Endurance Fouron 8 mei
Geplaatst: zo 09 mei, 2004 19:20
Allez hier zijn we eindelijk met een verslagje van de race.
Zoals reeds gemeld in het kalender topic had het dus de laatste dagen goed geregend in Fouron. Vrijdagavond twijfelde ik echt nog om te vertrekken en of ik niet beter de Grizzly kon meenemen. Nu, ik had iedereen opgetrommeld om mee te doen, dus kon ik mezelf ook moeilijk laten kennen en moest ik wel meedoen....
Zaterdagmorgen om 7 u vertrokken, om 7.30 u mijn corijder opgepikt in Wevelgem en vol gas met twee quads en materiaal richting Luik. Eens we van de snelweg waren kwamen we heel wat autocrosswagens tegen in tegengestelde richting. We vreesden al dat alles geannuleerd zou zijn, maar dat was enkel het geval voor de autocrosswedstrijd die normaal op hetzelfe parcours zou rijden tussen de quadmanches door. Heel wat auto's geraakten al niet meer op de weide die voorzien was als parking, maar met de 4x4 was dat niet echt een probleem.
Naar Waalse gewoonte was de timing weer niet echt stipt en konden we pas rond 11 u inschrijven ipv om 10 u zoals voorzien. Zodoende hadden we nog alle tijd om ons klaar te maken en onze regenpakken aan te trekken. Rond 12 u was er een verkenning van het parcours. Al vlug bleek dat op de harde ondergrond een laagje van zo'n 5-10 cm modder lag. Glad als sneeuw was het parcours !
Mijn corijder Tom had het meeste zin om te starten en ik had daar zeker geen problemen mee. Zo zou het parcours al wat schoongereden zijn tegen dat ik moest vertrekken.
We zijn de race gestart met zero doelstelling. Ook hadden we niet echt afspraken gemaakt mbt de wisseling van piloot, waardoor alles wat in het honderd liep. Soms kwam ik binnen en stond de tweede quad niet klaar, een andere keer hadden we heel wat problemen om de transponder te wisselen van quad, kortom, veel tijd verloren.
Tot onze grote verbazing bleken we na de eerste manche toch op een 3de plaats te zijn geeindigd, op een totaal van meer dan 30 quads. Heel wat Raptors en Z/KFX400 quads hadden last van volgekoekte radiators. Op de YFZ leverede dit totaal geen probleem, de radiator is zo goed geplaatst dat haast geen modder in de radiator koekt. Enige probleem was dat de roll off van de crossbrill in no time af was en je na een tijdje de bril aan de kant smeet en zonder reed. Niet echt bevorderlijk voor de ogen maar nood breekt wet...
Na het goede resultaat van de eerste manche vlug wat strategie uitgedokterd. Dus niet meer met twee quads rijden om geen tijdsverlies meer te hebben bij het wisselen van de transponders was dus de nieuwe strategie. Met de grote tank konden we probleemloos 1.5 u rijden, dus tanken moesten we niet doen. De taktiek werkte perfect. In de tweede manche hebben we maar drie keer gewisseld en hebben zo weinig tijd verloren. De quad ging perfect, grip met de Kenda Klaw banden was ongeloofelijk, stukken beter dan de mannen met Razr banden want die koekten vol met modder. We werden geen enkele keer ingehaald, en telkens we een quad in het vizier kregen was het jagen om voorbij te rijden. Jammer dat ik kort na een wissel te hard van stapel liep en even een stuurfoutje maakte omdat ik de parcourstoestand nog niet kende. Ik ging van de baan en de quad viel stil en ik kon niet direct starten wegens een nukkige startknop. Ik verloor 3/4 van een ronde en zo eindigden we uiteindelijk op een derde plaats.
In de prijzen dus, maar er had zeker meer in gezeten. Met betere afspraken onderling zat de eerste plaats er zeker in. Nog wat sleuten aan de strategie en nog wat meer power uit de 450 halen en de top is zeker mogelijk ! Zie tuning rubriek voor de plannen voor de toekomst !
Zoals reeds gemeld in het kalender topic had het dus de laatste dagen goed geregend in Fouron. Vrijdagavond twijfelde ik echt nog om te vertrekken en of ik niet beter de Grizzly kon meenemen. Nu, ik had iedereen opgetrommeld om mee te doen, dus kon ik mezelf ook moeilijk laten kennen en moest ik wel meedoen....
Zaterdagmorgen om 7 u vertrokken, om 7.30 u mijn corijder opgepikt in Wevelgem en vol gas met twee quads en materiaal richting Luik. Eens we van de snelweg waren kwamen we heel wat autocrosswagens tegen in tegengestelde richting. We vreesden al dat alles geannuleerd zou zijn, maar dat was enkel het geval voor de autocrosswedstrijd die normaal op hetzelfe parcours zou rijden tussen de quadmanches door. Heel wat auto's geraakten al niet meer op de weide die voorzien was als parking, maar met de 4x4 was dat niet echt een probleem.
Naar Waalse gewoonte was de timing weer niet echt stipt en konden we pas rond 11 u inschrijven ipv om 10 u zoals voorzien. Zodoende hadden we nog alle tijd om ons klaar te maken en onze regenpakken aan te trekken. Rond 12 u was er een verkenning van het parcours. Al vlug bleek dat op de harde ondergrond een laagje van zo'n 5-10 cm modder lag. Glad als sneeuw was het parcours !
Mijn corijder Tom had het meeste zin om te starten en ik had daar zeker geen problemen mee. Zo zou het parcours al wat schoongereden zijn tegen dat ik moest vertrekken.
We zijn de race gestart met zero doelstelling. Ook hadden we niet echt afspraken gemaakt mbt de wisseling van piloot, waardoor alles wat in het honderd liep. Soms kwam ik binnen en stond de tweede quad niet klaar, een andere keer hadden we heel wat problemen om de transponder te wisselen van quad, kortom, veel tijd verloren.
Tot onze grote verbazing bleken we na de eerste manche toch op een 3de plaats te zijn geeindigd, op een totaal van meer dan 30 quads. Heel wat Raptors en Z/KFX400 quads hadden last van volgekoekte radiators. Op de YFZ leverede dit totaal geen probleem, de radiator is zo goed geplaatst dat haast geen modder in de radiator koekt. Enige probleem was dat de roll off van de crossbrill in no time af was en je na een tijdje de bril aan de kant smeet en zonder reed. Niet echt bevorderlijk voor de ogen maar nood breekt wet...
Na het goede resultaat van de eerste manche vlug wat strategie uitgedokterd. Dus niet meer met twee quads rijden om geen tijdsverlies meer te hebben bij het wisselen van de transponders was dus de nieuwe strategie. Met de grote tank konden we probleemloos 1.5 u rijden, dus tanken moesten we niet doen. De taktiek werkte perfect. In de tweede manche hebben we maar drie keer gewisseld en hebben zo weinig tijd verloren. De quad ging perfect, grip met de Kenda Klaw banden was ongeloofelijk, stukken beter dan de mannen met Razr banden want die koekten vol met modder. We werden geen enkele keer ingehaald, en telkens we een quad in het vizier kregen was het jagen om voorbij te rijden. Jammer dat ik kort na een wissel te hard van stapel liep en even een stuurfoutje maakte omdat ik de parcourstoestand nog niet kende. Ik ging van de baan en de quad viel stil en ik kon niet direct starten wegens een nukkige startknop. Ik verloor 3/4 van een ronde en zo eindigden we uiteindelijk op een derde plaats.
In de prijzen dus, maar er had zeker meer in gezeten. Met betere afspraken onderling zat de eerste plaats er zeker in. Nog wat sleuten aan de strategie en nog wat meer power uit de 450 halen en de top is zeker mogelijk ! Zie tuning rubriek voor de plannen voor de toekomst !