Pagina 1 van 5
vario-RING, hoe en wat?
Geplaatst: di 02 jan, 2007 20:23
door jossoh
ik heb laatst bij een topic gelezen:
door de vario-ring eraf te halen wordt je quad sneller.
ik wil hier graag wat meer uitleg over.
dan denk ik aan:
1. waar zit dit dingetje?
2. hoeveel harder gaat die erdoor?
als jullie die kunnen beantwoorden, fijn!

als iemand er een foto bij nodig heeft, die heb ik, vraag er maar naar dan post ik die later.
Geplaatst: di 02 jan, 2007 20:25
door cross-X-team
als je de vario erafhaalt kom je niet eens vooruit
de varioRING kun je eruit halen dat is een soort begrenzing dat de v-snaar niet zo hoog in je poelie kan komen en zo niet harder kan.. ik heb volgens mij wel ergens foto's
en het is aleen bij 50cc automaatjes
EDIT:
hier de foto's de foto's zijn dan wel niet van mij.. en niet van een quad maar het vario gedeelte is hetzelfde

Geplaatst: di 02 jan, 2007 20:37
door jossoh
ok en zijn er dan ook gevaren als ik deze er af heb?
Geplaatst: di 02 jan, 2007 20:40
door cross-X-team
er zijn geen gevaren

het is alleen een begrenzing zodat die niet harder gaat

Geplaatst: di 02 jan, 2007 20:46
door jossoh
ok bedankt voor de reactie!
Geplaatst: di 02 jan, 2007 21:16
door Robby
jossoh schreef:ok bedankt voor de reactie!
je gaat em kunnen verwijderen met als gevolg dat je quadje niet meer gaat trekken... weet dit uit ervaring... moest je een of ander kitje hierop monteren en dan die ring eruit is ideaal... spreek hierover over de ervaring van een unilli ax50
greetz
Geplaatst: di 02 jan, 2007 21:19
door jossoh
nahjaah we zullen zien zal ik maar zeggen,
als die dan niet meer trekt zet ik hem er weer op of koop me er zo'n setje voor hea.
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 09:39
door cross-X-team
Robby schreef:jossoh schreef:ok bedankt voor de reactie!
je gaat em kunnen verwijderen met als gevolg dat je quadje niet meer gaat trekken... weet dit uit ervaring... moest je een of ander kitje hierop monteren en dan die ring eruit is ideaal... spreek hierover over de ervaring van een unilli ax50
greetz
... het blok van zo'n quad is identiek aan het blok van een scooter en omdat ik veel met brommers omga weet ik ook dat bijna iedereen de vario-ring eruit haalt om zo harder te gaan..
De vario is de versnelling van de scooter en moet ervoor zorgen dat de motor op een constant toerental draait. Dit gebeurt doordat bij de acceleratie de rollen in de draaiende vario naar buiten drukken. De vario schuift opzij (gootjes waar de rollen door lopen staan omhoog) en de snaar wordt omhoog gedrukt tegen de andere schijf naast de vario zodat de diameter van het spoor waarover de snaar loopt groter wordt. Tegelijk wordt doordat de vario de snaar naar zich toetrekt de diameter bij de koppeling kleiner. Een drukveer die twee schijven achter de koppeling, waar de v-snaar tussen loopt, naar elkaar drukt zorgt voor een constante spanning op de snaar, ongeacht de stand van de vario.
dus de vario-ring zorgt er alleen voor zodat de v-snaar hoger in de poelie's komt te liggen en zo harder gaat... en en als de varioring eruit is dan kan de v-snaar ook dieper in de poelies en dan trekt die ook nog harder op..
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 10:56
door Robby
cross-X-team schreef:Robby schreef:jossoh schreef:ok bedankt voor de reactie!
je gaat em kunnen verwijderen met als gevolg dat je quadje niet meer gaat trekken... weet dit uit ervaring... moest je een of ander kitje hierop monteren en dan die ring eruit is ideaal... spreek hierover over de ervaring van een unilli ax50
greetz
... het blok van zo'n quad is identiek aan het blok van een scooter en omdat ik veel met brommers omga weet ik ook dat bijna iedereen de vario-ring eruit haalt om zo harder te gaan..
De vario is de versnelling van de scooter en moet ervoor zorgen dat de motor op een constant toerental draait. Dit gebeurt doordat bij de acceleratie de rollen in de draaiende vario naar buiten drukken. De vario schuift opzij (gootjes waar de rollen door lopen staan omhoog) en de snaar wordt omhoog gedrukt tegen de andere schijf naast de vario zodat de diameter van het spoor waarover de snaar loopt groter wordt. Tegelijk wordt doordat de vario de snaar naar zich toetrekt de diameter bij de koppeling kleiner. Een drukveer die twee schijven achter de koppeling, waar de v-snaar tussen loopt, naar elkaar drukt zorgt voor een constante spanning op de snaar, ongeacht de stand van de vario.
dus de vario-ring zorgt er alleen voor zodat de v-snaar hoger in de poelie's komt te liggen en zo harder gaat... en en als de varioring eruit is dan kan de v-snaar ook dieper in de poelies en dan trekt die ook nog harder op..
gij gaat mij aan zo een 50CC quadje leren werken ofwa?
ik zeg u: ten eerste alle remmingen bij zo een 50cc blokje voor een quad zijn er uit behalve de varioring!
DOOR de varioring er uit te halen zakt uw v-snaar NIET dieper
Als de varioring er uitgehaald wordt zonder gewichten of dergelijke te veranderen of geen kit wordt gestoken gaat de v-snaar vanvoor zo rzap mogelijk op zijn hoogste punt gaan liggen waardoor hij geen macht meer heeft! zo een quadje draait nog wel altijd op 4 wielen en weegt straks het dubbele van zijn scooter variant.
die ring zit er standaard in voor de riem vast te zetten in het midden van de poullie voor nog macht te hebben als je een bergje of dergelijks doet...
maar ja jij weet blijkbaar alles beter hier...
laat me zeggen -> try out en wees eerlijk achteraf, want bliojkbaar heb je daar ook nog nooit aan gewerkt... ik ga me hier niet de les laten spellen door e manneke van 15-16jaar da ne crossmoto heeft en peist da de wereld aan zen voeten ligt
greetz
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:11
door jossoh
dan doe je het niet.
als die sneller loopt is het mooi meegenomen.
ik heb er al andere gewichtjes op, dus niet gegooid is altijd mis. als die dan helemaal [strike]kloten[/strike] loopt dan zet ik hem er weer op, simpel zat.
dit geld dan ook alleen voor bromfiets quads!
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:15
door Robby
jossoh schreef:dan doe je het niet.
als die sneller loopt is het mooi meegenomen.
ik heb er al andere gewichtjes op, dus niet gegooid is altijd mis. als die dan helemaal [strike]*****[/strike] loopt dan zet ik hem er weer op, simpel zat.
dit geld dan ook alleen voor bromfiets quads!
sneller gaat ie lopen -> in bergaf ergens 20KM/U maar bergop zal zijn maximum ook maar 20KM/U zijn...
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:17
door jossoh
ik woon in groningen dus bergop en bergaf ken ik niet

helaas
hier rijden wij op een stuk land die 's winters braak staat.
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:20
door Robby
jossoh schreef:ik woon in groningen dus bergop en bergaf ken ik niet

helaas
hier rijden wij op een stuk land die 's winters braak staat.
tjah je doet maar... laat je bevinding weten... als ik gelijk krijg hoef je van mij nooit geen uitleg meer te verwachten op zo een stomme topics... als je toch beter weet...
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:22
door jossoh
luister nu es even goed!
ik haal hem eraf, als die niet sneller loopt zet ik hem er weer op.
simple as hell niet ?
ik heb tegelijkertijd al een beetje met mijn gewichtjes gespeelt.
ik hou jullie op de hoogte.
ik ga vrijdag mijn achteras er weer goed opzetten dus dat wordt hem einde van de week.
Geplaatst: wo 03 jan, 2007 11:25
door jossoh
daar hoef ik niet op te antwoorden