt, 2006 08:49
door Meeki
blauwe drukveer is zoiezo te licht moet minimaal geel of rood in van malossi

Geplaatst: do 05 okt, 2006 16:33
door kane
Arno schreef:Allen bedankt voor jullie reactie.
Wat rollen betreft heb ik echt vanalles geprobeerd,van 3,7 tot 6,5 gram.
Je verlegd alleen het probleem,hoe zwaarder hoe later het dode punt en hoe lichter hoe sneller dat zelfde punt.
Wat de carburateur betreft:is origineel 16 mm met een 85 sproeier.Heb 90 en 95 geprobeerd zonder resultaat.Wil een dell'orto 19 mm proberen.
Heb van iemand begrepen dat het wellicht aan de torque driver(achterpoeli) zou kunnen liggen,deelt iemand deze mening? :afgestudeerd:

19 21 mm carb is al goed


meer info voor diene torque driver en VARIO afstelling


http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=140474

Geplaatst: do 05 okt, 2006 17:37
door gareth
Zei ik al anders drukveer.