Pagina 1 van 3
					
				raptor700 lagers in elkaar gelopen ( alweer)
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 20:33
				door Dozo
				Ik heb voor de 2de keer in een half jaar tijd mijn lagers achter naar zijn grootje geholpen.
hoe ik dit doe ? geen idee...
heb nu het vermoeden dat een tik tegen een boom de oorzaak is van het kapotzijn van de linkerkant.
de rechterkant zie je ook op de foto's buiten dat hier de binnenschaal is gebroken (das ook gek als links alles weg is dat er rechts wat breekt 

 )
Ik kan niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is .
van de week op jacht naar de lagers en de boel weer terug in elkaar steken.
Neem gelijk de lagers waar mijn  brug in mijn frame zit ook mee want die zijn ook aan vervanging toe.
Op zich niet zo veel te zien:
toen de eerste stukjes
Yep het is weer zover :

2 lege schalen :

zo staat de andere zijde erbij:

en als links niets meer zit ...tjah dan kan het niet anders dan dat er rechts ook wat stuk gaat.
binnen schaal is gebroken:
erg jammer om te ontdekken  allemaal weer.
Iemand nog ZINNIGE tips ?
de firma's SKF e.d. zijn mij bekend.
het gaat niet om het verkijgen van de lagers, zoals je op de foto's ziet is de standaard hub/carrier al vervangen.
Dit omdat ik nu een normale lager maat bij SKF kan halen voor een paar tientjes ben ik dan klaar.
Yamaha durft 60-70 euro per stuk te vragen !
240,- euries voor 4 lagers  
  
ik ben op zoek naar mensen met ervaring over mijn "probleem"
Om nu om de 3-4 maanden mijn lagers te wisselen zie ik niet echt zitten.
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 21:03
				door Tom#11
				Alweer, misschien dat het is omdat je zoveel kilometers maakt ofzo?  
 
Succes met maken
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 21:06
				door Quadzillaboy
				Dan ga je er een moeten aanschaven met conische lagers. Ik heb er ook zo een in mijn 250r. Met je schroef van je achteras regel de speling op je lagers.
Rad heeft ze voor een 700r
http://www.radmfg.com/pricelist.htm
Of hier kan je ze ook krijgen
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/TAPERED- ... 0047642989
Die lagers gaan niet stuk. Zo zien ze eruit

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 21:27
				door Dozo
				in die richting had ik ook al gedacht .
en ze dan tegenovergesteld te plaatsen.
Alleen werden de conische lagers me afgeraden ..
dus ik wil idd wel weten of het beter is.
prijskaartje ligt x 2 aan gewone.
ben en blijf een hollander 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:00
				door Ralph
				Weer allemaal van die troep (bagger/water) er in? Of is dat het vet met gruis?
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:14
				door Robby
				je spant soms je ketting niet te hard aan? of deze slecht gemonteerd? want is wel vrij snel dat ze terug stuk zijn.
greetz
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:17
				door Quadzillaboy
				Dozo schreef:in die richting had ik ook al gedacht .
en ze dan tegenovergesteld te plaatsen.
Alleen werden de conische lagers me afgeraden ..
dus ik wil idd wel weten of het beter is.
prijskaartje ligt x 2 aan gewone.
ben en blijf een hollander 

 
Waarom werd je dat afgeraden?
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:23
				door SlOoT
				Als je nieuwe lagers erin doet gelijk ff een vetnippel erop maken en dan dat allemaal helemaal vol met vet pompen, dan mag er niets meer mee gebeuren.
En let inderdaad ook op je ketting spanning, je kan je lagers kapot trekken met een te strakke ketting.
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:24
				door gareth
				Heb je onderhand ook geen speling met de lagerpassing?
Weet ook niet hoe je de lagers monteert, een paar klappen met een hamer op de as is soms al genoeg om lagers al herrie te laten maken. En dan zitten ze er net nieuw in.
Zit ook wel een hoop verschil in lagers. Sommige lagers kunnen juist krachten horizontaal beter aan en sommige verticaal. Misschien lagers nemen met een betere afdichting of iets met vetnippels maken. Had ik ook al gezien hier op het forum.
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:25
				door ger
				De lagers die in de carrier zaten hadden die een stofkeerring?
ofwel een blauwe of zwarte kunstof bescherming? 
Als ik goed naar de foto's kijk zie ik volgens mij een blauwe stofkeerring op 1 van de lagers zitten
ik bedoel dus NIET de losse stofkeerring die je als laatste monteert
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig maar lagers met een zogeheten stofkeerring kun je namelijk absoluut NIET vetten en dat heb jij naar goed gebruik wel grondig gedaan. Waarschijnlijk omdat je niet beter wist en er een vetnippel op zit.
Ik heb dezelfde carrier in mn trx 250r gezet en toen viel mij het op.
Als je in deze carrier vet pompt zet je alle lagers die erin zitten op druk want het vet wat je erin pompt kan er niet uit en drukt dus tegen je stofkeerring aan en dus tegen je lagers.
Koop nieuwe lagers zonder stofkeerring dus gewoon dat je de kogels zie. als je die juist monteert en daarna de vuilkeerring monteert kun je naar hartelust vet pompen het teveel komt eruit en zorgt er tevens voor dat er geen vuil en water in je lagers kan komen.
Conclusie:
gebruik "open" lagers waar je kunt vetten
De stelregel met open lagers is: waar vet zit kan geen vuil of water komen Maar overdaad schaad
Als je pompt en je ziet dat het eruit komt meteen stoppen niet eindeloos blijven doorpompen, dat is nergens voor nodig.
gebruik lagers met een stofkeerring op plekken waar je niet kunt vetten
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:34
				door epix no-fear
				zat er niet te veel vet in?
als je lagers zelf niet genoeg speling hebben (denk aan C waarden) dan kan het zijn dat waneer je lagers warm worden ze door het uitzettings coefficient de lagers zichzelf kapot drukken.
die laatste reden lijkt me nog best waarschijnlijk.
k heb het al vaak zien gebeuren bij toepassingen die onder minder belasting stonden.
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 22:45
				door L crosser
				maar als je een vetnippel erop maakt dan moet ej toch ook aparte keerringen erop zetetn enders kan het (oude) vet niet naar buite weg eh  

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: za 09 feb, 2008 23:01
				door ger
				L crosser schreef:maar als je een vetnippel erop maakt dan moet ej toch ook aparte keerringen erop zetetn enders kan het (oude) vet niet naar buite weg eh  

 
als je niet weet waar je over praat reageer dan niet
hier word voor een volwassen probleem een volwassen oplossing gezocht.
 
			 
			
					
				
				Geplaatst: zo 10 feb, 2008 10:11
				door FLIPmode
				
Jep zitten standaard in de predator en zijn (mits voldoende smeren) quasi onverslijtbaar en beter bestand tegen zijlingse krachten.
Zitten bijvoorbeeld ook vooraan bij de wielen van een auto (maar dan zijn het conische naaldlagers)
 

 
			 
			
					
				
				Geplaatst: zo 10 feb, 2008 10:22
				door Ralph
				Er zit een vetnippel op dat ding, dus discussie over er een monteren gaat niet op. Maar wat Ger zegt over teveel vet er in voor dichte lagers, dat zou misschien wel kunnen.