Pagina 1 van 2
Nog maar eens een olie-vraagje
Geplaatst: wo 09 mei, 2007 21:27
door quadmanerik
In mijn werkplaatshandboek van de Bombardier staat gewone minerale olie aangegeven.
Voor mijn gevoel moet ik hier dan maar niet van afwijken , maar in zuid Spanje kan de Bombardier nog wel eens zeer warm worden. Moet ik naar een andere olie ?
Heb in mijn XR400 eens een volsyntheet gegooid , putoline , maar dat kostte me de koppelingsplaten.
Graag jullie mening hierover.
Groetsels Erik,

Geplaatst: wo 09 mei, 2007 21:35
door PeRReWePS
Hoi,
Mineraal 10W40 zou voldoende moeten zijn... (bijvoorbeeld Belray etc.) (hun adviseren 5W40 als ik het goed heb)
Re: Nog maar eens een olie-vraagje
Geplaatst: do 10 mei, 2007 05:26
door Léon
quadmanerik schreef:In mijn werkplaatshandboek van de Bombardier staat gewone minerale olie aangegeven.
Voor mijn gevoel moet ik hier dan maar niet van afwijken , maar in zuid Spanje kan de Bombardier nog wel eens zeer warm worden. Moet ik naar een andere olie ?
Heb in mijn XR400 eens een volsyntheet gegooid , putoline , maar dat kostte me de koppelingsplaten.
Graag jullie mening hierover.
Groetsels Erik,

hoeveel km had je er toen opzitten met je xr400? als hij nieuw is moet dat geen probleem zijn. ja nieuw, nog niet zo lang mee gereden dan dan moet dat geen problemen opleveren
Geplaatst: do 10 mei, 2007 07:09
door quadmanerik
XR km 6000. En ik rijdt niet "op de koppeling ".
Begon met problemen na verversen olie , de vol.s. , en na vervangen olie , en plaatjes was het weer OK.
Ik neem dus aan dat het aan de olie lag , de platen schijnen van die specifieke olie vol te lopen. Klopte ook wel , want ze waren superglad.
Gr Erik,
Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:39
door Ralph
Was die olie wel goed voor motoren met een natte koppeling?
Geplaatst: do 10 mei, 2007 11:56
door quadmanerik
Schijnbaar niet , maar ik ging in vertrouwen af op de kennis van degene waarmee ik onderhoud aan de motor deed.
Vanaf toen ben ik dus ook altijd eerst de fora gaan raadplegen , dit is een prachtig medium wat dat betreft.
Gr Erik,
Geplaatst: ma 29 okt, 2007 08:57
door quadmanerik
Maar nu weet ik nog niet of ik het zal gokken om er een volsyntheet in te kieperen.
Sprak dit weekend een kennis die Africa-Twin rijdt , bij deze motor wordt ook de mineraal voorgeschreven , maar hij ( een ex-quadrijder met vele crosstitels ) rijdt al heel lang met een volsyntheet in z`n blok , zonder enige problemen.
Dusss , tips en ervaringen zeeer welkom.
Heb trouwens wel een mooie LeoVince in het vooruitzicht voor de DS. Wat zal die lekker knallen.

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 09:23
door Ralph
Kom naar de informatie avond, dan kun je het vragen

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 09:55
door No Limit W-tec
Voor de huidige motoren kan het zeker geen kwaad om vol synt te gebruiken. Alleen wordt vaak fout gemaakt dat olie gekocht wordt met anti slijtage additieven die niet geschikt zijn voor motoren met natte koppeling in zelfde carter.
Geplaatst: ma 29 okt, 2007 12:19
door quadmanerik
Ralph schreef:Kom naar de informatie avond, dan kun je het vragen

Daar heb je ook helemaal gelijk aan , maar de vrijdag-avonden zit ik al gepland.
Mocht het de zaterdag worden , count me in !

Geplaatst: ma 29 okt, 2007 12:30
door wally
Ik had in mijn fireblade ook vol synth. olie gedaan van castrol. 1000km, weg nwe koppelingsplaten. Nieuwe platen en half synth.en probleem was weg. Voor mij nooit meer vol. synt. olie in mijn machines.
Geplaatst: di 30 okt, 2007 17:42
door spoor!
vol synt. is toch eigenlijk alleen voor scooters?
Geplaatst: di 30 okt, 2007 18:18
door Ralph
Niemand snapt echt hoe het zit, maar ze willen het ook niet leren

Geplaatst: di 30 okt, 2007 18:31
door Prodigy
Heb met de DS650 altijd enduro gereden met als olie Putoline offroad of RF 4+ 10w40 vol synthetische
dus ge moet er geen schrik voor hebben
greetz Prodigy
Geplaatst: di 30 okt, 2007 18:59
door quadmanerik
Prodigy schreef:Heb met de DS650 altijd enduro gereden met als olie Putoline offroad of RF 4+ 10w40 vol synthetische
dus ge moet er geen schrik voor hebben
greetz Prodigy
OK dan ,
Wordt de keuze al ietsje makkelijker van.