Pagina 1 van 2

koelwater op bouten cilinderkop

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 13:02
door JohnBeton
Ik weet het, 't is geen quad, maar maakt eigenlijk niet uit.
Ik was bezig met de revisie van mijn kx250 (bj 1991) en hij is nu volledig af, hij start perfect van de 1ste kick, maar er is nog een probleem, nl. op 2 bouten op de cilinderkop komt steeds wat koelvloeistof te staan.

Het lijkt alsof dat aan de schroefdraad opkruipt en door de moer uit komt.
Ik heb hem al op verschillende momenten aangedraaid, 2.5kg, 3kg, 3.5kg tot zelfs 4kg, maar dat maakt niets uit.

Er loopt geen water aan de cilinder in, dat heb ik gecontroleerd.

Die koppakking heeft zo 2 verdikkingen en het lijkt me alsof dat een kanaaltje vormt zodat het water tot aan de bouten kan.

Heeft iemand dit nog ooit voorgehad ?
Ik dacht aan dopmoeren te gebruiken, maar dat is eerder het probleem omzeilen dan het op te lossen.

Re: koelwater op bouten cilinderkop

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 13:31
door epix no-fear
een koppakking heeft 2 kanten bij die motors.
een kant die helemaal vlak is
en een kant die een beetje hol staat.

de kant die helemaal vlak is moet naar boven.
dit kan een oorzaak zijn van lekken.

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 14:00
door JohnBeton
hmm, dat klopt inderdaad, dan moet ik straks eens ff nakijken of die niet onderste boven steekt.
Ik hoop dat het dat is, dan kan ik al m'n tijd en energie in de quadzilla beginnen te steken :mrgreen:

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 14:01
door epix no-fear
hoe staat het daar mee?

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 14:26
door JohnBeton
nog niet zo heel ver ... heb het heel druk gehad en weinig tijd gehad voor de zilla :cry: .
Hij is volledig gedemonteerd, kadertje is mooi rechtgetrokken want hij had een deuk in de snuit.
Maar net voor ik hem wou weg doen om te poederlakken zag ik dat de blok waar je stuurstang doormoet niet 100% rechtstaat. Dat moet ik nog laten rechten, dan kan alles weg voor te poederlakken.

Motortje heb ik gedeeltelijk opengedaan, die ziet er nog proper uit, piston en cilinder hebben volgens mij weinig draaiuren. Maar dat blok gaat volledig uiteen want de lak moet er af. En dan nieuwe pakkingen, dichtingen, lagers, ...

Geplaatst: ma 02 apr, 2007 14:30
door epix no-fear
dat klinkt goed

ik ben benieuwd wat je er van maakt :)

Geplaatst: di 03 apr, 2007 07:41
door JohnBeton
Hmmmz, gisterenavond de kop er nog eens afgehaald, maar blijkbaar steekt de pakking toch goed, nl. met platte kant naar boven.

Het lijkt mij dat die pakking niet platgedrukt wordt.

De kop is wel recht, dat hebben we gecontroleerd en heeft ook geen barsten.

Geplaatst: di 03 apr, 2007 10:30
door spoor!
misschien de pakking omdraaien?

Geplaatst: di 03 apr, 2007 10:54
door Ralph
spoor! schreef:misschien de pakking omdraaien?
:|

Geplaatst: di 03 apr, 2007 10:57
door spoor!
ja ik bedoel wel een nieuwe dan he :p ik weet niet hoe die pakking eruit ziet? aan 2 kanten hetzelfde?

Geplaatst: di 03 apr, 2007 11:04
door Ralph
Lees eens wat Bart boven geschreven heeft.

Geplaatst: di 03 apr, 2007 11:19
door Sharky #3
@ spoor!: Think hard or go home...

@ John: Misschien een nieuwe bout erin? (slijtage?) of een beetje teflon rond doen.

Geplaatst: di 03 apr, 2007 11:52
door Robby
bij een yamaha zitten er onder de moeren koperen rondsels voor dit probleem, weet niet hoe dit bij een kawa is...

Geplaatst: di 03 apr, 2007 12:19
door JohnBeton
Eerst zaten er geen koperen ringskes onder de moeren, maar die heb ik er ondertussen ook al tussengestoken om te zien of het hielp, maar heeft niet geholpen.

Teflon durf ik niet gebruiken, gaat dat niet smelten ?

Het probleem is dat ik niet kan zien waar het water zijn weg vind tot aan die bouten/studs... Ofwel loopt het tussen de 2 ringen op die pakking door tot aan de bouten, ofwel loopt het al van binnen in de cilinder tot aan die bouten.

Als het het laatste is kan ik een beetje loctite op de bouten doen voor ze in de cilinder gedraaid worden, dat ga ik dit week-end proberen.

Geplaatst: di 03 apr, 2007 12:23
door Sharky #3
Teflon wordt ook gebruikt bij heet water buizen, je blok haalt nooit het smeltpunt van teflon
(anders zit je met een ander probleem :mrgreen: )