Pagina 1 van 2
Zwaardere Batterij bij Winchen / Verwarmde handvaten
Geplaatst: do 22 mar, 2007 22:20
door Timvanisolim
Hey mannen,
Heeft er iemand een zwaardere batterij voor te winchen? Zo ja en indien nodig, waar kan ik die vinden in Belgie?
En heeft er iemand Verwarmde handvaten? (ja ik weet dat dit voor watjes is maar, dat is voor als die van ons vanvoor zit.)
Greetings
Geplaatst: do 22 mar, 2007 22:49
door Ralph
Ik ben wel van plan om een zwaardere accu te monteren voor het winchen, ik zit te denken aan een Varta. Welke weet ik nog niet, iniedergeval een met voldoende koudstartstroom. Waarschijnlijk een ULTRA dynamic versie als die niet al te duur en te groot is.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 06:19
door Léon
Maar waarom een zwaardere accu

zo gaat het toch ook anders was die van mij er allang mee gestopt
maar als je toch een andere wil gaan plaatsen zou ik voor een gel accu gaan heeft ook veel beteren prestaties en gaat langer mee
en voor je verwarmde handvaten daar kan ik je niks over zeggen, ik gebruik die dingen niet.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 08:15
door Timvanisolim
Bij het 4x4 rijden steken we altijd een zwaardere accu, meestal gel. ik heb optima steken voor het moment.
De reden is dat we als we lang aan het winchen zijn op een TT route of Trial, al regelmatig de accu leeggezogen hebben terwijl de auto aanstaat. + hoe meer reserve je hebt, hoe minder dat de batterij afziet.
Maar ik zal nog effe moeten wachten ,want ik heb de afmetingen nog niet van de Grizzly accu.
Groeten, en

Dank u wel
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 09:02
door Ralph
Het wordt ook aangeraden vanaf Warn. Een lier trekt enorm veel stroom, dat kan de quad zelf niet leveren (niet genoeg) en zeker niet de piekstroom, dus gebruik je een accu (bij voorkeur groot) om dat op te vangen.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 09:58
door Timvanisolim
Beste Ralph,
Dat was wat ik wou weten, dit is mij een paar keer in het begin overkomen, en dit is niet aangenaam.
Nu zal ik nog effe verder moeten zoeken naar de juiste batterij en dan zijn we vertrokken.
Groeten
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 12:00
door Ralph
Wat de juiste accu is durf ik niet te zeggen, zo'n gel accu klinkt wel goed omdat die in iedere positie werkt en bestand is tegen een complete ontlading, maar er kleven ook wat nadelen aan volgens deze beschrijvingen. Maar wat is een goede gel accu...
Wikipedia:
Voordelen van gelaccu’s t.o.v. natte accu’s zijn:
in elke stand bruikbaar
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gel accu’s zijn hierdoor onderhoudsvrij, er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
Nadelen van gel accu’s t.o.v. natte accu’s zijn:
kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
er kan geen water bijgevuld worden als t.g.v. overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs
ABG Campertechniek:Deze wordt steeds meer toegepast. Een belangrijk deel van de bezwaren die aan de natte accu kleven zijn ondervangen. De belangrijkste voordelen van gel accu's zijn:
geringere zelfontlading;
diepere ontlading mogelijk;
de accu kan vaker worden ontladen;
hoge productkwaliteit;
accu's beter geschikt voor serie- en parallelschakeling;
onderhoudsvrij en gesloten bouwwijze;
geen ventilatie noodzakelijk bij juiste lading.
Geen zuurschade
Gel accu's hebben een langere levensduur dan semitractie accu's. Zuurschade aan de kampeerauto en kleding is nauwelijks mogelijk. Er zitten ook enige nadelen aan de toepassing van gel accu's, hoewel die door gebruik van een juiste laadinrichting geheel zijn te ondervangen:
de laadinrichting mag de maximum spanning van 2,38 Volt per cel bij 20 °C niet overschrijden;
bij omgevingstemperatuur boven 20 °C moet de laadspanning naar beneden worden afgeregeld,
om gasvorming in de batterij te voorkomen;
er moet een temperatuur bewaking aanwezig zijn;
bij transport is meer zorg nodig i.v.m. beschadiging aan de accubak.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 12:18
door albrecht
je gaat met je quad NOOIT zoveel moeten winchen als met je 4x4,, een zwaardere batterij is niet nodig

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 12:24
door Ralph
Dat weet je nooit, ligt er aan waar je rijd.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 12:33
door albrecht
Dit is mijn ervarimg Ralph,
Ik heb 14 jaar 4x4 gereden en met de 4x4 eigenlijk hadden we meer winchwerk dan dat we reden
De quadjes hangen we als we vast zitten aan elkaar en trekken we deze eruit

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 12:40
door Ralph
Dat valt dan nog mee, had ik niet gedacht. Maar ik ga een 4.0 gebruiken en er hangt zo'n 600 kilo aan, dus dat is meer te vergelijken met een auto.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 13:04
door brutus32
@ralph een 4.0 gaat je frame scheeftrekken als je heel vast zit
@tim ik heb een Superwinch 3000 voor en een 2300 achter, ik gebruik 1 batt voor de quad en 1 voor beide winches
beide batterijen zijn 20Ahen voorlopig doen die dat goed (heb er nog staan à €50 t stuk v 20Ah en onderhoudsvrije met 18AH voor €46)

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 15:35
door Timvanisolim
Beste Brutus32,
Heb je eenig idee over de afmetingen? Ik heb al wat zitten te surfen, maar ik vind niets?
Het probleem is dat ik mijn quad nog niet heb,
Ps ik ga hem vandaag toch maar al bestellen, dan heb ik hem nog met papieren en alles,
voor het weekend van Paasen.!
hehe

Geplaatst: vr 23 mar, 2007 16:17
door Ralph
Een 4.0 moet op een Rhino toch wel gaan, een 3.0 lijkt mij te weinig.
Geplaatst: vr 23 mar, 2007 17:44
door brutus32
Ralph schreef:Een 4.0 moet op een Rhino toch wel gaan, een 3.0 lijkt mij te weinig.
easy lbs/kg truukje :
3000 lbs - 10% / 2
=
3000 - 300 = 2700 / 2 = 1300 kg
en om het even simpel te houden , de winch die je nodig hebt is de winch die 3 maal het totaalgewicht van het voertuig pakt (dus bvb. 425kg "quad/atv" x 3 = 1275 kg)
weet ook als je dubbel liert (double line) je ook het dubbele kan "trekken"
een 4.0 is niet echt nodig, maar tis jouw portemonnee
@tim deze batt's passen in de grizz660
