Pagina 1 van 1
Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 20:03
door Jazzy
Mijn Barossa Silverhawk 250 heeft nu standaard tandwielen en een achteruitversnelling. Hij loopt ongeveer 85 km/h maar maakt dan belachelijk veel toeren, daar wil ik dus wat aan doen. Omdat er nog maar 200 km op de teller staat wil ik de ketting het liefst niet vervangen, er is nog geen sprake van slijtage namelijk. Nu ben ik even aan het rondkijken en zie dat er standaard 14 tands voor en 38 tands achter zit.
Bij Loefler heb je een 36 tands tandwiel voor de 250 met achteruit voor 20 euro. (
http://www.loeffler-quads.de/catalog/ke ... 528632f87a" onclick="window.open(this.href);return false;) Ik neem aan dat ik die er gewoon op kan zetten en de ketting opnieuw kan spannen. Maar die 2 tanden scheelt natuurlijk niet echt veel.
Bij QuadOnderdelen.nl hebben ze 32-tands alleen in kit en dan ben ik gelijk 85 euro kwijt, zou zo'n kit dan inclusief ketting en voortandwiel zijn? Verder zie ik wel andere 32-tands kits maar daar staat specifiek bij dat het voor een quad zonder achteruit is.
Wat is de makkelijkste (en goedkoopste

) manier om dit te fixen?
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 21:29
door dieseltank
hee, ik weet niet precies de grootste voortand wiel maat die je kan nemen? ik dacht dat het 14 was ( dus zelfde als standaard)
ik zou als eerst de grootste maat die er op past nemen. ( goed koper, en ALS het bijv. 2 tanden voor groter neemt is meer effectief als dat je achter 2 tanden minder neemt)
die 32 tanden kit is dacht ik 85,- omdat je er een achter hub bij krijgt omdat je 32 tanden niet op de standaard hub past.
( dit had ik eerst een keer gelezen bij een yamaha blaster project, en is het zelfde als een barossa 250

)
ik zou voor de 32 tanden kit gaan...

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: di 10 mar, 2009 23:51
door nijsluc
Maar omvang van de hub van de 32kit is blijkbaar minder groot .
ik bedoel niet de asdikte maar de omvang ..
deze hub staat bij mij niet helemaal vast dwz van voor en naar achter en omgekeerd.

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 07:28
door Jazzy
Ik heb inmiddels een 32-tands kitje besteld, ik denk dat ik hem er even onder laat zetten zij de winkelier.
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 09:01
door dieseltank
is wel makkelijk zelf te doen hoor

wielhub schroef los maken, 2 bouten op de ass los ( dacht ik ) en tandwiel hub er af, en de 32 tandwiel hub der op

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 09:24
door nijsluc
Jazzy
staat de tandwiel hub er bij uwe quad conisch op ?
welk tandwiel ga je vooraan erop zetten ?

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 09:28
door dieseltank
hij had al 14 dacht ik, en dat is de grootste voor op een barossa 250
dacht ik zo

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 09:42
door nijsluc
ik heb er 14/40 op staan
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 12:32
door *michel*
ik heb ook 14/40 er op staan
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 12:45
door Jazzy
nijsluc schreef:Jazzy
staat de tandwiel hub er bij uwe quad conisch op ?
welk tandwiel ga je vooraan erop zetten ?

Ik heb het niet geteld maar heb aangenomen dat ik de standaard 14/38 er op heb zitten. Heb geen reden om aan te nemen dat er iets anders op zit.
Of het tandwiel er conisch op zit begrijp ik niet goed, in ieder geval moet ik voor een 32-tands zowel de hub als het tandwiel vervangen.
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: wo 11 mar, 2009 13:39
door nijsluc
Met conisch bedoel ik dat het tandwiel in die voorziene gleufjes geperst wordt

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: do 12 mar, 2009 13:10
door dieseltank
ja, op de as zitte gleufjes op en op de hub ook, zo kan die niej slippe!

Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: za 14 mar, 2009 12:08
door nijsluc
En Jazzi,
is de kit al aangekomen ??? ik ben ook nieuwsgierig
Re: Barossa 250: Welke keting en tandwielen?
Geplaatst: zo 15 mar, 2009 11:33
door Jazzy
Nee, nog niet. Maar als het binnen is dan laat ik hem door de dealer installeren, ik heb niet van die grote steek- of Engelse sleutels en voor hun is het een fluitje van een cent.
Wel vond ik het opvallend dat mijn dealer een prijs van een dikke 40 euro op gaf, ik had duurder verwacht.