Pagina 1 van 6
Lengte nieuwe veren
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 13:10
door Ivoman #7
Eind deze maand steek andere veren (YSS veren) aangezien m'n quad nu,
met originele YFZ veren en +2 a-armen,
te laag tegen de grond zit, maar vooral iets te breed is. (zie foto)
Wat ik dus nodig heb is, in principe,
dezelfde veren zoals die van een YFZ maar dan langer. Dat maakt dat hij hoger en minder breed komt te staan. En dat ie beter zal veren aangezien ik enkel aftermarket veren kan kopen.
Ik kan veren bestellen, waarbij de prijs 5% duurder is als ik ze hoger wil bestellen dan 40cm hoog.
Ik dacht dat originele YFZ veren 39cm hoog zijn. En als ik de bestelling plaats kan ik de lengte die moet toegevoegd worden opgeven in mm.
En nu m'n vraag. Wie kan bepalen
hoeveel langer ze moeten zijn t.a.v. originele YFZ veren (39cm)? 1cm? 1,5cm? 2cm?
PS: Kan iemand bevestigen dat de lengte van originele YFZ veren 39cm is?
Bedankt
Ivoman
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 14:01
door Alfredo
Bestel je de motocross veren? Die worden normaal gezien toch op maat gemaakt en daar moet je quad voor binnengedaan worden?
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 14:30
door No Limit W-tec
Waarom wil je hem in godsnaam hoger ?
Volgens mij zit je met armen voor standaard veerlengte. Als je echt beter wil, koop dan LT armen met LT veren (lengte meestal opgegeven door fabrikant).
Rijhoogte wordt voor groot stuk bepaald door veersterkte in combinatie met veervoorspanning. Met brede armen is de veer te licht in combinatie met de standaard valving en moet je te veel voorspanning steken om dat op te vangen. Gevolg is dat je geen negatief meer hebt. Die standaard veren zijn goed, alleen laten revalven, en eventueel hardere veer. Bennyn heeft met brede armen met standaard vering gereden, was aangepast door kayaba en was zowat beste vering die ik al gezien heb op yfz.
Lengte is niet zoiets wat je zomaar kiest. Je moet vering uit quad halen en 3 zaken meten, telkens center/center montagegat :
- volledig van de grond
- volledig op de grond
- 4 cm van de grond
Op basis daarvan wordt juiste lengte bepaald en juiste veerweg.
Weet niet of je nog kan volgen, maar bel mij anders gerust eens.
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 14:31
door No Limit W-tec
Is YSS nu plots de nieuwe wonderdokter in vering ?
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 14:41
door epix no-fear
als je veel groundclearance wil moet je GIBSON longtravel a-armen kopen daar zit een knik in waardoor je zo'n 20cm meer speeling krijgt ipv met gewone of andere LT a-armen
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 14:59
door No Limit W-tec
Meeste merken hebben dat nu, maar meestal niet voor +2.5" armen. Die maximum ground clearance armen zijn meestal bedoeld voor GNCC wedstrijden en daar rijden ze maar met +0.5".
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 15:16
door Ivoman #7
De veren die erop zitten zijn gerevalved door kayaba.
De zithoogte is goed. (zit hoogte ie niet het probleem)
't Is de breedte die gewoon te breed is. waarom? als ik uiters links (of rechts) draai blijven de wielen daar steken. Ik moet als het ware m'n stuur recht trekken... En dat had ik niet vóór de +2 a-armen.
Iets langere veren lost het breedte probleem gewoon op...
de gerevalved kayaba veren die ik nu gebruik zijn van doubletracing
en m'n YFZ veren zijn zo goed als verkocht (terminator rijdt ermee)
dus ik moet zowiezo andere veren hebben, en het worden iets langere. draai het of keer het.
Als je vooraan naar de quad kijkt zie je dat de a-armen onder een stompere hoek staan dan standaard a-armen. Dus ik dacht logish na en zag dat de veren iets langer mogen zijn. En dat lost het breedte probleem meteen op.
Pas op, misschien kan niemand me helpen en zal ik zelf moeten uitzoeken wat het moet zijn, he. Ik dacht; misschien heeft hier iemand daar al kaas van gegeten.
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 15:17
door Ivoman #7
No Limit YFZ schreef:Is YSS nu plots de nieuwe wonderdokter in vering ?
YSS is voor mij de recreant dokter. Betaalbare prijzen zonder dat je competitie rijdt. Daar moet ik van hebben!
En de lagere prijzen liggen aan de productiekosten. Dus ik denk niet dat ervan gebrek aan qualiteit zal kunnen gesproken worden.
Daarom kies ik YSS ~ prijs + vertrouwen in qualiteit
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 15:54
door No Limit W-tec
Eerlijk gezegd denk ik dat probleem in je armen of regeling van je stuurstangen of maximale stuurhoek zit. Kun je eens exact uitleggen, ben niet echt mee wat het probleem is.
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 16:00
door Ivoman #7
Wel, als ik (bv) naar rechts bocht en ik kom de bocht uit dan staan m'n wielen nog steeds naar rechts gedraaid in plekke ze vanzelf terug recht komen te staan. Soms wel gevaarlijk...
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 16:11
door Vyrena
Ik heb toen een paar keer met yfz gereden waar standaard vering op zat (niets aan gerevalved) met brede TM voorarmen, maar ik merkte niets van je probleem wat jij beschrijft. De vering was wel iets aan de lichtere kant, maar omdat het een geleende quad was ga ik daar niet aan draaien. En met sturen terwijl je uit de bochten komt heb ik nog nooit wat gemerkt wat jij beschrijft. En zo heel breed was ie eigenlijk nog niet, vond het eigenlijk wel fijn.
En je moet het stuur dan toch ook terugdraaien, tot ze recht staat wanneer je de bocht uit komt?
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 16:27
door doubletracing
ivoman,je hebt mijn armen en veren nu op je quad,heb een crossseizoen met die setup gereden,ik had geen last van het probleem wat je beschrijft.ik denk dat je het verkeerd ziet als je langere veren gaat steken,dat gaat de quad hoger zetten vooraan tov achteraan en hij gaat op zijn voorkant schuiven denk ik.koop je yss vering op dezelfde lengte als de orignele en regel dan met veervoorspanning tot op de juiste hoogte.dat zou ik toch doen,wat jij wil is eigenlijk bijna LT veren op standaard armen monteren...
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 16:30
door Dutje#82
Ivoman #7 schreef:Wel, als ik (bv) naar rechts bocht en ik kom de bocht uit dan staan m'n wielen nog steeds naar rechts gedraaid in plekke ze vanzelf terug recht komen te staan. Soms wel gevaarlijk...
dat is toch maar meer of logisch dat ze zo blijven staan... als ze TE ver gaan is het de regeling van de stuurstangen die niet juist is..
hoe heb je uitgelijnt van de grond of op de grond.. altijd uitlijnen van de grond !
Geplaatst: vr 06 okt, 2006 16:51
door Ivoman #7
Vyrena schreef:En je moet het stuur dan toch ook terugdraaien, tot ze recht staat wanneer je de bocht uit komt?
ja
OK heruitlijnen en zelfde lengte veren.
Zeker, he? Zelfde lengte? Vind je niet dat ie wat "plat" staat (zie foto) zonder dat er iemand op zit. Of ben ik dan zo mis...

Geplaatst: vr 06 okt, 2006 17:36
door Fré
Ivoman #7 schreef:Wel, als ik (bv) naar rechts bocht en ik kom de bocht uit dan staan m'n wielen nog steeds naar rechts gedraaid in plekke ze vanzelf terug recht komen te staan. Soms wel gevaarlijk...
?
En dat ligt aan de veerlengte?
Veren op maat van a-armen: staat hier ergens een topic over hoe dat moet, maar tis simpel:
minimale veerlengte heb je zoals door Nicolas bepaald.
maximale veerlengte heb je ook door de maximale hoek van je balljoints.
Iets van een 25% ingeveerd bevindt zich de rijhoogte.
Is deze te hoog dan moet je de maximale veerlengte gaan inkorten.
Is deze ok wel dan heb je sjans.
Is deze te laag dan zijn het slecht armen, lol. Maar dat betwijfel ik.
In het eerste geval: wil je die maximale veerlengte NIET inkorten, dan moet je zero preload veren gaan kopen, of heel progressieve die in het begin weinig weerstand bieden.